Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Cashflow-problemer og workarounds?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jul 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa!

Vi er et lille firma med vind i sejlene, og vi har fået nogle kæmpe opgaver af en stor kunde.

I nogle af disse opgaver, skal vi lægge penge ud – senest op mod en halv million kroner til underleverandører. Jeg har regnet på det, og vi kommer til at være cirka 140.000 kroner i minus på bankkontoen i maksimalt en uge her i august. Til gengæld går det meget hurtigt op der fra. Kunden har før betalt alle vores regninger, også de store, så vi er ikke nervøse for ikke at få vores penge.

Vi har dog ikke en kredit-aftale med banken.

Så nu tænker jeg jo, at der er flere muligheder:

1. Ringe underleverandørerne op, og informere om, at der lige går et par dage eller en uge mere, før de ser pengene
2. Snakke med banken – det kan være at de velvilligt yder kredit, når vi viser dem de invoicing schedules som kunden har godkendt?
3. Den som vi nok hælder mest til nu og her: At overføre penge til dækning fra vores private bankkonti, og trække dem ud igen en uge efter, når betalingerne går ind. Det er jo kun til kortvarig dækning af "hullet". Kan dette lade sig gøre? MÅ MAN lave sådan et trick?


Hvad ville I gøre? Andre gode bud?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja I må gerne lave et kort udlæg fra jer selv  - uden rente - og (går ud fra vi taler selskabsform) også gerne lave et langt = et lån IND i selskabet - så skal der blot rente på

personligt ville jeg nok tage banken ind over først og se om ikke de er med - men det kommer som ikke til at gøre en forskel som sådan på risiko, for de kommer til at kræve at i selv kautionerer - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 4. Nov 17
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John om at tage banken indover. 

Alternativt kan I jo kigge på jeres betalingsaftaler med underleverandørerne. Det er ikke usædvanligt, at man kan presse sin (under)leverandør lidt på betalingstiden, som I sikkert også selv har oplevet. Der er ikke noget til hinder for, at de sender jer en faktura - bare sørg for at have aftalt den rette betalingsfrist med dem. Lykkes det ikke, så kan I jo gå via banken, men om ikke andet er det altid god læring at trykke på lidt knapper hos dem, man køber af. 

Tilmeldt 28. Jul 18
Indlæg ialt: 3
Fra  signe96 Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Efter min mening er du for naiv.
Jeg vil aldrig under nogen omstændigheder lade en kunde have ansvaret for om min virksomhed dør eller lever.
Kan godt være han altid har betalt til tiden, og at selv store beløb ikke har været et problem. Men hva hvis det er denne gang ? eller næste gang. Så dør dit firma.

Jeg syntes det er lidt naivt at give så meget magt til en kunde. Du lægger livet på dit firma i andres shænder.
Jeg ville uden tvivl kræve en delvis forudbetaling.


Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er fuldstændint enige med Signe - det kunne vist ikke siges meget bedre.

For mig ringer alarmklokkerne når in kunde pludseligt øger sine indkøb så voldsomt. Tro mig der kan være mange faldgrubber, så bliv ikke forblændet af en stor handel som i sidste ende kan koste din virksomhed livet.

Ravn

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er I ikke nogle kedelige partykillers? Ts siger ikke engang, at kunden er den eneste store. Selvfølgelig skal man være opmærksom på denne risiko såvel som så mange andre: Kan leverandørene levere? Bliver mine nøglepersoner syge? osv.osv. Jeg mener, at ts allerede har tænkt på dette, idet han har god erfaring med kunden. Måske er kunden afhængig af dem?

Når dét så er sagt, er det ikke det, man siger, så er det altid en god idé at bede om løbende indbetalinger, hvis de er altafgørende for butikken, men det er nok for sent at gøre i den aktuelle situation. Jeg ville også, som andre siger, gå i banken og forsøge at få en stående kassekredit. Mange steder koster det ingenting, hvis saldoen ikke er negativ. I en akut situation er det oplagt, at I indskyder privat, hvis I altså stoler på hinanden - endnu en risiko, husk dokumentation. (Og ja, det må I gerne, det er den anden vej, at det er forbudt.)

Når hurlumhejet er overstået, ville jeg nok lave en risiko-vurdering. 

Held og lykke med det, og vær først og fremmest glad for, at det går så godt!!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)