Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop - juridiske spørgsmål

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lidt juridiske spørgsmål angående køb igennem webshop. Primært angående returret. Jeg er bekymret for kunder der ukritisk bestiller en masse varer, for senere at udnytte deres 14 dages returret. Dette påfører mig en massse udgifter, da de fleste af mine varer er bestillingsvarer :

- kan jeg afvise at tage bestillingsvarer retur ?

- ved returvarer, kan jeg tage et gebyr ? F.esk. 20 % af varens pris ? Mange B2B gør dette

- ved dyre varer, kan jeg kræve at disse bliver bestilt udenom webshop + med forudbetaling ? F.eks. ved varer der koster over xxxxx kr skal bestilling foretages via email og med forudbetaling

- ved bestilling og køb via email udenom webshop, gælder købeloven for webshops stadig (14 dages returret etc) ?

- kan jeg afvise ordre eller kræve at ordren foretages via email udenom webshop (hvis jeg er bekymret for kunden) ?

- ved B2B gælder ikke købeloven om de 14 dages returet ?

På forhånd tak 😀

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JPon:
- kan jeg afvise at tage bestillingsvarer retur ?

Nej.

JPon:
- ved returvarer, kan jeg tage et gebyr ? F.esk. 20 % af varens pris ? Mange B2B gør dette

Nej.

JPon:
- ved dyre varer, kan jeg kræve at disse bliver bestilt udenom webshop + med forudbetaling ? F.eks. ved varer der koster over xxxxx kr skal bestilling foretages via email og med forudbetaling

Det kan du godt, men det ændrer intet. Kunden har stadig 14 dages returret. Det er kun i fysisk butik kunden ikke automatisk har returret.

JPon:
- ved bestilling og køb via email udenom webshop, gælder købeloven for webshops stadig (14 dages returret etc) ?

Ja.

JPon:
- kan jeg afvise ordre eller kræve at ordren foretages via email udenom webshop (hvis jeg er bekymret for kunden) ?

Du kan altid afvise at handle med en kunde.

JPon:
- ved B2B gælder ikke købeloven om de 14 dages returet ?

Ved B2B er der aftalefrihed. Private forbrugere kan du ikke stille dårligere end loven foreskriver.

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar Uptimester

De 14 dages returret gælder ved handel igennem en webshop. Som jeg forstår dig, gælder denne forbruger rettighed også ved en bestilling foretaget via email. Er det korrekt ?

Hvis ja, hvad er den juridiske beskrivelse af en “fysisk butik” kontra en “webshop” ? Her tænkes på de ændrede rettigheder en forbruger har.

Og angående dit svar om forbruger rettigheder mht returnering af bestilte varer indenfor 14 (også ikke lager varer). Hvis dit svar er korrekt, kan man jo “lægge” en konkurrent ned hvis man ønsker det : som privatperson bestiller jeg f.eks. varer hjem over en længere periode for et større millionbeløb, men jeg returnerer alt indenfor de 14 dage. Varerne skal være specielle varer, som jeg ved konkurrenten ikke lagerfører, men skal bestilles hjem. Dette påfører formentlig konkurrenten store udgifter. Der må da være en måde man som virksomhed kan veskytte sig på ??

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JPon:
De 14 dages returret gælder ved handel igennem en webshop. Som jeg forstår dig, gælder denne forbruger rettighed også ved en bestilling foretaget via email. Er det korrekt ?
ja

JPon:
Hvis ja, hvad er den juridiske beskrivelse af en “fysisk butik” kontra en “webshop” ? Her tænkes på de ændrede rettigheder en forbruger har
der findes ikke en juridisk betegnelse - Fysik butik er sådan en butik man fysik går ind i og ser på varene og taler med en ekspedient i. Alt over nettet er nethandel inkl alle former for fjernhandel hvor du som forbruger ikke kan gå ind og se og røre varen FYSISK inden du køber den

JPon:
Og angående dit svar om forbruger rettigheder mht returnering af bestilte varer indenfor 14 (også ikke lager varer). Hvis dit svar er korrekt, kan man jo “lægge” en konkurrent ned hvis man ønsker det : som privatperson bestiller jeg f.eks. varer hjem over en længere periode for et større millionbeløb, men jeg returnerer alt indenfor de 14 dage. Varerne skal være specielle varer, som jeg ved konkurrenten ikke lagerfører, men skal bestilles hjem. Dette påfører formentlig konkurrenten store udgifter. Der må da være en måde man som virksomhed kan veskytte sig på ??


Dels er man jo ikke forpligtet til at levere hvis man synes ordre er for store eller mystiske på den ene eller anden måde, dels ville en konkurrent- hvis denne kunne afsløres (ex den stråmand der købte op nok en dag sladrede) kunne straffes hårdt - og endeligt, så er det ikke noget der normalt sker.

Kunden må sågar for langt de fleste varer bryde emballagen og prøve varen og stadigt få fuld retur - ganske som hvis kunden prøvede en skjorte i butikken. Kun ved meget klare værdiforringelser som IKKE hører til alm lige at prøve en alm vare - kan en evt retur betaling sættes ned, men det er noget man let får forbrugerombudsmands rod for. Enkelte varer, som typisk er plomberede - også i butikker, som del af værdien - må ikke brydes, men det er ret specielle tilfælde og ikke noget med, at man bare får sine egne vare ned i en plomberet kasse/pose. Kunden skal ikke begrunde valget af at returnere inden for 14 dage fra modtagelsesdatoen - men varen skal i kundens besiddelse, kunden må ikke bare lade den ligge i posten og ikke afhente. 

Man kan kun gardere sig ved alm forsigtighed - kontrol af kortbetalinger - brug af 3 d secure - men man kan ikke, hvis ikke man har den der faktiske butik hvor kunden kommer ind og ser varen - rører den osv INDEN køb, komme bort fra 14 dages retur ret og man må som webshop tage den evt omk. med i kalkulationen helt som ALLE andre webshops og handler via net eller brev eller andet B2C

Til gengæld har den fysiske butik jo så mange andre udgifter.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvordan med varer, der er customized (specialfremstillet) til kunden. De kan vil ikke returneres indenfor 14 dage ?

Og kan det virkelig være korrekt, at en vare som jeg ikke normalt har på lager, men som jeg bestiller hjem til kunden, at kunden har ret til at returnere denne vare uden omkostninger indenfor de 14 dage ? Jeg kan jo ikke returnere denne vare til min leverandør. Kan jeg ikke kræve et gebyr ved eventuel returnering af special bestilte varer ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JPon:

Hvordan med varer, der er customized (specialfremstillet) til kunden. De kan vil ikke returneres indenfor 14 dage ?

Og kan det virkelig være korrekt, at en vare som jeg ikke normalt har på lager, men som jeg bestiller hjem til kunden, at kunden har ret til at returnere denne vare uden omkostninger indenfor de 14 dage ? Jeg kan jo ikke returnere denne vare til min leverandør. Kan jeg ikke kræve et gebyr ved eventuel returnering af special bestilte varer ?

du kører altså i cirkler. ER varen helt specielt fremstillet ex på mål eller farve kan de ikke returneres. Om DU har den på lager eller køber tingene hjem fra gang til gang er uvedkommende - der er fuld returret. 
KUN hvis de er egentlig special-fremstillede - på mål eller farve osv og ikke på nogen måde en vare der ellers kan købes (hos dig eller andre steder) - men som du bare ikke har på lager og derfor bestiller - gælder returret ikke - Det er helt irrelevant om du har den på lager eller skal bestille - det rager ikke kunden hvad du har for lager

Det gælder jo masser af dropshippere, at de bestiller alle varer fra gang til gang hos leverandør og nogen kan ikke returnere og det er så deres problem og ikke kundens

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis ikke du vil have returvarer, så tror jeg ikke en webshop, er det rette for dig.

Tilmeldt 11. Nov 17
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

JPon:

Hvordan med varer, der er customized (specialfremstillet) til kunden. De kan vil ikke returneres indenfor 14 dage ?

Hvis varen er specialfremstillet til kunden - fx på mål - bortfalder fortrydelsesretten, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2, nr. 3.

Det er underordnet, om aftalen indgås på din webshop, e-mail eller over snapchat. Det afgørende er, at det er et fjernsalg. 

JPon:


Og kan det virkelig være korrekt, at en vare som jeg ikke normalt har på lager, men som jeg bestiller hjem til kunden, at kunden har ret til at returnere denne vare uden omkostninger indenfor de 14 dage ? Jeg kan jo ikke returnere denne vare til min leverandør. Kan jeg ikke kræve et gebyr ved eventuel returnering af special bestilte varer ?

Det er korrekt. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)