Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Adskillelse af private og firmaomkostninger

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

I diverse udgifter som man afholder forretningsmæssigt kan der være en mindre del som reelt burde tælles som privat.

Mit mobilselskab eksempelvis tilbyder en række ydelser såsom TV kanaler, magasiner, abonnementer til familiemedlemmer.... som man kan få for en slik

Lad os sige at du har et telefon abonnement til erhvervsbrug til 500kr/md, vælger tillægsprodukter som du ikke kan retfærdiggøre kommercielt for 150kr, og familieabonnementer for 350kr.

Kan man så blot fordele regningen med 500kr til firma og 500kr privat, eller bliver man "skæv i knolden" af at forsøge at stille Skat tilfreds?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26

BroncofanDK:
eller bliver man "skæv i knolden" af at forsøge at stille Skat tilfreds?
svært at sige. Skat vejleder netop om at internet osv (og mobil) ikke må indeholde private ting så som TV pakke og og og - men jeg vil mene, at hvis du utvetydigt kan vise, at det du trækker fra for telefonen alene er telefonen og ikke de der tillægsydelser - så må den være god nok at trække fra. Du skal gerne kunne vise det tydeligt - og betale skat af fri tlf selvfølgeligt<

ofte vil det være drilsk at få det på en regning til ens CVR dog (i forhold til udbyderen og opdeling) når regning skal gå til et selskab

vh John Hannover

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:12

Mit bedste bud ville være at det tæller med ifht personalegoder (bagatælgrænse).

Jeg har dog ikke læst eller set skattemæssige udtalelser om den type abonnementer.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31

Cef:

Mit bedste bud ville være at det tæller med ifht personalegoder (bagatælgrænse).

Jeg har dog ikke læst eller set skattemæssige udtalelser om den type abonnementer.

vil man ikke der se på om det er ejer der alene tildeler sig en "personalegode" eller om det så er noget alle er tilbudt - før det overhovedet kan være det eller ? Personalegode alene til ejer selv er vel ikke let at få godkendt

Kan ex TV pakke tælle ind under personalegode  - kunne arbejdsgiver give fri telefon inkl. div andet TV/musik/osv og så blot skat af fri tlf og resten ind under "personalegode - bagatelgrænse"? (spørger fordi jeg ikke ved)

og så vil (om jeg fatter pris korrekt 500 kr per måned) jo langt overstige selv hvis en ejer alene kunne kalde det personalegode?

vh John H

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:21

Cef:

Det kan ikke tælle med under personalegoder, medmindre det er "sædvanligt" og af begrænset værdi. 

Skatterådet har taget stilling til et spørgsmål i forbindelse med triple play (telefoni, internet og tv-pakke), og tv-pakken skal beskattes særskilt efter dens markedsværdi.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2067133

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 08:37

Ole Lynge Andersen:

Cef:

Det kan ikke tælle med under personalegoder, medmindre det er "sædvanligt" og af begrænset værdi. 

Skatterådet har taget stilling til et spørgsmål i forbindelse med triple play (telefoni, internet og tv-pakke), og tv-pakken skal beskattes særskilt efter dens markedsværdi.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2067133

Tak for alle svarene! Er det legitimt at dele en regning i privat/firma del?

Jeg tænker post 3, 4 og 5 er privat --> mellemregning/modregning og post 1 +  2 tilhører firmaet. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vent på Ole som er skarp i de ting - men mit bud ville nok være at turde gøre det.

Så længe man tydeligt kan vise, at den del firma betaler udgift og moms for - er præcis hvad den ydelse ville koste uden den der musikpakke eller familiedeling osv - så man fuldt ud betaler resten selv - må den være god nok. sørg for dokumentation for det

Eneste lille ekstra anke er - at man så nok skal betale det private ind i mellemregning INDEN man betaler regningen fra selskabet da det ellers - omend i meget lille størrelse - jo er et ulovligt aktionærlån

Eneste hage er at regningen jo er udstedt til firma (og for leverandøren er en B2B men han kan da være ligeglad) Man kan måske sige, at firmaet jo så ansvarer for kravet med måske 6 mdr binding - og kan det så kritiseres. Jeg tror ikke det vil ske men vil vel ikke helt afvise

Du kan ikke få leverandøren til at dele regningen så du slap for ekstra arbejde?

Vent på Ole hvis han hænger med

vh John H

Tilmeldt 15. Feb 18
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 13:00

SKATs holdning på det her område er meget restriktiv, hvilket også er grunden til, at det ikke er blevet et almindeligt personalegode.

Der ligger et bindende svar fra 2009, som også er citeret i Juridisk Vejledning. https://skat.dk/skat.aspx?oID=1827176. Det siger helt grundlæggende, at en besparelse ved en pakke-løsning er arbejdsgiverens gevinst. Medarbejderen skal beskattes af værdien af de private ydelsers markedsværdi.

Eksempelvis hvis din pakke er telefoni, internet, erhvervsmæssige tilvalg, tv-pakke og private tilvalg, i alt 1.000 kr. pr. måned.

TV-pakken og private tilvalg kan købes separat til 600 kr. pr. måned.

Telefoni, internet og erhvervsmæssige tilvalg kan også købes separat for 600 kr. pr. måned.

I det tilfælde skal du beskattes af 600 kr. pr. måned udover multimediebeskatningen, da det er værdien af det sparede privatforbrug.

Så vidt jeg ved, er SKATs fortolkning ikke blevet prøvet ved domstolene.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42

Ole Lynge Andersen:

Eksempelvis hvis din pakke er telefoni, internet, erhvervsmæssige tilvalg, tv-pakke og private tilvalg, i alt 1.000 kr. pr. måned.

TV-pakken og private tilvalg kan købes separat til 600 kr. pr. måned.

Telefoni, internet og erhvervsmæssige tilvalg kan også købes separat for 600 kr. pr. måned.

I det tilfælde skal du beskattes af 600 kr. pr. måned udover multimediebeskatningen, da det er værdien af det sparede privatforbrug.

det ville jeg bestemt også gå ud fra men Bronco spørger om Hvad hvis jeg kun tager de faktiske firmaudgifter i firmaet - og så betaler alt der har noget som helst med privat at gøre selv - via mellemregning så firmaet ikke trækker noget fra for det overhovedet (og måske betaler ind inden så der ikke er lille aktionærlån i det) Det er vel fordi tilbuddet ikke kan deles - men så vil han dele det selv i bogholderiet og betale alt det privat helt selv privat?

hvad siger skat til det?

vh John H

Tilmeldt 15. Feb 18
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:52

Hvis han kan få 2 separate fakturaer, en til firma og en til privat, så holder det måske.

Men hvis det er en samlet faktura til firmaet, så er det personalegode med fradrag i beskatningen for egenbetalingen.

Hvis beskatningsgrundlaget er 600 og egenbetalingen kun er 400, skal han stadig beskattes af de 200.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)