Jeg prøver at købe en palle varer i Kina som skal sendes med skib - og jeg bliver mødt med dette spørgsmål:
"We must first confirm again whether you can take the goods from the customs, which is very very important to you and our interests. If not, there will be a huge extra fee and we will ask you for this fee."
Hvad er det mon præcist de mener - og hvad er det mon udfordringen kan være? Det er blot alm. elektronik det drejer sig om.
Det giver ikke rigtigt nogen forståelig mening det de skriver.
Hvad leveringsbetingelser har i aftalt? er det inkl. fragt? Det bedste og billigste for dig vil være at købe varen FOB havn i Kina og så få en danske speditør til at stå for hjemtagelsen af godset. Du kan lære mere om den såkaldte "fragt-fælde" her
Nej jeg forstår det heller ikke helt. Handlen er aftalt med CIF vilkår incl. fragt il dansk havn, så jeg ville mene at jeg ikke render ind i told problemer i Kina. Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg håndterer sagen i Danmark, men min umiddelbare tanke var at afhente selv hvis man kan.
Burde jeg bede leverandøren om et nyt tilbud på FOB vilkår, og blot bede dem om at få varene sendt?
CIF er en et rigtigt dårligt valg, da det vil blive en rigtigt dyr løsning, da den danske speditør vil opkræve nogle meget høje afgifter (typisk mange tusinde DKK) for håndteringen i DK.
Som sagt få en pris FOB havn Kina, og så få en dansk speditør til at hjemtage godset for dig, så kender du alle transportudgifter på forhånd. Prøv at få en pris hos f.esk PrimeCargo de er meget professionelle. Så et skriftligt tilbus med en " all in pris".
Husk i øvrigt at du skal være importør registreret for at kunne importere.
Så skulle der være rettet ind i Kina .. men jeg har lige et tillægsspørgmål omkring den danske speditør. Hvornår træder denne ind i billedet - og er det måske den danske speditør der hiver varene fra kajen og på skibet?
Er det ikke ret ligegyldigt hvordan og af hvem det sker? Så længe du har aftalt FOB? kommer i en container som formodenæig vil blive håndtere af et co-Loader firma.
Har du fundet en dansk spedirtør og fået en "all in pris" på fragten? Det er iøvrigt vigtigt at tegne en transport forsikring pga. Muligheden for Haveri grosse.
Et sidste spørgsmål. Nu fik jeg i første omgang en CIF pris fra producenten - som så er lavet om til en FOB pris. Her får jeg at vide at de vil være flinke, og holde prisen på samme niveau. Flinke mennesker er altid noget vi kan lide .. men jeg vil lige chekke op på om det er hvad jeg skal forvente? Altså at CIF og FOB prisen i typisk vil være ca. ens? Umiddelbart tænker jeg at jeg mangler selve sejlturen, og at det burde have afspejlet sig i en FOB pris der var en kende lavere end CIF prisen - men der er sikkert flere ting der spiller ind.
Flinke mennesker not not,ikke når der er tale kom kinesere, det er handelsfolk der gerne hvis det kan fremme deres sag.
Naturlivis burde FOB være billigere end CIF, men sjovt nok er det ikke tilfældet, det skyldes det der i speditør branchen kalder " kick back" på dansk er det vel returkommision. En form for svindel med fragten, der derfor der er noget der kaldes fragtfælden. Ved CIF vil du bliver opkrævet nogle ofte helt urimelige gebyre på mange tusinde for håndteringen i Danmark.