Du kan ikke som sådan overtage et I/S - Du kan indtræde i det og så skal enten en af de nuværende forsætte eller du skal have en anden ny med, da man skal være mindst 2. For sælgere som udtræder vil der skulle tages hensyn til beskatning af evt aktivers værdi og goodwill du betaler
Du kan ikke ændre et I/S til IVS som kun kan kontantstiftes. Omdannelse / apportstiftelse kan kun ske til ApS Overtages aktiver og goodwill frem for indtræden og forsættelse af IVS,, så skal alle aftaler skriftligt fornyes - bank, betalingsservice, kunder, leverandører mm vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Da jeg køber virksomheden (et I/S ejet af mand og kone) og skal køre det som enkeltmands eller IVS/Aps, hvordan skal den så takles?
Skal sælger afvikle virksomheden og dermed lukke CVR og jeg opretter nyt CVR med enten enkeltmand/IVS/Aps?
Vh.
CHHenriksen
stifte enkelltmands - eller ApS eller IVS osv og overtage aktiver og goodwill og ja - sælger skal så lukke - og alle aftaler skal så skriftligt fornyes.
Der er særlige regler momsmæssigt hvis du overtager alt- hvor sælger sælger momsfrit men skal angive handlen til moms inden - tror jeg- 8 dage + sælger skal så angve salget ved lukning
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er et møntvaskeri, hvor jeg overtager alle maskiner, lokalet er leje og betaling (købet) sker som ren afståelse - der er vel ikke momsregler på det grundlag?
Hvordan sælger vælger at beskatte salget er vel hans bord?
Det er et møntvaskeri, hvor jeg overtager alle maskiner, lokalet er leje og betaling (købet) sker som ren afståelse - der er vel ikke momsregler på det grundlag?
Hvordan sælger vælger at beskatte salget er vel hans bord?
Tak for god info :)
Vh.
CHHenriksen
sælgers inventar må vel være omfattet af momsregler hvis der er aktiver ejet af sælger? Og så efter reglerne for fuld overtagelse af alle aktiver og aktivitet uden moms men med med pligt til indberetning inden de der 8 dage jeg husker mm - At du kun ser det som "afståelse" er jo forsimplet - for sælger har jo haft momsfradrag ved købet på en del ting - eller? Og - du vil vel også formentlig skulle skelne mellem hvad du overtager som ren goodwill og hvad der kan være værdi af aktiver - også afskrivningsmæssigt og fremadrettet regnskabsmæssigt. Er der slet ikke andre aftaler også som skal overdrages - kasseapparat leasing - leje af det ene eller andet - betalingsautomater osv samt jo givet lejekontrakten + ny konto i banken - regnskabsprogrammet og sikkert meget andet
Jeg synes I skal lade en revisor sætte det korrekt op
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Alt inventar er købt og betalt intet afskrives mere (makiner, veklseautomater, solarie osv.) og der skyldes ikke en krone - lejekontrakt er jeg i dialog med udlejer (KAB) ift. overtagelsen (her mangler bare det endelige købsdokument), ny konto i banken er det bare CVR jeg mangler for de kan oprette, hvilket leder til starten af tråden.
Havde en forventning om en så simpel forretning snildt kunne overtages, uden det skulle være så kompliceret men må nok have en revisor på.
Alt inventar er købt og betalt intet afskrives mere (makiner, veklseautomater, solarie osv.) og der skyldes ikke en krone - lejekontrakt er jeg i dialog med udlejer (KAB) ift. overtagelsen (her mangler bare det endelige købsdokument), ny konto i banken er det bare CVR jeg mangler for de kan oprette, hvilket leder til starten af tråden.
Havde en forventning om en så simpel forretning snildt kunne overtages, uden det skulle være så kompliceret men må nok have en revisor på.
Vh.
CHHenriksen
Det har intet med om det er købt og betalt at gøre. Du kan ikke købe aktiver og afskrive momsmæssigt osv - og så forsvinder de bare sammen med en overdragelse. Der skal laves en ordentlig opgørelse - både fra sælger og for dig. Ellers kunne man jo købe en masse ting - trækker dem fra som udgift og få moms retur for alle køb, og så forsvandt de bare ved lukning når det I/S lukker - den går ikke. Derfor få fat i en med forstand på det - og der er intet specielt simpelt ved at overtage maskiner - goodwill - afståelse og lejemål mm fra et I/S der skal lukke og køres videre i selskabsform f.eks - hverken for dig der overtager og måske pludseligt står med en masse rod - eller for sælgerne Maskinerne er jo ikke deres bare fordi de er betalt - de er deres I/S og kan ikke bare forsvinde op i den blå luft. De man godt have samlet pris givet - men alt bør kunne redegøres for. Det vil være de dårligste penge i har sparet - bare at flytte alt fra et I/S over i et IVS eller ApS uden moms og så tro alt er sikkert og godt
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER