Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatgæld og I/S

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg og en anden overvejer at få lavet en virksomhed sammen, i stedet for at have hver sin enkeltmandsvirksomhed.
Planen er på sigt, at gå fra I/S til ApS - dog ligger det længere ude i fremtiden.

Der er ikke den store risiko for stor gæld i virksomheden.

Men da man hæfter solidarisk, så vil jeg sikre mig at min partner ikke bliver "straffet" for min privatgæld.
Jeg betaler på gælden, men lad os tænke det værste sker.

Jeg mister mit nuværende job, og kan ikke betale min private gæld til banker osv..

Kan mine kreditorer tage udlæg i firmaet I/S?
Kan min partner risikere at hæfte for min privatgæld, da vi har et I/S sammen?
Kan vores I/S blive tvunget lukket, fordi jeg ikke kan betale gælden?

Det er mere for at beskytte min partner mod eventuelt mine private kreditorer.

Det skal lige siges, at jeg betaler min private gæld. Jeg ønsker bare ikke, at andre skal hæfte for det.

Håber på svar :-)

Mvh. Emil
Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har en privat gæld som du afvikler, bør du ikke indgå i I/S, hvor man hæfter personligt og solidarisk.

I stedet bør i stifte et IVS som ikke kræver nogen videre kapital, men hvor alene selskabet hæfter for egen gæld og dine kreditorer alene kan foretage udlæg i din andel af IVS.

IVS kan senere omdannes til ApS hvor de samme hæftelsesregler som for IVS er gældende.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud over man altid skal være forsigtig med I/S og personlig solidarisk hæftelse, men med erkendelse af at der kan være fordele ved det, så kan din medejer kun blive ansvarligt for gæld der laves inde i jeres I/S og ikke i din egen personlige gæld uden for.

Din andel er din personlige og værdier DU har i det I/S kan dine kreditorer kræve efter samme regler som de kan med dine øvrige midler vil jeg mene - Det kan ikke tvinge jeres I/S i lukning, blot hvis du laver overskud i det - så kan dine kreditorer kræve du betaler tilbage efter ganske samme regler som hvis du tjente penge ved løn eller investeringer. Når I evt laver ApS så kan kreditorer kræver pant i dine anparter - men de gør det næppe, og slet ikke når du betaler af

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John og Jørgen

Tak for svaret. Det gav mig lidt mere ro i maven. Omkring I/S så er det kun fordi, omkostningerne ved IVS eller ApS er større om året (revision osv). Og da man aldrig ved, om det bliver en succes, så må man starte i det små. Dog er risikoen for gæld meget lille, da vi ikke skal købe på kredit.

Planen havde også været 2 enkeltmandsvirksomheder hvor den ene har aftalerne I og den anden som sælger produkterne (så handler de 2 enkeltmandsvirksomheder sammen). Det er bare noget rod synes jeg, da det er et projekt sammen.




Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil M:
Hej John og Jørgen

Tak for svaret. Det gav mig lidt mere ro i maven. Omkring I/S så er det kun fordi, omkostningerne ved IVS eller ApS er større om året (revision osv). Og da man aldrig ved, om det bliver en succes, så må man starte i det små. Dog er risikoen for gæld meget lille, da vi ikke skal købe på kredit.

Planen havde også været 2 enkeltmandsvirksomheder hvor den ene har aftalerne I og den anden som sælger produkterne (så handler de 2 enkeltmandsvirksomheder sammen). Det er bare noget rod synes jeg, da det er et projekt sammen.




privat gæld går IKKE ind i et I/S så det er ikke problemet her. Jeg kan godt forstå både I/S her og IVS - så længe I driver det uden risiko i I/S og stoler helt på hinanden - så er det en klar mulighed. IVS kan også være det, men gammel gæld kan faktisk nok der lettere være showstopper for at få bankkonto og ligeledes kan kreditorer så relativt enkelt, hvis de vil, tage pant i dine anparter - det kan de ikke i I/S

Begge dele kan fungere - det kan ApS også hvis det er det i vil til slut - så ville jeg springe IVS over

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)