Til Katrine60: Du skal ikke regne med at få en bank til et nyt CVR hvis du står i RKI og/eller ikke kan stille personlig meget stor sikkerhed. Det er hvad alle friske erfaringer tilsiger. Jeg følger den slags på 8 store fora inkl. facebook
Du kan overveje at søge hos www.lunarway.dk - de er ikke en bank men api knyttet til Nykredit bank og de stiller efter sigende erhvervskonto til rådighed uanset personer står i RKI eller har en helt ny konkurs, blot personen ikke er kunde i Nykredit i forvejen og er - netop aleneejer i firmaet. Det er en app med en top-op erhvervskonto og et hævekort (ikke kreditkort osv)
Husk du så har personlig hæftelse nu - så ny konkurs er meget slem.
Jeg ser nu heller ikke MS som nedladende.
Fakta er i alle fald, at en konkurs betyder, at det er meget vanskeligt at få en bankkonto kort efter. Man har naturligvis et ansvar for en konkurs - som jo betyder at en del har tabt penge. Det betyder ikke, at man ikke kan gå konkurs fuldt hæderligt, men så snart man lige har kostet kreditorer penge så er banker generelt - og jeg forstår dem, ikke begejstrede for at tildele en ny konto til erhverv.
Normalt, ved IVS (og ApS) kræver banken personlig selvskyldner kaution. Det er ikke mindst forståeligt i forhold til IVS - som dels har en meget skidt historik som selskabsform med mere end 10% af alle stiftede over en meget kort årrække sendt til tvangslukning fordi ejerne ikke kan eller vil overholde simple regler. Dertil for mange konkurs. Det straffer i sig selv alle de gode IVS ejere - og øger kravet om kaution fra ejer mod bank af forståelige grunde.
Når man så har sådan en konkurs bag sig, så er kravet til at en ny konto hårde. Selvskyldner kaution giver ingen som helst mening i de fleste tilfælde - men hvis Katrine60 har en stærk privat økonomi (kunne så have været naturligt hvis der var blevet skudt lån ind til afværgelse af konkurs) så tror jeg godt man kan finde en bank der vil være til at tale med
RKI - og der havner man jo let ved konkurs, vil dog i næsten alle banker være en ren showstopper - i ganske mange år.
Jeg er, som nævnt, også enig med skyggemandens advarsel om personlig virksomhed, for hvis (og det ved vi ikke) konkursen i IVS skyldes, at projektet ikke er lønsomt, eller personen ikke evner driften, så bliver en ny konkurs jo langt mere ødelæggende. Årsagen til der ikke bare stiftes nyt 1 kr selskab er formenlig noget med, at det må man ikke være stifter af mens man konkursbehandles
Det er i alle fald tiden til at overveje projektet meget nøje. Var konkursen ex EN stor kunde der gik ned og ikke betalte - eller var den resultat af dårlig ledelse eller projekt der ikke kan bære?
Der er alt for mange små IVS som har projekter der slet ikke kan bære. Drømmen om at blive den næste store designer med import af egne t-shirts fra alibaba osv - det er en hård konkurrence verden, og IVS - ofte med 1 krone, står finansielt ofte alt for svagt i en sådan verden, allerede fra dag 1. Derfor - overvej nu projektet nøje - har du de penge der skal til for at skubbe det frem og vil du personligt satse dem.
go vind med det i alle fald - vh john Hannover