Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en virksomhed få fradrag for udgift til sundhed (fx. massage af medarbejdere)?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Nope...så skal man beskatte det!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er som udgangspunkt enig men alligevel ikke. Forudsætningen for at man kan lave en ordning som en helt skattefri ordning er at der er tale om et generelt personalegode som omfatter alle medarbejdere i virksomheden.

Man kan så hævde at hvor virksomheden kun har en medarbejder= direktøren, er der tale om en personaleordning for denne. Det vil man vanskeligt kunne komme igennem med hvis der er tale om en atypisk ordning i forhold til øvrige virksomheder.  Havde der derimod været tale om udgifter til "større" skader, med væsentlige udgifter til følge ville det kunne hævdes at det er de færreste virksomheder der har det inde i deres personaleordninger og at udgiften derfor må anses privat.

Men i en situation som her hvor vi taler om en ordning som er ganske almindeligt forekommende i virksomheder generelt ville jeg da argumentere for at man ikke skal stilles dårligere end hvis der havde været tale om en virksomhed med flere ansatte. Netop for at komme ovenstående forskelsbehandling til livs har man lavet en særlig bestemmelse - ligningslovens § 30A der giver selvstændige erhvervsdrivende ret til at fratrække udgifter til egne sundhedsbehandlinger m.v. når den erhvervsdrivende deltager i virksomheden i væsentligt omfang og eventuelle  medarbejdere i virksomheden er tilbudt en tilsvarende ordning. Det at man har indføjet eventuelle medarbejdere, kan for mig at se tolkes som, at bestemmelsen også finder anvendelse i situationer hvor der ikke er andre medarbejdere end ejeren.  

Det her med lægeerklæring afhænger af behandlingens omfang:

Hvis der er tale om behandling af egentlige skader så kræves der en erklæring ja men i denne situation er det tilstrækkeligt med en erklæring fra fysioterapeuten eller kiropraktoren om at medarbejderen har behov for behandlingen. Det synes umiddelbart ikke svært at få .

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)