Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man selv bestemme overskuddet i virksomhed?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg er selvstændig butiksdrivende på 2. år, og har endnu ikke overskud i min virksomhed. Omsætningen stiger dog pænt, og jeg har omsat for næsten dobbelt så meget i 2017 som i 16 - så der er lys forude.

Nu er der dog lige blevet vedtaget nye dagpengeregler, som træder i kraft i oktober om, at man som selvstændig SKAL tjene mindst 228.000 før man er dagpengeberettiget. Det kommer jeg umuligt op på i år - og måske heller ikke næste år.

Mit (måske dumme) spørgsmål er nu, om man egentlig selv kan "styre" hvad ens overskud skal være på - og dermed ens indkomst (som enkeltmandsvirksomhed)

Hvis jeg nu f.eks. ved hen omkring næste regnskabsår, at jeg ikke har mod på at fortsætte med min butik, og har haft en omsætning på f.eks. 350.000. Kan jeg så (for at blive dagpengeberettiget) i princippet nøjes med at trække udgifter fra, så mit overskud lyder på de 228.000, som er kravet? Også selvom jeg egentlig havde kunnet trække meget mere fra? Så ved jeg godt jeg snyder mig selv for fradrag og skat osv., men hvis alternativet er ikke at kunne få dagpenge.

Jeg håber I forstår, hvad jeg mener. Jeg skal bare være sikker på, at det ikke vil være i strid med reglerne, da jeg vel teknisk set "lader" som om jeg har haft et større overskud end jeg så har.

Håber nogen kan hjælpe.

Junebug
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du dog ikke et link eller et eller andet. For mig lyder det fuldstændig ulogisk, at man skal op og tjene meget for at få dagpenge?? Jeg ville have troet, at der var en modsat grænse, så man IKKE kunne få dagpenge ved siden af sin virksomhed, hvis man tjente MERE end et bestemt beløb. 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Søg på

Dagpengeret for selvstændige

Som jeg læser det er det summen over 3 år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs: https://johnhannover.blogspot.dk/2017/05/nye-dagpengeregler-2017-nye-regler.html 

Man skal både som lønmodtager og selvstændig have tjent en vis sum for at få dagpenge der batter - ellers er det max 90%. Fulde dagpenge kræver at det beregnes på ca 270.000 kr indtægt men det skal ikke være den sidste tid - det skal være 12 bedste af 24 senest måneder blot, så for selvstændige er det noget værd hvis nogen man levede af, går galt og man ikke længere kan leve af det og for lønmodtagere tilsvarende, hvis man har haft et job hvor man tjente nok til dagpenge (fulde dagpenge) og så mister jobbet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar! 

Men ville man kunne gøre det jeg skrev, tænker du...? Altså undlade at fratrække visse udgifter, så man dannede et større overskud for at nå dagpengegrænsen? Tak. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Junebug:

Mange tak for svar! 

Men ville man kunne gøre det jeg skrev, tænker du...? Altså undlade at fratrække visse udgifter, så man dannede et større overskud for at nå dagpengegrænsen? Tak. 

nej det ville klart være svindel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener bare at have læst et sted, at man med fordel kunne undlade at fratrække alle udgifter man har haft i sin virksomhed ift. hvis man ville ungdgå at risikere at SKAT dømmer hobbyvirksomhed. Det er vel lidt samme princip? Det er jo ikke omsætningen jeg fifler med. 

På forhånd tak. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Junebug:

Jeg mener bare at have læst et sted, at man med fordel kunne undlade at fratrække alle udgifter man har haft i sin virksomhed ift. hvis man ville ungdgå at risikere at SKAT dømmer hobbyvirksomhed. Det er vel lidt samme princip? Det er jo ikke omsætningen jeg fifler med. 

Udgifter du har haft i virksomheden skal også fremgå af virksomhedens regnskab.

Det du muligvis tænker på er at holde udgifterne ude af virksomheden og betale dem privat - det er der ikke noget "fiflen" med, bare lidt "dumt" fordi du så betaler virksomhedens udgifter med egne beskattede penge og mister muligheden for fradrag :-)

Så kort sagt, nej du må ikke betale virksomhedens udgifter med virksomhedens penge, uden at bogføre dem i virksomheden.

/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:
Det du muligvis tænker på er at holde udgifterne ude af virksomheden og betale dem privat - det er der ikke noget "fiflen" med, bare lidt "dumt" fordi du så betaler virksomhedens udgifter med egne beskattede penge og mister muligheden for fradrag :-)

det er jeg ikke sikker på du har ret i - hvis formålet alene er at snyde systemet og opnå et overskud der giver dagpenge ret. Så kunne man også privat betale sig fra privat til selskab osv - det er jo samme sag i princip - så ER formålet at snyde systemet for at opnå et overskud til dagpengesats, så er jeg sikker på det ikke er lovligt at "stoppe" udgifters bogføring og æde ting privat for at snyde dagpengesystemet til ET år at opnå dagpenge ret (og hvem ved - andre år tage de gamle udlæg ind igen)
Jeg ved der er tilfælde - som ikke var lovlige - hvor f.eks manden via sit firma købte ting via hustrus firma - så hustru fik indtægt og dermed nåede dagpenge niveau - selv om det ikke er samme sag.

SÅ ja - både dumt men også svindel tror jeg bestemt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Cookie - John Hannover:
det er jeg ikke sikker på du har ret i - hvis formålet alene er at snyde systemet og opnå et overskud der giver dagpenge ret

Jeg er enig, hvis formålet er snyd og bedrag, så er det ikke lovligt.

Min pointe var bare at Skat nok ikke kommer efter en nystartet selvstændig der vælger at købe mobiltelefonen privat selv om den bliver brugt i firmaet og lign. situationer.

Jeg er helt sikkert på at der vil blive kigget kritisk på eks. salg af varer der ikke er bogført som indkøbt i virksomheden osv..

De bedste hilsner
/Brian

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)