Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele/ulemper ved freelance kontra lønansat - fakturere via eget IVS?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et IVS selskab, som sælger produkter og har nu fået tilbudt job ca. 10-15 timer om ugen ved siden af. Oprindeligt var jobbet som lønansat, men de har nu spurgt om de kan fakturere mig i stedet for og så tillægger de 12,5% for ferie mv. i stedet for. 
Det jeg skal arbejde med er noget helt andet (nemlig kontorarbejde) end det virksomheden normalt sælger (designprodukter).

- er det ok at fakturere så forskelligt i virksomheden (varer/ydelser)?


- Hvad skal jeg være obs på som fordele ulemper ved lønansat og det at fakturere timerne - både i forhold til skat(selskabsskat)/evt. dagpengeregler ved ledighed mv. Da det vil være funktionær arbejde over 8 timer vil jeg ikke få løn ved sygdom, men er der noget andet jeg har overset i den forbindelse. 

Pft.
Camilla

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må være om DU kan fakturere DEM og det er ikke lovligt fra IVS at fakture noget der faktisk er lønmodtager job og det kan koste en skat på langt over 100%

Du bør klart takke nej ud fra din beskrivelse om opr var det lønmodtager og det er funktionærarbejde over 8 timer osv. Det skal du IKKE fakturere fra et selskab - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jan 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er mig der skal lave fakturaen til dem :) Tak for hurtigt svar - vidste ikke at det lige frem ikke var lovligt. Det er jo klart et NO GO så. Endnu engang tak.

Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Nu vi er ved emnet så har jeg en situation jeg godt kunne tænke mig at høre din mening om.

Jeg er blevet tilbudt en kontrakt (6 måneder med mulighed for forlængelse) med et engelsk firma som så "sælger" mine ydelser til et indisk firma med representation på en hylde i et dansk advokatfirma, som så sætter mig til at supportere et multinationalt kæmpe firma med folk over hele verden og bl.a. i Danmark som jeg så skal tage mig af.

De (det engelske firma) kræver at jeg fakturerer til dem uden moms til en fast timepris og intet andet - alt andet skal jeg stå for -skat, ferie, sygdom osv.

Der skal lægges 40 timer om ugen men jeg kan dog vælge at holde fri en gang i mellem efter eget valg. Kontrakten kan opsiges fra begge parter med 30 dages varsel.

Hvordan vil denne situation blive betragtet ud fra lønmodtager/freelance/selvstændig og selvfølgelig skat og moms??

På forhånd tak for svar.

Karl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke en facitliste - men se mit tidligere link på sondring selvstændog/ansat
Det er nok langt mindre farligt at fakturere udlandet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)