Vi står i den situation at vi har fundet ud af at tidligere bogholder har indberettet for lidt købsmoms igennem en årrække. |
Donatello:Vi står i den situation at vi har fundet ud af at tidligere bogholder har indberettet for lidt købsmoms igennem en årrække.
Fejlen består i at købsfaktuaer hos storleverandører er a/c betalt via kontoudtog. Bogholder har så undertrykt momskoden når disse a/c betalinger blev bogført.
Problemet er jo betalingerne dækker fakturaer som alle har været tillagt 25% moms! Nogle faktura er blevet bogført kan vi se, men mange er ikke så det et stort rod.
Vi taler om flere tusinde faktura og mange hundrede transaktioner.
Er der en let måde at optrevle det på, eller er det bare at starte fra en ende af og tjekke hvilke af de tusinde bilag som er bogført og hvilke som ikke er?
Tænker det er noget som kan tage flere hundrede timer i så fald da bilagsmængden er så markant!
Nogen som har oplevet lignende og har nogle erfaringer og dele med os så vi ikke gør det på en forkert måde nu der skal søges om tilbagebetaling af købsmoms?
Først skal I jo have fundet ud af omfanget. Ingen grund til at bruge alt for mange ressourcer hvis ikke det flytter resultat eller momstilsvar væsentligt.
Det første sted jeg ville starte var ved jeres leverandør - måske er I så heldige at der findes en csv-fil eller lignende som de kan levere med et kontoudtog.
For når I har så mange fakturaer som du nævner skal EDB’en hjælpe jer. Og der skal anvendes et program som Excel eller lign, hvor faktura- og momsbeløbene kan opstilles i de relevante perioder og der dermed efterfølgende kan sammenlignes med jeres eget bogholderi.
Så meget for den tekniske del - til selve det praktiske omkring momsindberetning og muligvis genoptagelse af virksomhedens skatteindberetning (for ændrer du i momsen, så ændrer du også samtidig i skatten) vil min anbefaling være at hente hjælp ved en revisor - I skal have hjælp til dialogen med Skat om hvordan dette skal korrigeres og vel umiddelbart også til hvordan i får rettet op på såvel bogholderi og regnskabsaflæggelse.
Særligt i forhold til Skat er det vigtigt, at i har en kompetent rådgiver med på sidelinjen - nu kender jeg self ikke omfanget i jeres konkrete tilfælde, men der kan måske være forhold som er ansvarspådragende. Og den risiko bliver (efter min opfattelse) mindre når man har en rådgiver med i dialogen.