Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Civilt sagsøgt

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 44
Fra  iLash Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er blevet civilt sagsøgt, da min virksomhed havde en faktura jeg ikke havde betalt til tiden, og den derfor var gået til inkasso. Inden jeg modtog brevet fra inkassofirmaet, havde jeg betalt fakturaen og gjorde derfor indsigelse mod inkassoomkostningerne. Så fik jeg i stedet et civilt sagsanlæg. Beløbet er så lille (1100 kr)  at jeg egentlig bare har tænkt mig at betalt beløbet. Men nu hvor den er endt i et sagsanlæg, skal jeg så betale deres advokat omkostninger?

Håber nogle kan hjælpe..

Venligst

Janni

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jxxxxx:
derfor var gået til inkasso

Jeg ville checke om §10 i inkassoloven er overholdt: Rykker med forfald 10 dage efter!

Check også datering af skrivelsen fra  inkassofirmaet, i forhold til din indbetaling.

Når du skriver inkassofirma, så er det nok dem, som en kendt forretningsmand (i DK), kalder gribbe. Så snart de mener, at tro der er kød på benet, så prøver de til. Og "går den, så går den". Men ca. 45% ender i ingenting. Så de har købt katten i sækken.

Du skal være skarp i spytten, for at slippe, men det kan lade sig gøre. Det har jeg set flere eksempler på.

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad dækker de 1100kr over ?

Hvis det er inkasso omkostninger, skal du jo kun betale disse hvis du er varslet om overgivelse til inkasso og du ikke har betalt inden den frist der var sat for overdragelsen.

Er du ikke varslet eller har du betalt før fristen, har de ikke krav mod dig og du skal derfor ikke betale.

Er du blevet varslet om inkasso og har betalt efter fristen, ville jeg blot se at afslutte sagen ved at betale, og få en kvittering på at det er til endelig afregning.

Fra København S
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 44
Fra  iLash Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar..

Jeg har modtaget varsel om inkasso. Og da sagen nu er overgået til retten, kan jeg ikke længere få lov bare at betale til inkassofirmaet - der skal den afgøres der først. Så det var derfor jeg var i tvivl om jeg nu også skal betale deres advokat omkostninger.

Men så kan jeg lære det på den hårde måde :)

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du svarer ikke på vores spørgsmål

Fra København S
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 44
Fra  iLash Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

De 1100 kr er rykkergebyr fra hovedstol (400kr), kompensationsgebyr (310 kr), inkassogebyr (100 kr), inkassoomkostninger (500 kr)

Jeg har modtaget inkassovarsel - og de har også sendt rykkere efter "reglerne". Jeg fik en rykker med en betalingsfrist der hed 2. juni, og jeg indbetaler så først d.18 juni. Den 27 juni modtager jeg et brev fra inkassofirmaet som er dateret d.20 juni. Jeg gør indsigelse mod deres krav, da jeg har betalt inden brevet er dateret. Jeg beder om dokumentation for at den er indgivet til inkasso inden min betaling. Her sender de bare inkassoadvarslen og 4 dage efter modtager jeg sagsanlæg.

Fra København S
Tilmeldt 4. Aug 08
Indlæg ialt: 44
Fra  iLash Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jxxxxx:

De 1100 kr er rykkergebyr fra hovedstol (400kr), kompensationsgebyr (310 kr), inkassogebyr (100 kr), inkassoomkostninger (500 kr)

Jeg har modtaget inkassovarsel - og de har også sendt rykkere efter "reglerne". Jeg fik en rykker med en betalingsfrist der hed 2. juni, og jeg indbetaler så først d.18 juni. Den 27 juni modtager jeg et brev fra inkassofirmaet som er dateret d.20 juni. Jeg gør indsigelse mod deres krav, da jeg har betalt inden brevet er dateret. Jeg beder om dokumentation for at den er indgivet til inkasso inden min betaling. Her sender de bare inkassoadvarslen og 4 dage efter modtager jeg sagsanlæg.

"Send rykkere – husk rykkergebyr
og morarenter

Første henvendelse til din kunde kan være en venlig erindring. I rigtig mange tilfælde skyldes en manglende betaling blot, at fakturaen er blevet væk, sygdom, nyt IT-system eller andet, som har forsinket fakturabehandlingen nogle dage. Det kan jo også være dig, der har skrevet et forkert kontonummer på fakturaen.

Den venlige erindring kan eventuelt foretages via telefon eller bedst via e-mail. E-mail er godt at benytte, for det kan give dig et svar, hvor kunden accepterer at skylde dig penge, og det kan være vigtigt senere i forbindelse med en eventuel retssag. En sådan henvendelse vil som regel løse problemet, allerede inden det er opstået. Din kunde vil sædvanligvis undskylde den manglende betaling og fremover være opsat på at betale dig til tiden. – Her er absolut ingen grund til at skrue bissen på!

En uge efter den venlige erindring kan du skrive den første rykker. Her skal du henvise til din faktura, at betalingsfristen er overskredet og stille krav om betaling efter senest 10 dage.

Overskrider din kunde også denne frist, skal du sende rykker nummer to med samme krav som i den første. Derudover skal du skrive, at sagen vil blive sendt til inkasso, hvis der ikke er betalt inden 10 dage.

En standardformulering kunne være:

”Denne rykker er et varsel i henhold til inkassolovens § 10. Det skyldige beløb skal betales senest 10 dage fra dags dato. Hvis det ikke sker, vil det kunne medføre yderligere omkostninger for Dem, idet sagen uden yderligere varsel vil blive overgivet til inkasso.”

Det er en fordel at have en helt klar procedure for udsendelse af rykkere. Du kan eksempelvis udarbejde skabeloner til de forskellige breve, så det kun tager dig få minutter at udskrive og sende en rykker. Hvis din virksomhed har mange dårlige betalere, kan du benytte dig af onlinesystemer, som tager sig af alt det administrative for dig".

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Pythonrap:

Første henvendelse til din kunde kan være en venlig erindring. I rigtig mange tilfælde skyldes en manglende betaling blot, at fakturaen er blevet væk, sygdom, nyt IT-system eller andet, som har forsinket fakturabehandlingen nogle dage. Det kan jo også være dig, der har skrevet et forkert kontonummer på fakturaen.

Den venlige erindring kan eventuelt foretages via telefon eller bedst via e-mail. E-mail er godt at benytte, for det kan give dig et svar, hvor kunden accepterer at skylde dig penge, og det kan være vigtigt senere i forbindelse med en eventuel retssag. En sådan henvendelse vil som regel løse problemet, allerede inden det er opstået. Din kunde vil sædvanligvis undskylde den manglende betaling og fremover være opsat på at betale dig til tiden. – Her er absolut ingen grund til at skrue bissen på!

En uge efter den venlige erindring kan du skrive den første rykker. Her skal du henvise til din faktura, at betalingsfristen er overskredet og stille krav om betaling efter senest 10 dage.

Overskrider din kunde også denne frist, skal du sende rykker nummer to med samme krav som i den første. Derudover skal du skrive, at sagen vil blive sendt til inkasso, hvis der ikke er betalt inden 10 dage.

En standardformulering kunne være:

”Denne rykker er et varsel i henhold til inkassolovens § 10. Det skyldige beløb skal betales senest 10 dage fra dags dato. Hvis det ikke sker, vil det kunne medføre yderligere omkostninger for Dem, idet sagen uden yderligere varsel vil blive overgivet til inkasso.”

Personligt springer jeg den midterste del over. Så altså:

Først en venlig forespørgsel/på mindelse.

Og det næste skridt er en "skarp" inkassovarsel.

Og dernæst, efter de varslede 10 dage: Inkasso

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
Personligt springer jeg den midterste del over

Er det denne:

Birte Andersen:
Den venlige erindring kan eventuelt foretages via telefon eller bedst via e-mail. E-mail er godt at benytte, for det kan give dig et svar, hvor kunden accepterer at skylde dig penge, og det kan være vigtigt senere i forbindelse med en eventuel retssag. En sådan henvendelse vil som regel løse problemet, allerede inden det er opstået. Din kunde vil sædvanligvis undskylde den manglende betaling og fremover være opsat på at betale dig til tiden. – Her er absolut ingen grund til at skrue bissen på!

Bare lige for at følge, hvad andre mener?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)