Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indre værdi eller kostpris til værdisættelse af datterselskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis et holdingselskab (IVS) ejer 100% datterselskabet drift (IVS), hvad er forskellen så på de forskellige måder at værdisætte datterselskabet i holdings regnskab? Jeg har set både kostpris og indre værdi brugt.
Hvilke konsekvenser har hver metode, og hvad er fordele og ulemper?
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 13:49

Som hovedregel hedder det at aktiver skal indregnes til kostpris jfr. ÅRL., dog med undtagelser f.eks. datteranparter

Er anparterne i IVS så købt for 1.000 kr. skal de så stå til 1.000 kr. i moders regnskab.

Lad os sige at datters egenkapital er steget til 100.000 kr., og vi stadig bruger kostpris. Så skal datter stadig stå til 1.000 kr. i moders regnskab.
Bruger vi istedet Indre Værdi, så skal datters anparter stå til 100.000 kr. moders regnskab. (fordi det er egenkapitalen)

Bruger vi Indre Værdi, skal vi huske at binde på "nettoreserve efter indre værdis metode" under egenkapital i moders regnskabs. I dette tilfælde ville der skulle stå 299.000 kr. på denne post (da vi oprindelig havde givet 1.000 kr.)

Bdo har skrevet noget om det. De skrive generelt en masse små artikler om diverse spørgsmål.
https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/indregning-af-kapitalandele-efter-indre-vaerdis-metode

Tilmeldt 30. May 18
Skrevet kl. 14:00
Tak for svaret :-)

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har læst forskellige ting. F.eks. BDO-artiklen, der siger at "indre værdi" er den mest almindelige metode. Mens om du selv siger er hovedreglen i ÅRL at det sker til kostpris.

Du skriver, "(...) aktiver skal indregnes til kostpris (...) med undtagelser f.eks. datteranparter"

Betyder det, at de ikke må indregnes til kostpris?

For mig virker kostpris næsten "for nemt", da et holdingselskab kan se ud til at have aktiver for 1 kr, selvom datterselskabet har et resultat på en million (ikke at det er tilfældet ;-))
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 14:11

Du er velkommen til at selv kigge lidt i ÅRL. 
F.eks. § 36. Aktiver og forpligtelser skal på tidspunktet for første indregning måles til kostpris. Efter første indregning skal aktiver måles til kostpris og forpligtelser til nettorealisationsværdi, medmindre andet følger af denne lov.

OG så går vi længere ned i loven og finder § 43 a. Virksomheden kan indregne kapitalandele i dattervirksomheder og associerede virksomheder til nævnte virksomheders regnskabsmæssige indre værdi.

Bemærk der står KAN.

Jeg er enig, kostpris giver nok ikke det mest rigtige billede af en virksomheds anparter i datter. Og så er vi tilbage til "det retvisende billede" § 11. Årsregnskabet og et eventuelt koncernregnskab skal give et retvisende billede af virksomhedens og koncernens aktiver og passiver, :) 

Jeg vil også mene at man ser Indre Værdi som oftest når vi taler om 100% ejede datterselskaber.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=175792#idc5ea1582-6152-4973-abb2-1c204e20ab3e

Tilmeldt 30. May 18
Skrevet kl. 14:13

Super svar – tusind tak skal du have. Det bekræfter de formodninger, jeg selv havde, men det var dejligt at få afklaret.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)