Vi har købt en hund som vi vil have hvalpe på når hun bliver gammel nok og evt. lave et lille opdræt.
Både min samlever og jeg har lønmodtagerjob samtidig med lille hobbyvirksomhed, som er momsregistreret.
Skal hundeavl køres ind under den virksomhed som jeg har i forvejen som er momsregistreret, eller skal det være selvstændigt regnskab, så jeg kommer til at have to hobbyvirksomheder hvor den ene er momsregistreret og den anden ikke er.
Når du er momsregistreret vil al virksomhed du har hører med under den momsregistrering - forudsat det er momspligtig aktivitet - Andre må tage stilling til om hundens hvalpe og salget er momspligtigt her jeg tror det ikke - om det er forretningsmæssigt eller sådan noget som sker med hunde :) -
men man kan ikke, ved at have flere brancher - have noget momspligtigt under momsbranche og andet momspligtig som hobby - her er hunden nok ikke en del af erhvervet med mindre i se det som egentlig start på kennel. Det er så uden moms og skal så ikke ses som en anden hobby-virksomhed - og vil ikke give fradrag og skat normalt heller
Skat godkender normalt ikke opdræt fra en eller to hunde som en erhvervsmæssig aktivitet. I skats øjne er det en 100% ren hobbyaktivitet, og ikke virksomhed med det hovedformål at tjene penge. I kan derfor under normale omstændigheder IKKE få fradrag for udgifter, og salg af hvalpe skal IKKE indgå i virksomhedens regnskab.
Har i beslægtede erhvervsaktiviter, f.eks. erhvervsmæssig landbrugsdrift med opdræt af andre dyr, kan det være skat kigger anderledes på det. I så fald vil det være smart at bede om et bindende svar, så skat ikke senere underkender hundeopdrættet.
Det samme er gældende for heste, katte og andre hobbydyr.
---
Et overskud er stadig skattepligtigt og skal derfor indberettes som b-indkomst.