Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uenighed vedr. honorar

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 31. Oct 18
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, kan godt tænkes det er lidt sent. Men vil dog alligevel give et fyldestgørende svar, som du eventuelt kan bruge senere :-)

Er uddannet jurist, men vil oplyse at en vurdering med sparsomme oplysninger, uden tid og mulighed for at gå dokumenter, omstændigheder, regler og domme igennem selvsagt ikke kan anses for fyldestgørende svar på den konkrete situation.

Men i første omgang vil spørgsmålet være om der er aftalt fast pris eller om der er aftalt regning. Taget dine oplysninger til grund mht. at første henvendelse var et tilbud på en enkeltstående opgave, at du ved efterfølgende opgaver har givet en korrigeret pris som de på sin vis har accepteret. Er der næppe tale om at du ved den første henvendelse har bundet dig til at udføre enhver opgave til samme pris.

Der er dog en ting der undrer mig? har du oplyst prisen for arbejdet før eller efter du har udført arbejdet. For det vil være en væsentlig faktor for om det er det ene eller andet. Sagt simpelt her, hvis du har givet en pris inden er det et tilbud og ved at de har givet dig opgaven har de jo sådan set accepteret tilbuddet og er forpligtet til at betale i overensstemmelse hermed. Det vil også være vanskeligt for dem, hvis der er tale om tilbud, at komme igennem med at du har afgivet tilbud om ethvert arbejde til samme pris, uden særlige holdepunkter (der vil endda være mulighed for at ændre aftalen så, hvis den er urimelig, jf. aftalelovens § 36). Da tilbuddet er lavet ud fra det stykke arbejde du skal udføre, enhver ydelse der ligger ud over dette tilbud vil være regningsarbejde.

Har du ikke oplyst prisen inden, vil det være regningsarbejde og følger princippet i købelovens § 5. Det er princippet da købeloven ikke gælder for tjenesteydelser. Det betyder at de skal bevise at den pris du kræver er ubillig (urimelig), hvilket de nok får overordentlig svært ved hvis prisen i forvejen er lav. Navnlig da vurderingen ikke rigtig er om den er rimelig ift. hvad andre tager, men om den er direkte urimelig ift. hvad andre tager (der er en forskel, selvom det lyder mærkeligt).

Selvom det nok ikke er relevant længere, så ser jeg gerne forløbet igennem og hjælper dig med at finde ud af hvordan du står. Ellers er du velkommen til at kontakte mig en anden gang. Svarer gerne på generelle spørgsmål af juridisk karakter :-)
Tilmeldt 13. Jul 15
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for din kommentar og dit tilbud. 

Men ja, sagen er afsluttet, og det er kundeforholdet ganske givet også. Ud over denne sag viste forlaget sig også at være dårlig betaler og har netop efter rykkerbrev og inkassovarsel på en tidligere faktura (med fuldt samtykke samt tilfredshed med arbejdet) reageret med at betale fakturabeløbet/hovedstolen uden det pålagte rykkergebyr og kompensationsgebyr. Så det har ærlig talt været en oplevelse med det forlag.

Mht. det herværende om aftalt eller ikke aftalt honorar er jeg helt klar over, at aftaleforholdet også har været uklart fra min side. Det kan man jo kun blive klogere af, selv om det fortsat er min opfattelse, at forlaget ikke reagerede rimeligt, bl.a. ved at henvise til en aftalt pris, som tydeligvis ikke forelå, og desuden ved at gøre det efter gentagne gange at have accepteret tillæg på basisprisen på nøjagtig samme vis.
Uanset hvad valgte jeg så at halvere tillægget og altså påtage mig halvdelen af ansvaret for uklarheden.

Sagen er, at det reelt ikke er muligt at vurdere omfanget af en korrekturlæsning, før arbejdet faktisk er gjort. Kun forlaget selv kender manuskriptet forud, og de har ikke selv angivet nogen forventninger (det, du vist kalder holdepunkter?) til arbejdets/opgavernes forventede pris, niveau eller omfang.
Derved opstod den praksis, at jeg modtog opgaver, løste dem, pålagde tillæg til basisprisen, som jeg orienterede om forud for fakturering og fik o.k. - og derpå fakturerede til den nu aftalte pris.

Med andre ord har forlaget undladt at sikre sig en fast aftale forud for arbejdet.
Og selv har jeg for rimeligheds skyld undladt blot at fakturere basispris plus tillæg efter endt arbejde, men har først forhørt mig, om prisen stadig lå indenfor deres forventning og har altså været åben for at matche deres budget, selv efter arbejdet var udført. For rimeligheds skyld og i mangel på holdepunkter ud over basisprisen og selve opgaverne.

Kort sagt en meget dårlig kommunikation fra forlagets side, men også fra min egen - med det lille forbehold, at det jo viste sig, at vi fandt en gensidigt accepteret praksis. Lod det til.

Fremover skal jeg selvfølgelig sikre mig en klokkeklar salgs- og leveringsaftale fra første færd.

- - -

Hvordan kan jeg skrive til dig, hvis der igen bliver brug for juridisk bistand? Og hvordan med betaling etc.?

:-)






Side 3 ud af 3 (22 indlæg)