Jeg har for et par uger siden stiftet et holdingselskab og jeg er i tvivl om, hvad jeg må og ikke må i holdingselskabet. Umiddelbart overvejer jeg, at investere holdingselskabets midler i fx klassiske biler og ure. Det primære formål med investering i fx biler og ure ville være, på sigt at opnå et afkast gennem salg af disse til en højere pris end holdingselskabet har betalt for dem. Fx køb af en ældre bil til 500.000kr og salg af denne om 5 år til 700.000kr. Tvisten er dog, at jeg gerne vil kunne benytte bilerne og urene privat. Nogle få gange / uger årligt for bilernes vedkommende og flere måneder ad gangen for urenes vedkommende. Jeg forestiller mig, at etablere skriftlige lejeaftaler efter behøv, hvor jeg som privatperson betaler en leje til holdingselskabet. Lejens størrelse fastsættes, så holdingselskabet hverken tjener eller taber på det. * Er ovenstående lovligt? * Giver det mening beskatningsmæssigt? Er lagerbeskatning en faktor, eller gælder det kun værdipapirer? * Skal holdingselskabets vedtægter m.m. opdateres? * Kan holdingselskabet afholde driftsomkostningerne der er forbundet med køb, markedsføring, opbevaring, vedligeholdelse og salg af ovenstående? Fx en rejse til Tyskland for at besigtige en bil, eller reparation/istandsættelse af bil, ur? * Kan et holdingselskab erhverve permanente prøveplader til bilerne, så potentielle købere kan få en prøvetur i bilerne? Eller kræver det et driftsselskab? Mange spørgsmål :-). På forhånd tusind tak for jeres sparing! Mvh, Frank PS: Om holdingselskabet: Branchekode: 642020 Ikke-finansielle holdingselskaber Formål: Selskabets formål er at eje kapitalandele i andre selskaber samt andre investeringer. Ejer pt 100% af andele i et driftsselskab, der ikke har noget at gøre med biler, ure m.m. |
Er du interesseret i at investeste i startups eller større virksomheder?
Så opret en gratis profil på Capino, og få kontakt til spændende investeringscases.