Da jeg begynder at have varer som er større end A4 er jeg på udkig efter en ny scanner. Den eneste jeg umiddelbart kan finde er en Mustek P 3600 A3 Pro, men jeg kan desværre ikke helt finde nogle (tekniske) specs der angiver hvor hurtig den kan scanne.
Nogen der har et godt bud?
Tim
Køb kompatible billige dymo labels og spar penge på dine forsendelser.
Hvad er det du skal scanne på den? Er det dias, stregtegninger, fotografier eller skal det være en scanner som der skal lidt af hvert igennem?
Pas på med at købe en kombineret scanner og printer hvis det ikke længere er en lille A4-maskine, med mindre du har brug for en decideret kopi-funktion. Hvis du allerede har en god printer og/eller ikke noget yderligere behov i den retning, så gå efter en løs scanner.
Der er ingen grund til at bruge en masse penge (og jeg mener vitterligt en masse penge) på en kopi/print-maskine hvis det kun er scanner-funktionen du efterlyser. Men som jeg skrev, så find lige ud af hvad du primært skal scanne på den. Der er en masse forskellige modeller på markedet og mange af dem har forskellige forcer og er supergode til specifikke ting, men derimod stinker på andre.
Men en god allround-scanner vil være en Mustek, som andre også har nævnt. Den er meget billig i forhold til at den er i A3-størrelse. Jeg har ikke noget konkret negativt at sige om den. Den er ganske god. Hvis du godt vil ofre en del mere, så er vi oppe i f.eks. en GT fra Epson. Endnu højere oppe begynder vi så at snakke scannere fra Agfa og Kodak og derefter er vi oppe i Imacon og lignende high-end producenter.
Hvis du ikke har de helt store professionelle ambitioner, så vil jeg anbefale dig at købe en Mustek. Hvis du senere hen skulle beslutte dig for at købe en mere avanceret scanner, så er det ikke de store penge som du har haft ude at svømme .
Det bliver primært ting i A4 og 12" størrelse den skal bruges til. Jeg kan se at Mustek har to forskellige A3 modeller: Mustek Scanner Paragon P3600 A3 PRO og Mustek ScanExpress 1200 A3 Pro Scanner. Den f'ørste ser ud til at kunne scanne op til 12" på den korte led, hvor den anden "kun" kan scanne 297mm hvilket kan være et problem.
P3600 koster ca 3 gange så meget, men jeg har ikke lige få kigget på specifikationen for at se om den er så meget bedre
Tim
Begge scannere er A3-scannere - ikke A3-overstørrelse. Så vidt jeg husker kan de begge kun tage en standard A3 (297 mm. +/- i bredden).
ScanExpress modellen er noget ældre end P3600 (en 2-3 år). Så både hastighed og opløsning er en del højere på P3600'eren.
De 12" kan godt gå hen og blive et decideret problem, hvis det absolut skal være 12" (ca. 31 cm.) som du skal kunne scanne i bredden. Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen A3-scanner som kan scanne så bredt. Så du er desværre nok oppe i en A3-overstørrelse - og så koster de altså kassen... Primært fordi der ikke sælges og derved heller ikke produceres mange. Sekundært fordi de få der sælges oftest er til professionelle high-end brugere og scannerne derfor er proppet med dyr teknologi .
En anden mulighed ville måske at bruge standard A3-scanner, men så scanne af to omgangen - først den ene side og derefter den anden side - og så derefter smelte billederne sammen med f.eks. Photoshop. Du kunne eventuelt prøve teknikken af med en A4-scanner først og så samle de 4 "bidder" efterfølgende. Men det er selvfølgelig ikke så let som blot at scanne et helt motiv i ét hug.
Dejligt lige at få lidt info, jeg har ikke før kigget så meget på "oversize" scannere. P3600 er angivet til at kunne scanne 12" x 17" - så det bliver nok den jeg tager et nærmere kig på, og til forskel på min nuværende Lexmark All-In-One, så fungerer denne scanner også til mac, og det er jo også dejligt :)
Jeg har lidt prøvet at scanne i to omgange (30" i A4 scanner), og det vil jeg helst være fri for, så hvis der bliver klippet nogle få mm på de største billeder, så kan jeg nok leve med det
Tim
Hvis det vil være en fordel at tage et billede fra oven af f.eks. et produkt, så har vi et dokumentkamera her: http://www.deltashop.dk/product.asp?product=348 Dette er godt nok en A4-model, men vi har netop fået den til A3 også.