Jeg har et IVSselskab, som sælger produkter og har nu fået tilbudt job ca. 10-15 timer om ugen ved siden af. Oprindeligt var jobbet som lønansat, men de har nu spurgt om de kan fakturere mig i stedet for og så tillægger de 12,5% for ferie mv. i stedet for. Det jeg skal arbejde med er noget helt andet (nemlig kontorarbejde) end det virksomheden normalt sælger (designprodukter).
- er det ok at fakturere så forskelligt i virksomheden (varer/ydelser)?
- Hvad skal jeg være obs på som fordele ulemper ved lønansat og det at fakturere timerne - både i forhold til skat(selskabsskat)/evt. dagpengeregler ved ledighed mv. Da det vil være funktionær arbejde over 8 timer vil jeg ikke få løn ved sygdom, men er der noget andet jeg har overset i den forbindelse.
Det må være om DU kan fakturere DEM og det er ikke lovligt fra IVS at fakture noget der faktisk er lønmodtager job og det kan koste en skat på langt over 100%
Ja, det er mig der skal lave fakturaen til dem :) Tak for hurtigt svar - vidste ikke at det lige frem ikke var lovligt. Det er jo klart et NO GO så. Endnu engang tak.
Nu vi er ved emnet så har jeg en situation jeg godt kunne tænke mig at høre din mening om.
Jeg er blevet tilbudt en kontrakt (6 måneder med mulighed for forlængelse) med et engelsk firma som så "sælger" mine ydelser til et indisk firma med representation på en hylde i et dansk advokatfirma, som så sætter mig til at supportere et multinationalt kæmpe firma med folk over hele verden og bl.a. i Danmark som jeg så skal tage mig af.
De (det engelske firma) kræver at jeg fakturerer til dem uden moms til en fast timepris og intet andet - alt andet skal jeg stå for -skat, ferie, sygdom osv.
Der skal lægges 40 timer om ugen men jeg kan dog vælge at holde fri en gang i mellem efter eget valg. Kontrakten kan opsiges fra begge parter med 30 dages varsel.
Hvordan vil denne situation blive betragtet ud fra lønmodtager/freelance/selvstændig og selvfølgelig skat og moms??