Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms/lønsum/told - Hvad skal jeg bogføre med?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 15
Indlæg ialt: 9
Fra  kommer... Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg skal til at bogføre ydelser, jeg leverer primært over nettet (men Internettet er kun "fragtmanden").

Jeg har læst vidt og bredt hos SKAT, retsinformation, EU, osv, men finder en hel del spidsfindigheder, og ingen af dem synes jeg, rammer mig og mit præcist nok...
Eksempelvis "Anden undervisning", hvor der leveres en ydelse i nær tilknytning til amatørsport - efter denne regel er ydelsen momsfritaget, men lønsumspligtig.
Dog ser jeg under læsning om MOSS (Moms One Stop Shop /SKAT) at fjernundervisning specifikt er med på listen over momsede ydelser (til EU)...

Der er flere specifikke spørgsmål, jeg meget gerne vil have besvaret, så jeg kan bogføre korrekt;

Det er lidt lang læsning, så KAN du besvare blot noget af det, vil det også hjælpe :)

Bogføringsmæssige afklaringsspørgsmål:

  1. Personlig Coaching til (primært) amatør-sportsudøvere
    (konfronterende undervisning/træning/Coaching/kursus/whatever - lærer/elev -forhold)

    1. Personlig Coaching til (primært) sportsudøvere,
      leveret via videomøder fra DK til DK
      MOMS ELLER LØNSUM?

    2. Personlig Coaching til (primært) sportsudøvere,
      leveret via videomøder fra DK til udlandet - indenfor EU

      MOMS ELLER LØNSUM?

    3. Personlig Coaching til (primært) sportsudøvere,
      leveret via videomøder fra DK til udlandet, udenfor EU (eks. USA)
      MOMS ELLER LØNSUM?

    4. Samme som ovenstående, men med egentlig stressbehandling og behandling for PTSD-lignende tilstande

  1. E-kurser/træninger/undervisning;

    1. Eleven køber og gennemfører selv på nettet og downloader supplerende dokumenter relateret til kurset/træningen/undervisningen. Elev er I Danmark.
      MOMS?

    2. Samme som ovenstående – men hvor eleven er I udlandet (indenfor EU)

    3. Samme som ovenstående – men hvor eleven er I udlandet (udenfor EU)


Betragtninger:

  • I DK lovgivning kan der være forskel netop vedr. (amatør)sportens verden, og ydelser leveret I nær tilknytning hertil (ML § 13)

  • Om end Internettet bruges – er dette kun til LEVERING af ydelsen – ydelsen I sig selv er ikke en “elektronisk ydelse”…

  • Jeg “er gået ud fra” at jeg ikke skal tage højde for toldbestemmelser vedr. ovenstående (??)

  1. Downloads er kreerede, opsatte og administreret fra DK, og er stemme/tale med baggrundsLYDE (ikke musik). Er ikke oversættelser, og stammer ikke fra bøger (jeg er idémand og har rettighederne).
    Bruges typisk terapeutisk…

    1. Downloads, hentes I DK
      MOMS ELLER LØNSUM?

    2. Downloads, hentes I udlandet (indenfor EU)
      MOMS ELLER LØNSUM? Toldbestemmelser?

    3. Downloads, hentes I udlandet (udenfor EU)
      MOMS ELLER LØNSUM? Toldbestemmelser?

Betragtninger:

  • Er downloads af stemme/tale med baggrundslyde at betragte som “elektronisk ydelse”?

  • Jf. indlæg på Amino, skulle en fotograf fotografere et norsk brudepar I Danmark, og efterfølgende sende billederne til kunden. Dette viste sig at være momsfrit (jf. OP).

  • Andre steder på nettet finder jeg, at levering af eks. musik er momsbelagt…
    (så hvor er grænsen?)

__________________________________________

Det var vist det for denne gang - håber på konkrete svar og inputs :)
pft!

Fra Stockholm
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligger den ikke lige til højrefodden for Mr. Amino @John Hannover?

Får dig lige bumpet op igen, så han kan finde den :)

Online Entreprenør indenfor betalningsløsninger, marketing og mere - www.purepaypayments.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej den er for lang og kompleks og kalder på at man lige betaler lidt for rådgivning hos revisor, da der er mindst 20 modspørgsmål

Formneligt er den coaching momspligtig men der er mange ?? inden man kan være sikker
Alt der leveres elektronisk er elektronisk salg og ikke en vare - alt der ikke kan røres so to speak er en ydelse i denne sammenhæng

Jeg formoder der vil være helt alm moms pligt og moms regler + de nævnte onestopshop regler for elekstronisk leverede ydelser i EU = alle hvor der betales for noget der leveres men fysisk håndspålægning men igen - Der vil være så mange modspørgsmål, at det er noget man skal sætte sig med en med forstand på moms - ydelser og onestop shop og få det gennemgået

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)