Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen virksomhed i stedet for lønmodtager- hvad skal jeg være obs på?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en snak med min arbejdsgiver om muligheden for at det jeg laver for dem kunne betales til et firma jeg opretter frem for, at jeg fortsætter som almindelig lønslave, hvilket de var positiv stemt overfor. Da de opgaver jeg laver er ved at være af en art som jeg også kan tilbyde andre er jeg meget tændt på dette. så jeg kan sparke en lille geshcäft igang.

Nu har jeg så en række spørgsmål til hvordan dette skift sker og hvad jeg skal være opmærksom. Her tænker jeg på hvad jeg skal kræve i timeløn når jeg påtager mig en række risici og administrative opgaver. Jeg får pt. 175 kr. i timen inkl. feriepenge, hvilket jeg formoder er minimum for hvad jeg skal kræve. Derudover skal der regnes moms oveni, men hvad med forsikring etc.?

Som studerende er jeg opmærksom på at jeg ikke må tjene for meget, men er der andre ting jeg umiddelbart skal være opmærksom på?

Tror I der er noget problem i at mit kommende firma får min nuværende arbejdsgiver som hovedkunde? - her tænker jeg i særdeleshed på om mit firma vil blive betragtet som hobbyvirksomhed eller ej...

Alle gode råd er velkomne!

Med venlig hilsen

Christian Gullak 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 22:39

Som tommelfingerregel vil jeg sige at hvis du tjener 100 kr. i timen, koster det din arbejdsgiver ca. 150 kr i timen, når der skal regnes med sygdom, ferie (penge), pension. Så dette er udgangspunktet, det er nok svært at snakke sig til meget mere, når du allerede arbejder for ham, men til evt. nye kunder, bør du bede om det der svarer til din timeløn + 100%.

Det vil være smart at have mere end en kunde i skattemæssigt henseende, da de ellers med rette kan mene at det er et ansættelsesforhold.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:38

Christian Gullak:

Tror I der er noget problem i at mit kommende firma får min nuværende arbejdsgiver som hovedkunde? - her tænker jeg i særdeleshed på om mit firma vil blive betragtet som hobbyvirksomhed eller ej...

Alle gode råd er velkomne!

Med venlig hilsen

Christian Gullak 

Ja det vil være et problem men ikke i forhold til det såkaldte hobbybegreb. Som nævnt ovenfor handler det om hvorvidt du kan betrfagtes som personligt erhvervsdrivende eller som lønmodtager. "virksomheden" har kun en hvervgiver som du tidligere har været tilknyttet på lønmodtagerbasis. Reelt set har du samme tilknytning til virksomheden, blot nu pakket ind i et freelanceforhold. En kunde mere er ikke løsningen i sig selv da forholdet til "arbejdsgiveren" vurderes selvstændigt. Nu siger du dog at du påtager dig en række risici - hvilke risici ? - Man kan ikke afvise at forholdet ændres så meget at det vil kunne betragtes som selvstændig virksomhed og som en ud af flere kundeopgaver.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 17. Feb 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:49

Tak for svarene...

Skattekonsulenterne:

En kunde mere er ikke løsningen i sig selv da forholdet til "arbejdsgiveren" vurderes selvstændigt. Nu siger du dog at du påtager dig en række risici - hvilke risici ? - Man kan ikke afvise at forholdet ændres så meget at det vil kunne betragtes som selvstændig virksomhed og som en ud af flere kundeopgaver.   

En af grundene til at jeg at vil starte firmaet er at de opgaver jeg laver nu, over det sidste halve år har skiftet meget karakter pga uforudsete omstændigheder, der opstod hos min nuværende arbejdsgiver. Disse opgaver bærer langt mere præg af IT-konsulent bistand og ikke de opgaver, der er beskrevet i min ansættelseskontrakt. Da jeg samtidig er blevet forespurgt at andre om jeg vil hjælpe dem med lignende opgaver tænkte jeg at det var tid til at starte mit eget firma i stedet.

De risici jeg tænker på er mest forsikringsmæssige forhld, men ved ærlig talt ikke om der overhovedet er nogen deciderede risici at være nervøs for. Men man kan jo aldrig være for sikker vel?

Tak for de hurtige svar 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:15

Se det hjælper jo lidt på det. Så er det bare at komme i gang og få lavet en aftale med "arbejdsgiveren" om at du selv afholder alle udgifter, har risikoen vedr. arbejdet, ikke får feriepenge m.v. og honoreres ved fakturerering på timebasis + få lavet aftale med de øvrige. Ved at opspare overskud i virksomhedsordningen kan du holde den indkomst som lægges til grund for beregningen af din SU nede    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)