Hej alle i kyndige iværksættere! Jeg har fået mulighed for at købe en café og vil høre Jer omkring muligheder for finansiering af køb. Caféen ligger ved vandet og har bestemt en fantastisk sommer periode (selv i danske somre!). Men den har bestemt også en fornuftig vinterperiode med julefrokoster i hele december og et fast opland af kunder i resten af de "døde" perioder, både i huset og takeaway. Caféen har utroligt mange uudnyttede muligheder, som jeg i kraft af min baggrund og branchekendskab kan udnytte. Den har tidligere været et snusket værtshus, men er nu blevet istandsat og fremstår rigtig flot! Lokalerne er til leje, og der ligger en 10-årig kontrakt fra kommunen som eventuelt er til genforhandling herefter. Området og bygningen er fredet. Det vil sige, at overtagelsessummen er udelukkende for ret til lejemålet samt inventar og sælgers udgifter til renovering. Disse penge skulle man mene var til at få ind igen ved et salg. Jeg har ikke set regnskaberne endnu, men har af bagveje fået fortalt at de er ret så fornuftige (ved ikke hvor meget de har "lagt til side" dog...). Jeg skal selvfølgelig have gennemgået regnskaber med revisor osv, men vil gerne forespørge indledende om Jeres erfaringer med finansiering af sådan et projekt. Prisen ligger på omkring 2,5 mio og hele beløbet skal finansieres. Havde sammen med min partner overvejet at låne 125k til et ApS og herefter låne 3 mio i ApS'et til køb samt indkøb, eventuelt driftunderskud de første par måneder mm. Kan det lade sig gøre at låne 3 mio til en café nu til dags? På trods af gode regnskaber og en god forretningsplan! Hæfter vi med de 3 mio vi har lånt i ApS'et eller kun de 125k som vi har lånt "privat"? Vil banken gå med til at vi ikke hæfter for de 3 mio i ApS'et? Hvilken bank er bedst til "iværksætterlån"??? ALLE ERFARINGER ØNSKES! PÅ FORHÅND TAK! |
Jonas Bjarkow:Vil banken gå med til at vi ikke hæfter for de 3 mio i ApS'et?
Nej... det har jeg meget svært ved at forestille mig.