Kære Alle Jeg har lige haft en snak med Erhvervsstyrelsen, som har givet mig noget af en hovedpine. Jeg er dansk statsborger og har frem til efteråret 2017 boet i DK. Jeg stiftede i 2014 en enkeltmandsvirksomhed, som har kørt siden da. Jeg flyttede til et ikke-eu land i slutningen af 2017. I den forbindelse kontaktede jeg SKAT i forhold til procedurer og regler. Jeg blev oplyst om at jeg blot skulle have en firmaadresse i DK, hvilket jeg har. I dag kontaktede jeg så Erhvervsstyrelsen i forbindelse med ændring af min virksomhed (jeg skal udvide firmaets aktiviteter). Her fik jeg så af vide at det var ulovligt/umuligt at drive en enkeltmandsvirksomhed fra et ikke eu-land. Jeg kan derfor ikke ændre min registrering på virk.dk, og kan derfor ikke søsætte mit nye projekt. Er der nogle af jer der har erfaring med det? Måske selv har været igennem det? Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle lovtekster, som overholder det. Og undrer mig jo over, at SKAT og Erhversstyrelsen oplyser to meget forskellige ting. |
Helt kort er skattelov og anden lov ikke nødvendigvis sammenfaldende. Der er ting du gerne må i en lov - men som så forbydes af en anden der tager sig af helt andre forhold
Dertil kommer at telefon rådgivning begge steder er risikabelt da du måske ikke får spurgt helt klart, eller medarbejderen ikke helt forstår problemet. Brug derfor her en kyndig rådgiver - kunne være en revisor - som kan rådgive dig samlet om hvad der er bedst for dig skattemæssigt, og samtidigt bedst fremadrettet
Du kan ikke have enkeltmands personlig alm virksomhed i DK uden fuld dansk skattepligt og med alt jeg ved- dansk folkeregister adresse på sigt (når jeg skriver på sigt er det fordi der mig bekendt ikke sker noget ved kort at være borte)
Du kan oprette en udenlandsk virksomhed (mener den hedder "anden udenlandsk virksomhed) i stedet - stadigt som personlig virksomhed eller du kan lukke din enkeltmands (og beskattes af aktiver/evt goodwill) og oprette et selskab med dansk adresse
vh John Hannover