"Hvis det er SKATs telefon support, som du har spurgt, så er der høj risiko for et forkert svar."
Det var det.
"Desuden har du ikke svaret på, om det er et estisk selskab eller en personlig virksomhed, som du har drevet."
Det er den estiske modsvarighed til et anpartselsskab.
"Såfremt der er tale om et selskab, og I nu driver det fra DK, så kan der opstå en diskussion med SKAT omkring, hvorvidt selskabet er skattepligtigt til DK grundet ledelsens sæde. Men det vil i givet fald medføre dansk selskabsskat og ikke personlig indkomstskat for jer."
Det er skattepligtigt i DK, det er vi enige med SKAT om. Og SKAT giver ikke mulighed for at selvangive og betale selskabsskat af et udenlandsk selskab (med mindre SKAT har oplyst os noget forkert).
Du skal have det udenlandske selskab registreret som skattepligtigt til Danmark (hvis I reelt har styret det for Danmark). Derefter skal du indgive egen selvangivelse for selskabet opgjort efter danske regler. Som nævnt af andre skal resultatet ikke ind over jeres personlige selvangivelse.
Jeg er enig i at SKATs telefonsupport ikke altid er optimale i deres svar. Her er de helt sikkert galt på den.
Du skal have det udenlandske selskab registreret som skattepligtigt til Danmark (hvis I reelt har styret det for Danmark). Derefter skal du indgive egen selvangivelse for selskabet opgjort efter danske regler. Som nævnt af andre skal resultatet ikke ind over jeres personlige selvangivelse.
Både Danmark og Estland vil formentligt anse selskabet som skattepligtigt i det pågældende land, og dermed bliver dobbeltbeskatningsaftalen afgørende for, hvorledes beskatningen skal ske. Jeg er derfor ikke helt enig i, at selskabet bare uden videre skal lade sig registrere og betale skat i Danmark.
Det er vi ikke uenige om Ole. Jeg forudsætte at selskabet har styr på den estiske skat. Hvis betingelserne for skattepligt til DK er opfyldt så kræver det registrering i DK. Indgivelse af dansk selvangivelse og skat efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Hvordan gør jeg det?
Jeg har skrevet til selskabsstyrelsen og de kunne ikke hjælpe. Jeg har også læst deres hjemmeside igennem og søgt på Google efter svaret.
Desuden har jeg læst på Skats hjemmeside og også talt med dem i telefonen.
Vi havde et overskud i 2017 på <4000 EUR, så vi vil ikke involvere advokater eller revisorer i DK.
Det var 12.802 kr jeg angav som overskud. Så skatteprocenten er 56 %. Når jeg senere udbetaler de 12802 kr som udbytte, vil der blive trukket 56 % (7.176 kr) igen. Så jeg ender med 112% samlet skat.
Det var 12.802 kr jeg angav som overskud. Så skatteprocenten er 56 %. Når jeg senere udbetaler de 12802 kr som udbytte, vil der blive trukket 56 % (7.176 kr) igen. Så jeg ender med 112% samlet skat.
Jeg har skrevet til Skat i håb om et svar...
var det ikke bedre at betale en revisor for at gå det igennem med dig - skat er ikke som sådan rådgiver
56% er fordi du muligvis ikke har et dansk hovedkort angivet - eller betaler topskat Som mange har forklaret dig er du enten dansk skattepligtig og skal have det baltiske selskab registreret her i danmark - og:
Der er aldrig skat af både overskud og så det samme beløb som udbytte - så få nu betalt dig til råd fra en revisor - for det er galt det her - som jeg synes alle har forklaret dig.
Skat er IKKE revisorrådgivet her - ikke velfungerende i alle fald
Ole Lynge som har svaret før i tråden var oplagt at gå til f.eks.
Jeg vil prøve at undgå at betale for revision både i Estland og Danmark. Skat og andre offentlige myndigheder har jo lavet selvbetjeningssystemer til alt muligt, så der burde være en måde man kan klare sig uden. Det er derfor jeg har lavet tråden... Men jeg er ked af at sige det: Jeg er ikke blevet meget klogere end hvis jeg havde spurgt på den lokale bodega...
Jeg vil prøve at undgå at betale for revision både i Estland og Danmark. Skat og andre offentlige myndigheder har jo lavet selvbetjeningssystemer til alt muligt, så der burde være en måde man kan klare sig uden. Det er derfor jeg har lavet tråden... Men jeg er ked af at sige det: Jeg er ikke blevet meget klogere end hvis jeg havde spurgt på den lokale bodega...
ked af at sige det - men så har du ikke læst tråden for du har fået superklare svar - af både Henrik K og Ole L - Skat er ikke rådgivere i sådanne sager - og ja du kan da undgå at betale - men så kan pengene jo gå til noget andet galt
Du skal følge svar fra Henrik og Ole - forudsætter dit estiske skat er afklaret - og så evt dobbelt beskatningslovgivning som langt fra er sikkert du selv kan håndtere det - det er der en hjælp kommer ind . Det er lidt betingelsen hvis man vil drive virksomhed i udlandet og bo et andet land (her DK) at der er udfordringer - som her faktis er lidt en engangs ting
Her havde det måske været lettere så at drive alt fra et dansk selskab
Nu kan du jo så vente og håbe du klarer den (og klarer den korrekt med skat som rådgiver alene) fingers crossed
Overskud af aps er din personlige selvangivelse uvedkommende.
Først skal du gøre op om der overhovedet er tale om dansk skattepligt.
Hvis det er tilfældet så skal du have et skattenummer til aps hos SKAT. Dette fås ikke via virk men direkte hos SKAT.
Hvis dansk skattepligt skal der laves en selvangivelse for selskabet opgjort efter danske regler. Denne opgørelse danner baggrund for beregningen af skatten i Danmark. Her vil typisk fragår betalt skat i udlandet.
At rode med skat på tværs af landegrænser er ikke altid simpelt. Der er f.eks. mulighed for at de lande ikke er enige om beskatningsretten.
En ting er sikkert. Der er ikke nogen let genvej, som kan løse dit problem hos ved hjælp af et par klik på en hjemmeside hos hverken SKAT eller den udenlandske skattemyndighed.