Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamtion

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Sep 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde, der gerne vil bruge din reklamationsret på to defekte varer. Reklamationen er gyldig, men kunden kræver, at få pengene tilbage. 
Så vidt jeg kan læse mig frem til har kunden kun krav på, at få ombyttet eller repareret varen indenfor "rimelig tid" og kun hvis dette ikke er muligt kan kunden få pengene tilbage. 

Jeg kan ombytte varer e med det samme, så kan jeg godt nægte kunden at få pengene tilbage og kun ombytte varerne. 

Tilmeldt 9. Feb 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads,

Hvis du mener at fejlen er reklamationsberettiget, som det tyder på at du allerede har vurderet. Så kan kunde følgende:

Her kan kunden gøre brug af sin reklamation. Kunden kan vælge imellem at få den repareret eller ombyttet.

Du skal dog kunne dokumentere overfor kunden, at det vil være uforholdsvismæssigt dyrt at ombytte varen i forhold til at reparere den. Det vil sige at forskellen i prisen på reparation og ombytning skal være stor, før du kan nægte at ombytte varen. Det betyder at fordi det er lidt dyre for dig at ombytte varen i stedet for at reparere kan du ikke nægte ombytning.

Dog har du altid krav på at får varen ind så du kan vurdere fejlen, om den er reklamationsbetinget eller om fejlen/manglen skyldes noget andet

Tilmeldt 9. Feb 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte lige at svare på dit spørgsmål omkring ombytning eller pengene tilbage.

Hvis sagen er gået helt i kage. Det vil sige at du har brugt alt for lang tid på en reparation end hvad der er rimeligt. Så kan kunden kræve købet ophævet.

Hvis alt er gået rimeligt til, kan du altid ombytte produktet og nægte at ophæve købet. Dog skal du kunne ombytte varen til præcis den samme model/farve etc.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil nok være en god idé at give den juridisk korrekte udgave, fremfor et par tommelfingerregler.

Jeg antager, trods du ikke skriver det, at der er tale om et forbrugerkøb.

Det fremgår af købelovens § 78, stk. 1, at køberen har følgende mangelsbeføjelser:

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Køberen har frit valg mellem mangelsbeføjelserne. Som undtagelse gælder dog, jf. købelovens § 78, stk. 2, at køberen ikke kan kræve OMLEVERING eller AFHJÆLPNING, hvis dette vil være uforholdsmæssigt dyrt eller besværligt.

Som yderligere undtagelse gælder, jf. købelovens § 78, stk. 3, at hvis sælgeren tilbyder omlevering eller afhjælpning, kan køberen ikke kræve forholdsmæssigt afslag eller ophævelse af købet. Dette gælder dog kun, såfremt sælger kan afhjælpe eller omlevere inden rimelig tid, uden ulempe for køberen og uden udgift for køberen, jf. købelovens § 78, stk. 4.

Jeg vil anbefale dig, at du læser købeloven - selvom det sikkert er lidt syret for en ikke-jurist, får man svar på det meste :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)