Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af lokale i ejet hus

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg overvejer at udleje et lokale af min privatejede bolig til min virksomhed. Hvor stor må huslejen være? Hvis jeg som privatejer så senere vil sælge min bolig, som er over 1400 kvm, vil jeg så skulle betale skat af min fortjeneste?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest så skal lokalet jo opfylde en række meget skarpe krav http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html

Dernæst kan du ikke som sådan med fordel leje ud til erhverv når du ejer boligen. Erhvervsudlejning giver fuld skat uden fradrag for indtægten - så det giver jo ikke mening. Hvis lokalet opfylder alle regler - så kan du få fradrag for % af ejendommens skatter som for muligt konkret forbrug - og nej - det påvirker ikke skatten ved senere salg - så længe du ejer og bebor ejendommen, men læs linket

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Når din grund er over 1400 m2, så er salget af ejendommen som udgangspunkt ikke skattefrit efter parcelshusreglen. Du vil dog i praksis oftest kunne blive skattefritaget, men det kræver noget forarbejde fra dig.

Hvorvidt du udlejer et lokale i boligen til din virksomhed har ingen indflydelse på skattepligt ved afståelsen, så længe ejendommen bevarer sin karakter som bolig.

Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad er det for “forarbejde” du mener Ole?
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som sagt er din ejendom ikke skattefri ved salg efter Parcelhusreglen, når grunden er over 1400 m2.

Der er dog 2 undtagelser, som alligevel kan sikre at du ikke skal beskattes.

1. Hvis du ifølge kommunen ikke kan udstykke fra grunden til selvstændig bebyggelse. Du skal spørge din lokale tekniske forvaltning og få et skriftligt svar.

2. Få en erklæring fra skattemyndighederne om, at en udstykning vil medføre væsentlig værdiforringelse af restarealet.

Hvis du ikke kan opfylde kravene i én af de to undtagelser, skal du beskattes af fortjeneste ved salg af boligen. 

Hvis skatten er betydelig, vil det mest hensigtsmæssige formentligt være, at du laver en frastykning til selvstændig bebyggelse inden du sælger. I så fald bliver du kun beskattet af ejendomsavance på det frastykkede grundareal og ikke på din egen bolig.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)