De 1100 kr er rykkergebyr fra hovedstol (400kr), kompensationsgebyr (310 kr), inkassogebyr (100 kr), inkassoomkostninger (500 kr)
Jeg har modtaget inkassovarsel - og de har også sendt rykkere efter "reglerne". Jeg fik en rykker med en betalingsfrist der hed 2. juni, og jeg indbetaler så først d.18 juni. Den 27 juni modtager jeg et brev fra inkassofirmaet som er dateret d.20 juni. Jeg gør indsigelse mod deres krav, da jeg har betalt inden brevet er dateret. Jeg beder om dokumentation for at den er indgivet til inkasso inden min betaling. Her sender de bare inkassoadvarslen og 4 dage efter modtager jeg sagsanlæg.
"Send rykkere – husk rykkergebyr
og morarenter
Første henvendelse til din kunde kan være en venlig erindring. I rigtig mange tilfælde skyldes en manglende betaling blot, at fakturaen er blevet væk, sygdom, nyt IT-system eller andet, som har forsinket fakturabehandlingen nogle dage. Det kan jo også være dig, der har skrevet et forkert kontonummer på fakturaen.
Den venlige erindring kan eventuelt foretages via telefon eller bedst via e-mail. E-mail er godt at benytte, for det kan give dig et svar, hvor kunden accepterer at skylde dig penge, og det kan være vigtigt senere i forbindelse med en eventuel retssag. En sådan henvendelse vil som regel løse problemet, allerede inden det er opstået. Din kunde vil sædvanligvis undskylde den manglende betaling og fremover være opsat på at betale dig til tiden. – Her er absolut ingen grund til at skrue bissen på!
En uge efter den venlige erindring kan du skrive den første rykker. Her skal du henvise til din faktura, at betalingsfristen er overskredet og stille krav om betaling efter senest 10 dage.
Overskrider din kunde også denne frist, skal du sende rykker nummer to med samme krav som i den første. Derudover skal du skrive, at sagen vil blive sendt til inkasso, hvis der ikke er betalt inden 10 dage.
En standardformulering kunne være:
”Denne rykker er et varsel i henhold til inkassolovens § 10. Det skyldige beløb skal betales senest 10 dage fra dags dato. Hvis det ikke sker, vil det kunne medføre yderligere omkostninger for Dem, idet sagen uden yderligere varsel vil blive overgivet til inkasso.”
Det er en fordel at have en helt klar procedure for udsendelse af rykkere. Du kan eksempelvis udarbejde skabeloner til de forskellige breve, så det kun tager dig få minutter at udskrive og sende en rykker. Hvis din virksomhed har mange dårlige betalere, kan du benytte dig af onlinesystemer, som tager sig af alt det administrative for dig".