Hej Jeg har lidt juridiske spørgsmål angående køb igennem webshop. Primært angående returret. Jeg er bekymret for kunder der ukritisk bestiller en masse varer, for senere at udnytte deres 14 dages returret. Dette påfører mig en massse udgifter, da de fleste af mine varer er bestillingsvarer : - kan jeg afvise at tage bestillingsvarer retur ? - ved returvarer, kan jeg tage et gebyr ? F.esk. 20 % af varens pris ? Mange B2B gør dette - ved dyre varer, kan jeg kræve at disse bliver bestilt udenom webshop + med forudbetaling ? F.eks. ved varer der koster over xxxxx kr skal bestilling foretages via email og med forudbetaling - ved bestilling og køb via email udenom webshop, gælder købeloven for webshops stadig (14 dages returret etc) ? - kan jeg afvise ordre eller kræve at ordren foretages via email udenom webshop (hvis jeg er bekymret for kunden) ? - ved B2B gælder ikke købeloven om de 14 dages returet ? På forhånd tak 😀 |
JPon:- kan jeg afvise at tage bestillingsvarer retur ?
Nej.
JPon:- ved returvarer, kan jeg tage et gebyr ? F.esk. 20 % af varens pris ? Mange B2B gør dette
Nej.
JPon:- ved dyre varer, kan jeg kræve at disse bliver bestilt udenom webshop + med forudbetaling ? F.eks. ved varer der koster over xxxxx kr skal bestilling foretages via email og med forudbetaling
Det kan du godt, men det ændrer intet. Kunden har stadig 14 dages returret. Det er kun i fysisk butik kunden ikke automatisk har returret.
JPon:- ved bestilling og køb via email udenom webshop, gælder købeloven for webshops stadig (14 dages returret etc) ?
Ja.
JPon:- kan jeg afvise ordre eller kræve at ordren foretages via email udenom webshop (hvis jeg er bekymret for kunden) ?
Du kan altid afvise at handle med en kunde.
JPon:- ved B2B gælder ikke købeloven om de 14 dages returet ?
Ved B2B er der aftalefrihed. Private forbrugere kan du ikke stille dårligere end loven foreskriver.