Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må vi hente varen når kunden ikke betaler..?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi har solgt en vare til en kunde, ved salget betalte kunden en del af beløbet og der blev aftalt og underskrevet en kontrakt om afbetaling af restbeløbet over 6 måneder. Kunden har nu ikke betalt sine afdrag og vi frygter/forudser at der nok ikke kommer nogen betaling fra kunden..

I kontrakten står der at ved kundens misligholdelse af kontrakten, kan vi afhente varen - men må vi overhovedet det??

Håber at nogen kan hjælpe.

På forhånd tak :)

Fra Varde
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at det går ind under selvtægt, hvilket er ulovligt. Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med skrift i kontrakt, da det skrevne også skal være en lovlig handling, før det er gældende. Jeg ved ihvertfald at der er nogle jurister herinde, der kan give et mere eksakt svar :)

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Aftalen er muligvis omfattet af kreditaftaleloven.

Du kan med et ejendomsforbehold få bistand af fogedretten til at få varen tilbage, hvis køber ikke overholder aftalens betalingsvilkår. Du kan selvfølgelig prøve at tage kontakt til køber først. Måske går han frivilligt med til, at du henter varen. Ellers skal det ske gennem fogedretten.

Der er en række betingelser for ejendomsforbehold i § 34:

1) Ejendomsforbeholdet skal være aftalt senest ved overgivelse af tingen til forbrugeren
2) Det samlede beløb der skal betales skal overstige 2.000 kr.
3) Kreditkøbet skal ikke være sket i henhold til en aftale om kredit med variabelt lånebeløb, og
4) Sælgeren ved overgivelse af det solgte skal have fået udbetalt mindst 20 % af kontantprisen. (Gælder ikke bøger)

Jeg går med ovenstående ud fra at kunden er privatperson/forbruger.

Fra København
Tilmeldt 5. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for jeres svar - jeg undersøger vores muligheder herudfra.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tagger,

Jeg har skrevet det samme ind i mine betingelser, men fælles for alt, hvad der står i mine betingelser er jo, at det er retten, der skal udføre det.

Så når kunden misligholder sine betaling, så skal det en tur i retten, før jeg enten får mine penge eller får mine varer retur. Den slags kan og må ikke udføres af virksomhederne selv, da man jo ville få et rent Wild West ud af det.

Opret en småsag, hvis restbetalingen er under kr 50.000,-. Det kan du nemt klare selv på domstol.dk. Du kan læse forklaringen her: http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/forloebet/Pages/default.aspx

Husk at følge rykkerproceduren, inden du gør noget, da du ellers får problemer.

Held og lykke og lad os gerne høre resultatet.

Skyldner betaler som regel, når det kommer til retssag - så derfor er det altid en god ide ikke at være "nice guy", men straks igangsætte rykkerprocedure ved manglende betaling.

Først ring.

så ryk

så domstol.

Ikke så meget slinger i valsen. Hvis kunderne mærker at du er vag, så er det dig, der bliver tilsidesat til fordel for andre kreditorer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)