Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunde ønsker en ny faktura tilsendt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg har et lille problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med :)


Jeg har en kunde som har købt en maskine (skal produceres).

faktura står der, at 25% skal forudbetales og resten betales ved levering.

Kunden har allerede betalt ca. 25%, men spørger nu efter en ny faktura på det resterende beløb.

Hvordan skal jeg håndterer dette? Skal jeg oprette en kreditnota på den manglende betaling, og så lave en ny faktura?

F.eks.

Faktura beløb: 20.000

25% er forudbetalt (5000)

Opret kreditnota på 15000

Send ny faktura på 15000.

Er det sådan det skal gøres?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit bud:

Faktura 
Maskine i alt 20.000 kr.
Forudbetalt jf. faktura x -5.000 kr.
Pris 15.000
moms 3.750
I alt 18.750

Og selvfølgelig med korrekte oplysninger osv. som der nu kræves af loven. :)


 

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik,

Tak for svaret :)

Mit spørgsmål var ikke så meget omkring momsen, men mere om min forståelse af kreditnota er korrekt?

Er det korrekt at sende en kreditnota på den manglende betaling, og så lave en ny faktura på selvsamme beløb?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I mine øjne skal der kun sendes én faktura - og det har du gjort. 

Kreditnotaer er i min verden kun beregnet til at rette en faktura med fejl på.

Ved levering ville jeg i stedet sende en opgørelse hvoraf det fremgår at de 25 % blev betalt en given dato hvorfor der resterer følgende beløb...

Betaling er netto kontant (eller hvad du nu plejer) fra dags dato og betalingsstrengen er den samme som på den oprindelige faktura som for god ordens skyld vedlægges i kopi.

Sådan gør jeg selv og det fungerer fint.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, jeg mener også, at kreditnotaer er til korrektion af fejl og misforståelser og den slags. Han (/hun) har fået det, han skal have. Jeg vil tro, at han ønsker en kvittering for det indbetalte. Jeg ville sende en form for 'kontoudskrift' til kunden med tre rækker, f.eks.:

Dato Faktura 20.000

Dato Indbetalt 5.000

Saldo herefter 15.000 

Måske med lidt mere tekst "Iflg. aftale", "til betaling" osv.

Han kan eventuelt konferere med sin bogholder eller revisor for at få fremgangsmåden godkendt :-D

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birthe,

Hvordan sender du sådan en opgørelse? Er det evt. noget der kan laves i Dinero? Eller skriver du det bare i en mail, og så vedhæfter den gamle faktura?

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav kunden et kontoudtog. Da kunden har, som jeg tror, henvist til faktura nummer skal du ikke ændre dette ved kreditnota og ny faktura. Så har kunden accepteret faktura og beløb.

Kontoudtog:

Hovedstol
- acontobeløb
= restsaldo

Nu kender vi ikke leveringstiden, men er den udenfor dette kvartal, så hænger du jo på hele momsen. Bare lige en indskudt.


Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Lav kunden et kontoudtog. Da kunden har, som jeg tror, henvist til faktura nummer skal du ikke ændre dette ved kreditnota og ny faktura. Så har kunden accepteret faktura og beløb.

Kontoudtog:

Hovedstol
- acontobeløb
= restsaldo

Nu kender vi ikke leveringstiden, men er den udenfor dette kvartal, så hænger du jo på hele momsen. Bare lige en indskudt.
 

Enig i ovenstående - og faktura bør først udstedes, når varen leveres. I min branche arbejder vi altid med delbetalinger iht en betalingsplan og først når endelig levering har fundet sted, så udstedes faktura. Reklamationsret/garanti følger leveringsdato og derfor også fakturadato. Ellers er det ikke til at holde styr på garantier etc, når du ikke har en registrering af leveringsdato nogen steder. Det har du automatisk, når du først udsteder faktura når levering har fundet sted.

Man kan sagtens forudbetale på en ordrebekræftelse. Det kræver ikke en faktura i bogholderiet til at starte med.

Hvis en kunde ikke betaler i henhold til ordrebekræftelsen, så udstedes faktura og så kører rykkerproceduren. (Dette bare lige et sidespring, da rykkerproceduren ikke kan køre uden at der er udstedt faktura.)

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Oct 18
Indlæg ialt: 21
Fra  Stoisk Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder som om din kunde har fejl-registreret din første faktura, eller kun registreret fakturaen med det beløb der skulle betales først (de 25%).

Du har intet gjort forkert.

Han skal selv oprette fejlen i sit eget system, du skal ikke udstede ny faktura til ham.

Du kan evt. gensende den samme faktura til ham, i fald at han skal bruge et nyt PDF dokument til registrering, men det ændrer ikke ved at der ikke må udstedes ny faktura.


Fremover skal han registrere fakturaene som de kommer ind, og i tilfælde af specielle betalingsbetingelser som denne med delvis forudbetaling må han håndtere det med en manuel udbetaling (af de 25%) og bogføring med udligning på hans kreditorkonto, og efterfølgende normalbetaling af restbeløbet til forfaldsdatoen.


Kan også se at de andre har forsøgt at hjælpe, så du er i al fald sikret gode svar :)
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle inputs, det har hjulpet :)

Har sendt en kopi af den oprindelig faktura til kunden og et kontoudtog.

Næste gang laver jer en ordrebekræftelse og venter med faktura til orden er leveret :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)