Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere års underindberetning af købsmoms

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 18
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi står i den situation at vi har fundet ud af at tidligere bogholder har indberettet for lidt købsmoms igennem en årrække.

Fejlen består i at købsfaktuaer hos storleverandører er a/c betalt via kontoudtog. Bogholder har så undertrykt momskoden når disse a/c betalinger blev bogført.

Problemet er jo betalingerne dækker fakturaer som alle har været tillagt 25% moms! Nogle faktura er blevet bogført kan vi se, men mange er ikke så det et stort rod.

Vi taler om flere tusinde faktura og mange hundrede transaktioner.

Er der en let måde at optrevle det på, eller er det bare at starte fra en ende af og tjekke hvilke af de tusinde bilag som er bogført og hvilke som ikke er?

Tænker det er noget som kan tage flere hundrede timer i så fald da bilagsmængden er så markant!

Nogen som har oplevet lignende og har nogle erfaringer og dele med os så vi ikke gør det på en forkert måde nu der skal søges om tilbagebetaling af købsmoms?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:40

Donatello:

Vi står i den situation at vi har fundet ud af at tidligere bogholder har indberettet for lidt købsmoms igennem en årrække.

Fejlen består i at købsfaktuaer hos storleverandører er a/c betalt via kontoudtog. Bogholder har så undertrykt momskoden når disse a/c betalinger blev bogført.

Problemet er jo betalingerne dækker fakturaer som alle har været tillagt 25% moms! Nogle faktura er blevet bogført kan vi se, men mange er ikke så det et stort rod.

Vi taler om flere tusinde faktura og mange hundrede transaktioner.

Er der en let måde at optrevle det på, eller er det bare at starte fra en ende af og tjekke hvilke af de tusinde bilag som er bogført og hvilke som ikke er?

Tænker det er noget som kan tage flere hundrede timer i så fald da bilagsmængden er så markant!

Nogen som har oplevet lignende og har nogle erfaringer og dele med os så vi ikke gør det på en forkert måde nu der skal søges om tilbagebetaling af købsmoms?

Først skal I jo have fundet ud af omfanget. Ingen grund til at bruge alt for mange ressourcer hvis ikke det flytter resultat eller momstilsvar væsentligt.

Det første sted jeg ville starte var ved jeres leverandør - måske er I så heldige at der findes en csv-fil eller lignende som de kan levere med et kontoudtog.

For når I har så mange fakturaer som du nævner skal EDB’en hjælpe jer. Og der skal anvendes et program som Excel eller lign, hvor faktura- og momsbeløbene kan opstilles i de relevante perioder og der dermed efterfølgende kan sammenlignes med jeres eget bogholderi.

Så meget for den tekniske del - til selve det praktiske omkring momsindberetning og muligvis genoptagelse af virksomhedens skatteindberetning (for ændrer du i momsen, så ændrer du også samtidig i skatten) vil min anbefaling være at hente hjælp ved en revisor - I skal have hjælp til dialogen med Skat om hvordan dette skal korrigeres og vel umiddelbart også til hvordan i får rettet op på såvel bogholderi og regnskabsaflæggelse.

Særligt i forhold til Skat er det vigtigt, at i har en kompetent rådgiver med på sidelinjen - nu kender jeg self ikke omfanget i jeres konkrete tilfælde, men der kan måske være forhold som er ansvarspådragende. Og den risiko bliver (efter min opfattelse) mindre når man har en rådgiver med i dialogen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09

Jeg mener også I skal se om leverandøren kan give jeg materiale som I kan importere til excel og så gøre samme med eget. Jeg går ud fra at det er en intern bogholder  så I ikke bare kan kræve at det firma der har lavet fejlen, nu hurtigt korrigerer
Det er så muligt i skal orientere skat om, at I er i gang med denne procedure som kan tage xx tid

jo mere i kan automatisere og importere til excel listemæssigt - jo bedre - men om I f.eks selv har et system hvor I kan trække momsrapporter for alle år - baseret på lige DEN leverandørs moms - og stille op mod betalinger, af formentlig mange fakturaer sammen, er nok ikke let

I kan nok finde hvad købs moms ialt har været per år fra denne leverandør og så få hjælp fra denne, til at sige hvad denne ialt har faktureret jer i de samme perioder med moms og så har I jo i alle fald forskellen mellem total fakturering fra leverandøren  og den moms I har kørt som købsmoms per periode på leverandøren.
Det kan være en IT mand skal se om der kan skabes noget der gør det let at separere den leverandør og jeres købs moms -

I have også drilleriet, at gamle bogfører måske bogførte efter betalings dato så - og så man det sågar årmæssigt være galt  her kan dialog med skat være med-  hvad må I når I skal påvise den manglende moms

Husk så netop, at ikke bare får I nu mere købsmoms der skal korrigeres (herligt) men jo også ændrede resultater for alle de år, da det jo har givet flere udgifter end korrekt var, når moms blev undertrykt. Der skal derfor også korrigere resultater skattemæssigt - ud over momsen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skriver, at det har stået på i en årrække. Har din bogholder / revisor ikke lavet en momssandsynliggørelse hvert år?

Du skal også være opmærksom på, at krav på tilbagebetaling af moms forældes efter 3 år. Afhængigt af hvor lang tid det har stået på, er der en risiko for, at noget af det er forældet, og du derfor ikke kan få det godtgjort.

Tilmeldt 29. Jan 18
Skrevet kl. 14:16

Nej det er først efter jeg har overtaget bogholderiet at jeg er begyndt at køre med en separat Excel momssandsynliggørelse, og da tidligere bogholder havde bogført næsten hele 2. kvartal 2018 fandt jeg netop fejlen via mit Excel dokument.

Har så spurgt tidligere bogholder om momssandsynliggørelse og det kender vedkommede ikke noget til hvad er, og revisor siger de ikke har lavet sådanne på grund af de kun har leveret moderat revision og ikke totalt gennemgang af regnskaberne. Så ja det er simpelthen derfor, lidt trist da det jo forklarer en del om hvorfor likviditeten har været så presset i så mange år.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:18

De har simpelthen lavet moderat revision? 😂
Enten laver man revision, eller også hør man ikke. Nærmeste mellemvej er udvidet gennemgang og der skal der (især) også kigges på afstemning/sandsynliggørelse af moms...

Det er ganske enkelt ikke et område der er valgfrit for revisor at kigge på, med mindre det er opstilling. Dog tror jeg mange revisorer ville se på det alligevel!

Hvis ikke du har andet end revision/UG bør du skifte revisor. Du får tydeligt ikke hvad du betaler for.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 18:53

Jeg undrer mig også over udtrykket "moderat revision", men det er nok en undskyldning fra en revisor, der ikke har forventningsafstemt med kunden.

I forhold til det oprindelige spørgsmål, hvilket bogføringsprogram har været anvendt i årene?

Det er i næsten alle programmer muligt at udlæse data til excel, og så analysere posteringerne der. Det bør være relativt simpelt at lave en sortering på posterne, hvor momskoden er undertrykt.

Tilmeldt 29. Jan 18
Skrevet kl. 22:30

Nu skal jeg også tilføje moderat revision var vist ikke det udtryk der blev brugt, jeg kan ikke huske det præcise ordvalg, måske var det udvidet gennemgang, er det den mindste pakke? Men det var noget med at vi vist betaler for den mindste revisions pakke, men jeg giver jer ret, det virker useriøst ikke lige at lave en sandsynliggørelse, det tager jo ikke lang tid, og det er en gang om året de bør lave den bare lige for at holde nogenlunde styr. 

Vi har brugt Helios, kender i det bogføringsprogram? Jeg har gjort flere af de ting i nævner allerede, og kommer da tættere på et resultat mener jeg.

Næste spørgsmål, jeg har sgu nok desværre været for hurtig på aftrækkeren og indberettet for meget købsmoms, kan nu se noget har været bogført, jeg gik ud fra at det var det hele på en vis leverandør konto som ikke har været trukket moms fra, men sådan var det ikke. 

Hvad pokker sker der nu, skal stadig have en halv million kroner tilbage efter hvad jeg kan se, men havde ansøgt om næsten 700 tusinde, fordi jeg trak momsen ud fra alle de regninger den pågældende leverandør hvis faktura var blevet undertrykt for moms igennem årene, men kan nu se jeg har lavet fejl og visse få faktura var faktisk bogført med moms, ups.

Det var vitterlig ikke bevidst, men jo amatøragtig ikke at tjekke ordentligt igennem, så hvordan er vi stillet her? Vi får vel stadig det beløb tilbage vi skal have, Skat spørger jo om beviser og dem har vi jo igennem bogføringen som viser at momsen er blevet undertrykt, og ingen penge er tilbagebetalt endnu, men jeg var simpelthen så ivrig at jeg forglemte detaljerne inden jeg ansøgte, så hvad pokker anbefaler I at vi gør nu?

Skriver til Skat at vi har revideret de papirer de efterspørger, og efterfølgende har fundet frem til at den moms vi skal have tilbage er mindre end den ansøgte, og beklager, eller kan vi forvente en bøde/fængseldom for denne fejltagelse. Jeg har fået det helt dårligt over at have lavet denne fejl, troede virkelig jeg havde været det hele igennem, men efter at have lavet tjekket således som Skat efterspurgte, har jeg opdaget fejlen.

Vel bedre at jeg opdager den, end at Skat gør, hvad mener I der sker fra nu af, nogle gode råd til at håndtere situationen med Skat?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:27

Bøde/fængselsstraf kan ikke komme på tale. At I laver fejl i rettelsen skærper formentlig bare SKATs interesse i at gennemgå dokumentionen før pengene udbetales.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49

Donatello:
Skriver til Skat at vi har revideret de papirer de efterspørger, og efterfølgende har fundet frem til at den moms vi skal have tilbage er mindre end den ansøgte, og beklager, eller kan vi forvente en bøde/fængseldom for denne fejltagelse

nu er jeg ikke helt med på hvorfor skat efterspørger - de må have en mistanke. Du kommer ikke i fængsel for det men det er klart. at vi kan ikke svare 100% klart hvad der sker. Har du ikke . og det tror jeg ikke  - bevidst undrageget moms - så skal du bare hjælpe til at det nu bliver så korrekt som muligt - proaktivt
Bare giv den nødvendige dokumentation  så der slet ikke risiko for bøde eller fængsel

vh  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)