Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Optimering i forhold til ægtefælles mellemskat

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan optimerer jeg bedst mine skattebetalinger for at udnytte min kones mellemskat?

Jeg har et forholdsvis godt betalt job, imens min kone har et knap så godt betalt job. Jeg har samtidig mulighed for at tjene endnu flere penge ved siden af min fastlønnede arbejde som konsulent, men jeg er allerede langt over topskattegrænsen og det går lidt ud over motivationen.

Kan der lovligt etableres en selskabskonstruktion hvor min kone står som ejer og får lønudbetaling som direktør, imens jeg er udførende af arbejdet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:13

gweb:

Kan der lovligt etableres en selskabskonstruktion hvor min kone står som ejer og får lønudbetaling som direktør, imens jeg er udførende af arbejdet?
kort sagt nej - som du sikkert også havde gættet. Du har jo en vis udnyttelse allerede - af din kones fradrag formentlig (mellemskat er væk - bundskat og topskat)

Din kones selskab kan ikke - med mindre du er ansat til det formål og der faktisk er tale om fuld selvstændig virksomhjed, fakturere din indsats OG hvis den, hvad den vel er efter som den er det idag - rent faktisk er løn eller honorar baseret, så vil skatten i et selskab kunne blive over 100% med mindre hun kan påvise hun har en eller anden fuld selvstændig risiko. Du kan ikke lade din kone få lønnen for din indsats via hendes direktørpost i et selskab.

Du kan muligvis selv stifte personlig virksomhed til dine konsulentjobs - forudsat de faktisk ER selvstændige = f.eks har en risiko - ud over den at arbejdsgiveren ikke betaler dig - og så udnytte VSO til udskydelse af hævninger - men det er jo så bare udskydelse og muligvis endnu mere til topskat i fremtiden.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 19:20

Tak for svar!

Hvordan har jeg udnyttelse af min kones bundskat? Hendes løn er trods alt god nok til at udnytte hendes fradrag selv :).

Så er der ikke flere muligheder end udbytteskat, og udskydelse via fx VSO?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:07

så udnytter du ikke hendes bundfradrag - Nej og udbytteskat og selskab - hvis skat kan mene du bare fakturerer lønmodtagerarbejde fra selskab er som sagt drønfarligt med let over 100% samlet skat - Personlig virksomhed er mindre farligt men jo ikke mere lovligt hvis der er tale om løn eller honorar

vh John Hannover

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 08:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu ved jeg ikke hvor gamle du og din kone er, men der er aldrig noget forkert i at opspare mere på pension, først ratepension og dernæst livrente. Smid et par hundrede tusind i livrenten og få betal kun AM-bidrag.

Når du så en dag skal have den udbetalt, så kan du få dem fordelt over flere år og både som ratepension (25 år) og livsvarig livrente. Modregning vil selvfølgelig ske i checks og tillæg, men det er jo et spørgsmål om, hvorvidt du tror på at de stadig findes, når du skal pensioneres.

Jeg tror ikke på at staten gider betale for os pensionister til den tid, så jeg opsparer ALT over kr 540.000,- om året. Så betaler jeg ikke topskat og pensionen er sikret. Iøvrigt lægger jeg penge til side i mit holdingselskab, men en skønne dag er jeg jo også nødt til at finde ud af hvad jeg skal med de penge.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 11:28
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tag fat i en revisor med speciale i skat.

Så får du 100% overblik.

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 12:17
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Køb et skuffeselskab på Cayman, fakturer dine timer derfra.
Behold pengene ude af DK.
Invester skuffeselskabets penge i lyssky aktiviteter, og rejs til Cayman og måske Latinamerika fra tid til anden. Her kan du gå med åbenstående Boss-skjorte, temmelig store Ray Ban aviator solbriller og bare tæer i et par sailorsko. Du kan sige ting som “cash works for me” og “you ask a lot of questions” med en lidt hæs stemme.

Det er da lidt mere farverigt end revisorråd, pensionsopsparinger eller proformaselskaber, som egentlig bare er skattesnyd med chokoladeovertræk.

Your call, Gringo!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37

Du vil gerne være farverig - og det må man sige ofte lykkes, men at mene pensionsopsparing hører under skattesnyd, er så langt ude at man bliver helt nervøs for, om du dykker lidt for dybt ned i fjolletobakken - når nu Flemming kommer med et ganske konstruktivt oplæg

vh John 

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 14:54

Hej John,
Der står “eller” proformaselskaber. Derved adskiller sidste del af sætningen sig fra den første del. Hvis det havde stået “og” proformaselskaber, havde den efterfølgende beskrivelse dækket samtlige begreber adskilt af opremsningskomma. Det er derfor kun nærværende deltagers holdning, at proformaselskaber, med formålet at undgå skat er skattesnyd. Det var vist det man kaldte Lex Glistrup i gamle dage.
Generelt er en dobbeltilværelse som international man of mystery, som beskrevet, dog mere farverig end de øvrige forslag om pension etc. Jeg håber du ser forskellen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46

M. S.:

Hej John,
Der står “eller” proformaselskaber. Derved adskiller sidste del af sætningen sig fra den første del. Hvis det havde stået “og” proformaselskaber, havde den efterfølgende beskrivelse dækket samtlige begreber adskilt af opremsningskomma. Det er derfor kun nærværende deltagers holdning, at proformaselskaber, med formålet at undgå skat er skattesnyd. Det var vist det man kaldte Lex Glistrup i gamle dage.
Generelt er en dobbeltilværelse som international man of mystery, som beskrevet, dog mere farverig end de øvrige forslag om pension etc. Jeg håber du ser forskellen.

jeg er ganske enig så - læste det som du mente pension - som flemming foreslog var skattesnyd - for det mener jeg bestemt ikke man kan se det som. Faktisk kan den man snyder være sig selv med mindre det er meget store beløb man ender med, for man mister jo en masse - de såkaldte samspils problemer er desværre stadigt ikke løst

vh John H

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)