Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af gæld.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 18
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har to selskaber som begge benytter samme leverandør.
Selskab nummer 1 er truet af konkurs. Det andet har det fint.

Jeg er ret sikker på at min leverandør vil blive godt muggen over at miste 100.000 i selskab nummer 1 og at dette vil påvirke min kredit i selskab nummer 2.

Kan jeg overdrage selskab nummer 1 gæld til selskab nummer 2 og på den måde sikre min leverandør og det gode forhold?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kan du ikke.

Gælden i selskab 1 er ikke selskab to vedkommende.

Du må sørge for at kontakte din leverandør og beklage, hvad der er i færd med at ske. Leverandøren bør have debitorforsikret sig og har han det, så er han nærmest ligeglad med at selskab 1 går konkurs. Har han ikke, så kan han jo takke sig selv.

Du har formentligt gjort alt hvad du kan for at redde selskabet fra konkursen, men du kan ikke flytte gælden eller forfordele nogen.

Tilmeldt 20. Apr 18
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis virksomhed 2 eller jeg selv privat vælger at betale leverandør gælden som 3 mand. Det er der vel ikke nogen der kan bestemme. Man må vel bruge sine/mine penge som jeg vil, eller hvad?

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten B. Larsen:

Men hvis virksomhed 2 eller jeg selv privat vælger at betale leverandør gælden som 3 mand. Det er der vel ikke nogen der kan bestemme. Man må vel bruge sine/mine penge som jeg vil, eller hvad?

Jeg gentager lige: Virksomhed 2 må IKKE betale gælden for virksomhed 1! Det må du ikke.

Hvis du selv vælger at betale de 100.000,- så er der ingen, der kan klage over det. Som du siger, er det dine penge.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Morten B. Larsen:

Men hvis virksomhed 2 eller jeg selv privat vælger at betale leverandør gælden som 3 mand. Det er der vel ikke nogen der kan bestemme. Man må vel bruge sine/mine penge som jeg vil, eller hvad?

Virksomhed 2, som jo er et selskab, og dermed en selvstændig, juridisk person, må kun bruge penge i overensstemmelse med sine vedtægter.

Det kan næppe fremgå af vedtægterne at der kan bruges penge på at betale andres gæld.

Hvis selskab 2 anvender penge til at betale andres gæld, uden at selskab 2 har en selvstændig forpligtelse/fordel af det, så kan det vel kun skyldes at ejeren af selskab 2 har en fordel af det. I så fald skal det vel betragtes som løn/udbytte til ejer, som skal beskattes hos ejer. 

HVIS selskab 2 faktisk betaler selskab 1's gæld, så kan det næppe være fradragsberettiget, for der er ikke leveret noget til selskab 2, og der er ikke fremsendt en faktura til selskab 2 for noget der er leveret til selskab 2. 
Skulle der blive udfærdiget en sådan faktura, så kan selskab 2 kun trække udgiften fra såfremt det opfylder SL §6, litra A "de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære afskrivninger". Det kan der vel næppe være tale om, hvis udgifterne retmæssigt vedrører noget som selskab 1 har bestilt og modtaget. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:

Morten B. Larsen:

Men hvis virksomhed 2 eller jeg selv privat vælger at betale leverandør gælden som 3 mand. Det er der vel ikke nogen der kan bestemme. Man må vel bruge sine/mine penge som jeg vil, eller hvad?

Virksomhed 2, som jo er et selskab, og dermed en selvstændig, juridisk person, må kun bruge penge i overensstemmelse med sine vedtægter.

Hvad tror du om den med at betale 100.000 kr med egne private midler (som jo så er beskattede og uden fradrag

Kunne det ses som en gave (der er jo ikke gældsbegrundelse for den private) og udløse gaveafgift?

Da det kun gøres for at sikre EN af kreditorerne KUNNE det så tænkes andre kunne kræve samme behandling da det jo givet er en forfordeling af kreditorer  - eller når det er rent privat - vil den risiko så kunne afvises. Der er vel ikke tvivl om formålet og forfordeling af en - uanset hvad 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Morten B. Larsen:

Men hvis virksomhed 2 eller jeg selv privat vælger at betale leverandør gælden som 3 mand. Det er der vel ikke nogen der kan bestemme. Man må vel bruge sine/mine penge som jeg vil, eller hvad?

Jeg gentager lige: Virksomhed 2 må IKKE betale gælden for virksomhed 1! Det må du ikke.

Hvis du selv vælger at betale de 100.000,- så er der ingen, der kan klage over det. Som du siger, er det dine penge.

I et konkursbo må man IKKE forfordele nogen kreditorer fremfor andre!

Så hvad der rent praktisk sker hvis Selskab 1 tages under konkursbehandling; kurator starter med at gennemgå listen af kreditorer og når kurator finder ud af at Selskab 1 har betalt leverandøren forud for andre kreditorer, så vil han forsøge at få omstødt betalingen. NB: husk på, at uanset hvem der betaler (dig som privatperson eller Selskab 2), så betaler i på vegne af Selskab 1.

 

Hvis dit formål er at please leverandøren? hvordan tror du så leverandøren opfatter jeres forhold når han bliver bedt om at betale hele sin 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Flemming:

Morten B. Larsen:

Men hvis virksomhed 2 eller jeg selv privat vælger at betale leverandør gælden som 3 mand. Det er der vel ikke nogen der kan bestemme. Man må vel bruge sine/mine penge som jeg vil, eller hvad?

Jeg gentager lige: Virksomhed 2 må IKKE betale gælden for virksomhed 1! Det må du ikke.

Hvis du selv vælger at betale de 100.000,- så er der ingen, der kan klage over det. Som du siger, er det dine penge.

I et konkursbo må man IKKE forfordele nogen kreditorer fremfor andre!

Så hvad der rent praktisk sker hvis Selskab 1 tages under konkursbehandling; kurator starter med at gennemgå listen af kreditorer og når kurator finder ud af at Selskab 1 har betalt leverandøren forud for andre kreditorer, så vil han forsøge at få omstødt betalingen. NB: husk på, at uanset hvem der betaler (dig som privatperson eller Selskab 2), så betaler i på vegne af Selskab 1.

 

Hvis dit formål er at please leverandøren? hvordan tror du så leverandøren opfatter jeres forhold når han bliver bedt om at betale hele sin 

Hej Jesper,

Kan nogen blande sig i, hvad man betaler privat? Det synes jeg lyder en kende spøjst. Jeg er helt med på, at selskab 1 ikke må forfordele sine kreditorer og det foreslås heller ikke. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener også, at selv om man betaler privat, så sker det på vegne af selskabet der har gælden og går konkurs - uanset hvad, og det bør kurator sætte stop for så jeg vil ikke umiddelbart råde til at bruge 100.000 kr beskattede penge på at forfordele leverandøren ved at betale på vegne af selskabet (var det ikke det så havde leverandøren jo stadigt et krav på 100.000 kr mod boet)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg mener også, at selv om man betaler privat, så sker det på vegne af selskabet der har gælden og går konkurs - uanset hvad, og det bør kurator sætte stop for så jeg vil ikke umiddelbart råde til at bruge 100.000 kr beskattede penge på at forfordele leverandøren ved at betale på vegne af selskabet (var det ikke det så havde leverandøren jo stadigt et krav på 100.000 kr mod boet)

vh John Hannover

Ja, det har du ret i. Sådan anskuede jeg det ikke.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)