Hej Peter
Hvis din niche er gourmetkaffe, så er du allerede nået langt. Det er de færreste der har indskrænket fokus så meget. Det er super godt.
Uanset om du driver en webshop eller en blog, så skal du have en form for struktur. På webshoppen giver det lidt sig selv fordi du opretter varekategorier med de forskellige varer. Fx Kaffe fra Sydamerika (kategori) og herunder lister du de kaffer du forhandler.
Når du skrive indhold til din webshop er det vigtigt at du skriver kategoritekster. De skal være værdiskabende (dvs. hjælpe kunden) og må gerne være på 800 - 1.000 ord. Google prioriterer langt indhold. Dog skal du ikke skrive lange tekste bare for at skrive noget. Du skal skrive relevant og værdifuldt indhold.
Det samme princip skal du bruge når du skriver indhold til din blog. Strategien bag er det vi kalder "Cornerstone content" (hjørnestensindhold).
Når dit emne er gourmetkaffe, så har du sikkert nogle hovedkategorier. Det kunne fx være Instant, Blandinger, Bønner, Opskrifter (Du ved sikkert bedre end jeg hvad de er).
De kategorier indeholder en bunke blogindlæg. De blogindlæg binder du sammen med et hjørnestensindlæg. Lad os sige at du har skrevet 8 opskrifter hvor du bruger gourmetkaffe. Så skriver du et hjørnestensindlæg der handler om opskrifter med gourmetkaffe. I dette indlæg linker du til de andre indlæg - og hver indlæg linker tilbage til hjørnestensindlægget.
Hvis et indlæg kan er relevant for to forskellige kategorier kan det sagtens linke til flere hjørnesten.
Hvad url angår, så bør du have permanente links til dine blogindlæg. Jeg bruger selv domænenavn + titel på indlæg (ikke overskrift).
Google prioriterer ikke korte urls. Google prioriterer relevante urls. Dit url skal helst indholde dit nøgleord (keyword).
Hvis din hjørnesten handler om opskrifter med gourmetkaffe, så bør dit url ligne noget i retning af: https://ditdomæne.dk/opskrifter-med-gourmetkaffe
De indlæg du linker til i din hjørnesten skal have sine egne nøgleord. Hvis du fx har lavet en opskrift på en småkage med Arabica, kan url se sådan ud: https://ditdomæne.dk/arabica-cookie
Det geniale er at nu véd Google at småkagen er en gourmetkaffeopskrift fordi du har bundet dem sammen som hjørnestensindhold. Den vil se indlægget som værdifuldt fordi du har struktureret dine indlæg i stedet for at kaste om dig med nøgleord.
OBS - hvert indlæg bør kun indeholde dine keywords ca. 3 gange.
Pyh - du trykkede på en knap. Jeg kunne skrive i en uendelighed om hjørnestensindhold Jeg håber du fangede idéen.
– Erik