Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamation - hvor meget har kunden ret til at få?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har for første gang en rigtig træls sag.

Jeg gør normalt alt for at gøre kunden tilfreds ved en reklamation, og mener personligt at jeg giver en rigtig god service.

I det her tilfælde er jeg dog ved at blive lidt træt, og vil egentlig høre sådan rent juridisk hvad kunden har krav på. Jeg efterkommen formentlig blot alle kravene, da jeg ikke ønsker at blive spammet med dårlige anmeldelser fra en hele familie og vennekreds (tænker worst case).

Scenariet er som følger:

En privat kunde bestiller et billede på en træramme i specialmål - rigtig stort (250x250 cm). Prisen er rigtig skarp, og burde egentlig have været markant højere, men sådan er det jo.

Kunden kontakter mig en måned efter modtategel og oplyste, at rammen var blevet slået en smule skæv efter transporten. Dette burde kunden have gjort indsigelse omkring allerede ved modtagelsen tænker jeg - men jeg forhører mig nærmere omkring skaden.

Der er tale om en skade, der uden problemer og på 1-2 minutter uden hjælpemidler kan fikses. Intet er gået i stykker, og den skæve del, kan rettes let ud. Jeg forklarer i detaljer kunden hvordan dette løses samt tilbyder at sende en video for en komplet instruktion i dette.

Kunde afviser, og nægter at røre en finger. Kunden vil have billedet retur, repareret og sendt tilbage igen. Dette er naturligvis meget omkostningstungt, og gør samlet set, at vi kommer til at tabe penge på handlen. Jeg hører venligt kunden ad, om det ikke også for kunden er hurtigere og lettere at gøre det selv - og at kunden naturligvis ikke bære noget ansvar, såfremt billedet mod forventning skulleb blive skadet. Kunden afviser.

Aftaler og arrangerer afhentning og transport med kunden. Kunden afviser at stille varen udenfor deres dør, da de ikke er hjemme, og kræver at der bliver kontaktet en 3. person en time før afhentning. Dette er ikke lige til med en fragtmand, men lad gå. Jeg for det arrangeret.

På dagen for afhentning skriver kunden, at de ikke har emballagen, og ikke har i sinde at emballere varen. Skal dette gøres, må fragtmanden tage ny emballage med og embalere. Dette har fragtmanden af gode grunde ikke med - ej heller har en ekstern fragtmand mulighed for at gøre dette - i hvert fald ikke dem jeg bruger.

Kunden oplyser, at det ikke er kundens problem, og at kunden mest ønsker at få bestilt et nyt billede af samme slags og derefter vil kunden kassere det nuværende.

Vi ønsker at få det retur - bruge 1-2 minutter på at oprette skaden - og sende det retur. Den anden løsning vil blot bringe vores tab op i et enndu højere beløb.

Hvad ville I gøre i sådan en sag?

Der er tale om en vare til ca. 5000 kroner.

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 178
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg mener at tidsfristen ved reklamation på varer der er beskadiget ved levering, er den samme som hvis man bare vil returnere et køb man har gjort. 14 dage... Ret mig hvis jeg tager fejl.

Som du skriver til at starte med, så ender det nok med at du efterkommer kundens krav. Det synes jeg er flot service. MEN jeg synes det er vigtigt, når sagen er afsluttet, at du gør kunden opmærksom på hvor lang tid kunden har til at reklamere over skade ved forsendelse, hvis kunden skulle finde på at købe hos dig igen. Og gør opmærksom på at kunden har fået ekstra go' service.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Minida-plakater:
Hvad ville I gøre i sådan en sag?

En høflig og sober afvisning af reklamationen, da kunden både har overskredet en rimelig tidfrisk for at reklamation, tilmed har du udvist meget stor velvilje til at afhjælpe fejlen, hvilket kunden ikke ser ud til at tage imod.Da du har dit på det rene og opført dig ordenligt, er der nok ingen fare for de store skader ved en dårlig anmeldelse, da ingen kan tage sådan en kunde seriøst.

Sjovt nok vil kunden gerne tage imod et nyt billede og smide det andet væk - hvem tror lige på den!

En mindelig løsning kunne være.

Lad kunden købe og betale et nyt billede, når de har fået det leveret bruger de emballagen til at returnere det gamle billede. Når billedet er modtaget refundere du pengene.

Held og lykke

Ravn

Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Kunden skulle jo have reklameret til fragtfirmaet ved modtagelsen hvis det er en transportskade.

Men hvis kunden bor inden for en rimlig afstand kunne du jo også lige suse forbi og fikse sagen.

Når det så er sagt ville jeg ikke bruge mere tid på den kunde, hvis den opførsel du beskriver er rigtig.

Tilmeldt 10. Feb 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 3 person

Kunden skal reklamere i tide. I forhold til købeloven, så skal en kunden reklamere senest 2 måneder efter at de opdager fejlen/manglen på varen. Det har kunden i dette tilfælde gjort.

Du prøver på bedste måde at afhjælpe kunden bedst muligt. Rigtig god service fra din side.

Kunden må ikke have nogle omkostninger ved reklamationen, så du gør det helt rigtige.

I forhold til at hvad kunden kan kræve i forhold til reklamationen, så er det som udgangspunkt ombytning, reparation eller pengene tilbage.

Men du kan kræve reparation hvis det for dig vil være uforholdsmæssigt dyrt at ombytte varen eller give pengene retur, hvilket det lyder til i dette tilfælde, og derfor kan du med din gode ret, reparere produktet og afslutte sagen.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det lyder ikke alene som en træls sag, men også lidt kompliceret at kommentere på.

Hvordan ser dine salgs- og handels-betingelser ud, har du tegnet transportforsikring o.s.v.

Jeg ville nok tage den konkrete sag op med min rådgiver/advokat og i fortsættelse af dette måske ændre/justere mine salgs-betingelser.

mvh.

Peter 

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth Christensen:
Kunden skal reklamere i tide. I forhold til købeloven, så skal en kunden reklamere senest 2 måneder efter at de opdager fejlen/manglen på varen. Det har kunden i dette tilfælde gjort.

Dette er en fuldstændig misforstået tolkning af købeloven.

Kunden er fortpligtiget at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. For en transportskade som denne er det så snart den er synlig for kunden. 

§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.

Der er absolut ingen juridisk eller moralsk grund til at efterleve kundens ønsker i denne situation.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Dette er en fuldstændig misforstået tolkning af købeloven.

Der er ingen fejltolkning af loven. Personligt tog jeg også selv fejl tidligere i denne debat mht. reklamationsret.

Købelovens:

Reklamation over mangler

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

Det virker jo helt vanvittigt da sælger har få dage til evt. til at reklamere over transportskader.  Men sådan en lov forstår man godt alle de firmer der ikke gider handle med private.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)