Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af bolig, dog stadig boende på adressen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig med denne udfordring.

Kort historie lang: Købte lejlighed med kæreste, vi gik fra hinanden, jeg overtog hendes del af lejligheden, lån osv. Nu står jeg i situation hvor
mangler arbejde, og kan ikke få det til at hænge sammen. hvis jeg sælger, er det med underskud, og det er jo skidt.

Jeg er så interesseret i at leje den ud, og evt. finde et værelse et andet sted indtil jeg kommer på fode igen.

OG så kommer udfordringen i kan hjælpe mig med :)

Jeg har fundet en udlejer til min lejlighed. Det er en bekendt. som har tilbudt mig at jeg kan blive boende og bruge det ene værelse gratis, indtil jeg finder et
andet sted, det tager jo nogle gange lidt tid af finde det rigtige og evt. spare op til indskuddet. men personen vil have lejekontrakt på hele lejligheden, så der er sikkerhed i at jeg ikke bare ombestemmer mig. og så kan jeg låne det ene værelse gratis, så der ikke ville være noget i klemme.

men men men, kan man overhovedet det? kan man udleje fuldt ud, og så stadig bo der i en periode indtil man finder noget andet? skal man stadig betale ejendomsværdi skat som man jo egentlig trækker fra hvis man lejer ud? jeg tænker nej, da jeg stadig ville have min adresse der i en periode.

håber der er et par venlige sjæle derude der kan hjælpe lidt.

jeg tænker at det er lidt et grænseland, og er derfor ikke helt sikker på reglerne.
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 14:18

Kan og kan det vel ok når

Hvis udlejer betaler fuld husleje bliver det personlig indkomst for dig, så det vel ok, Havde det været som du udlejer en del af din lejlighed blev det kapitalindkomst og

dermed mindre skat.

Men det skal kun være i kort tid, ellers må du betale et symbolsk beløb, for at undgå gaver

Der er ingen regler. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 15:00

Jeg besvarer kun en del af dine spørgsmål og kommer ikke meget ind på det skattemæssige.

Det er sjældent at man hører en solstrålehistorie, hvor en lejer tilbyder udlejer at bo gratis i en periode.

For det første er du udlejer / fremlejegiver og ham der vil leje lejligheden, er lejer/fremlejetager.

For det andet vil jeg anbefale at du gennemgår vedtægterne for den ejer- eller andelsforening du er medlem af. Ofte er der en bestemmelse her som ikke tillader fremleje og hvis det tillades, skal bestyrelsen for foreningen godkende fremleje. Ofte står der at der kan fremlejes på samme vilkår som er anført i lejeloven, det er max 2 år og du skal have en væsentlig grund til fremleje, som kan være enten bortrejse til udlandet eller så langt væk at du ikke kan når frem og tilbage på normal køretid til arbejde. Jylland/Fyn er godt nok.

Det går nok ikke at du fortsat har adresse i lejligheden, tror ikke du slipper for ejendomsværdiskat.

Kan du ikke opnå folkeregisteradresse hos familie eller venner.

Der kan evt. blive tale om beskatning ved salg, når der er tale om en udlejningslejlighed, men det er et revisorspørgsmål. Når man sælger sin bolig, ejer eller andel, blive man normalt ikke beskattet af fortjenesten.

Tror ikke det er svært at finde et værelse i byen, men jeg kan jo ikke lige se hvor du bor.

Hvis du alligevel vælger at tage imod vennens tilbud om at benytte dig gratis af et rum indtil du finder noget andet, skal det stå i kontrakten for at højne troværdigheden over for skattemyndighederne.

Til sidst vil jeg nævne at du jo kunne give fremlejetageren en køberet til lejligheden, hvor depositum og evt. forudbetalt husleje, kunne være en del af udbetaling.

Evt. kan du få flere råd, hvis du sender en PB.

MVH Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46

Jeg kan ikke lige se andet end det ikke er udleje uden leje - så er det vennetjeneste og I har begge folkeregister adresse og bor der - som var i kærester osv - og så er der ikke fradrag for værdi af egen leje osv for ejeren. Det ville forudsætte en leje osv - ellers kunne alle kærestepar og venner jo få fradrag ved at der boede en anden

men sikker der jeg ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:37
Hej,

og tak for svar.

Jeg kan se hvad du mener, og har også selv kikket på det samme, også med familie osv.
nu er situationen at det er egentlig min bedste og nok eneste mulighed.

Så jeg prøver at sætte det op således.

1. jeg udlejer min lejlighed til en person, hvilket er helt lovligt og normalt.
2. jeg beholder min adresse på bopælen på ubestemt tid. hvilket også er helt ok og lovligt.
3. Jeg kan ikke trække diverse udgifter fra, som ejendomsværdiskat osv. da jeg bor på adressen.
4. Jeg holder mig til fremlejelovens regler, og laver lejekontrakt.

Det er jo helt normalt, og ganske lovligt. så det var som udgangspunkt min plan.

Jeg var meget i tvivl om det ville opfattes som snyd, da man har hørt mange historier om folk der har prøvet at udnytte
reglerne til at score et boligsikringstilskud, ved. f. eks at udlåne til ens kæreste eller samboer, men egentlig boede sammen, og
havde fælles økonomi.

Så bare for at få det på plads, rent regelmæssigt. så opstiller jeg en hypotetisk situation, og hvis du vil hjælpe mig med et svar ville det være
fantastisk.

Scenarie 1: Jonna og Knud er kærester, Jonna bor hos sig selv i Måløv, og Knud bor i Glostrup.
Jonna vil gerne flytte ind til Knud, men Knud er lidt afvisende da det er rimeligt nyt, og han vil ikke have Jonna skal stå på Lejemålet
i tilfælde af at det ikke kom til at gå. Knud tænker at han kan Leje halvdelen af sin lejlighed ud til sin kæreste, for så har han stadig brugsretten
men lejer egentlig halvdelen ud til sin samlever. Jonna går med på den, de deler jo bare udgiften i 2.
Jonna finder så ud af at hun kan få 500,- i boligsikring ved at leje sig ind til Knud. Som hun så gør.
Knud får jo nogle ekstra penge, men da efter udgifter så tjener han ikke mere en de 24.000,- som bundfradraget er, derfor skal han ikke betale skat.

Resultatet er at Knud sad med en udgift til lejlighed på 9000,- Hvis Jonna bare havde flyttet ind, havde de stadig skulle betale de 9000,- bare delt i 2.
Men da de vælger scenarie 1, sidder de Jo egentlig kun med en udgift på 8500,-

Så faktisk er det komplet lovligt at gøre scenarie 1, da fremlejeloven er person til person, og har ikke noget invirkning på en personlige relation.
Det kan opfattes som lidt snyd, men bruger Knud egentlig bare reglerne til at få et økonomisk overskud.

for at gå helt i yderligheder :) hvad nu hvis de fik et barn sammen, men ikke er kærester mere? Hvis hun vælger at blive boende i sin del af lejligheden, De har ikke mere fælles økonomi, og Knud betaler sine børnepenge så alt på papiret er 100% iorden. Men men men. De bor jo stadig sammen, og hun kommer ind under definitionen Enlig mor. Hun vil gerne flytte men har ikke muligheden for det, da hun lige har mistet arbejde, og har ikke penge til hverken indskud møbler osv.

Knud er lidt ligeglad, han er jo glad for at han kan se sit barn, men ikke står for udgifterne til det.

Jonna får nu højere boligsikring da hun er enlig mor. på ca 2000,-

Og det er så her det bliver lidt lakrids, for selvom det under overfladen er 100% business, og der ikke er nogen intentioner om at skrue på regler eller snyde. Så kan det jo godt virke på overfladen at det minder om bedrageri, selvom det ikke er det.

Det var en lidt længere en, men det er meget interessant at spekulere over det.

Så med udgangspunkt i Scenarie 1, kan min situation sammenlignes med dette, selvom det er en bekendt der flytter ind. og jeg har hensigt om at flytte ud.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)