Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Markedsføring lov

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er faktisk ikke helt sikker på om spørgsmålet skal være her eller under salg/marketing/pr.

Jeg har udelukkende business kunder og jeg får altid at vide at vores service niveau er så meget højere end andre i min branche og at kunderne er glade for os. Det potentiale vil jeg gerne udnytte og fåmine kunder til at anbefale os til samarbejdspartnere osv.
Jeg ved godt at jeg skal have en eller anden form for motivation derfor vil jeg gerne give dem der har anbefalet os 2 flasker vin hvis en ny kunde kommer gennem en anbefaling. Desuden vil jeg i slutningen af året udlodde et kurophold på et 5 stjerne wellness hotel. Ideen er at hver succesrig anbefaling giver 1 lod som kommer med i puljen.

Nu mit spørgsmål. Er det lovligt?
Markedsføringsloven på det område siger:

§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som fastsættes af ministeren for familie- og forbrugeranliggender. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter produkttype og modtagerkreds.

Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.
---------------------------------------------------------
Jeg forstår det således at det kun er ulovlig hvis vi får folk til at købe. Men det gør vi jo ikke, det er jo bare en henvendelse af deres kunder/samarbejdspartnere men den som får præmien skal jo ikke købe noget.
Er mit udlæg korrekt eller hvad?

Hilsen
Markus
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 322
Skrevet kl. 12:40

Kære Random Access

Under aller omstændigheder for snart ny markedsføringslov, der med al sandsynlighed tillader forhandlerkonkurrencer, så du er home-free!
Skulle det være ulovligt nu, så skal sagen bare trækkes til den ny lov træder ikraft. OK, ikke helt fint i kanten, men hvem skulle anlægge sagen? Forbrugerombudsmanden? Hvis han ved, at loven bliver lavet om, er der jo ingen mening i at anlægge en ressourcekrævende sag nu - vel?!? 
Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 13:52

Hejsa Statement

Først tak for dit hurtige svar. Jeg er nu ved at overveje for og imod bare at springe ud it det. Hvis jeg bare vidste hvad worst case scenario er for denne overtrædelse.

Men igen tak...
Markus
Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 14:35

Hej.

Din ide er ok. at få sine gode kunder til at fortælle andre om dit firma`s fortræffeligheder og høje servicenivau - det virker langt bedre end du selv fortælle dem det.
Det har intet med markedsføringsloven at gøre og tag direkte kontakte til dine gode og loyale kunder og glem alt om konkurrence, den holder alligevel ikke i længden ( hvornår har du sidst vundet i Lotto?)
Brug disse kundeudtagelser, evt. bilagt foto til at få kontakt til nye kunder, det virker, hvis det bliver gjort rigtigt.

Held og lykke.

Peter
Danmarkshop.com

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 15:18

Hej Heidi

Tak for dit svar. Jeg er dog lidt uenig i at det er nok.
Problemet er for mig ikke så meget det med at overbevise kunder der henvender sig til os at vi er de rigtige (Jeg bruger allerede en hel del udtalelser på vores markedsføring materiale og på vores hjemmeside), mit problem er kontakten til nye kunder. Jeg har ikke tid/overskud efter en 12-14 timers dag med support osv. at ringe til nye kunder, og jeg har heller ikke råd til en fultids sælger.
Så ud fra denne situation udsprang tanken om at bruge mine kunder som sælgere, men de gider jo heller ikke at gøre noget "for free" derfor konceptet med lodtrækningen.
Jeg har enda tænkt over at give 25% af min ApS væk til en sælger som kommer og hjælper mig, men jeg tror at det andet kan måske løse mit problem midlertidig.

Hilsen
Markus

Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 15:28

Hej Markus.

Nu er jeg med, var lige et smut forbi dit site - flotte udtagelser.
Kunne du ikke løse problemet med et seriøst telemarketing firma, der skulle være en hel del herinde, hvor du kunne lave en fordelagtig aftale for begge parter.
Jeg ved at det kræver en dygtig sælger/konsulent, som du uddanner i dine produkter & ydelser.
Men du kunne også sende et prof. og meget personligt brev ud til dine bedste kunder, hvor du fik dem til at anbefale og henvise nye kunder til dig - og så skulle alle, som skaffe dig nye kunder have en præmie. Det kunne være 6 gode flasker kvalitetsrødvin og hovedpærmie ville blive ophold med det hele på Restaurant Knapp - ville det ikke rykke noget?

Dine produkter & ydelser er meget tekniske, ikke lige mit felt, så måske er jeg lidt på afveje?
Held og lykke

Peter
Danmarkshop.com

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 16:00

Hejsa Heidi

Yes.. det tror jeg nok, Jeg havde nu tænkt mig at bruge vores nyhedsbrev som de fleste kunder er tilmeldt til, men måske er et personligt brev bedre. Da vores produkter ikke er sååå dyre tænkte jeg mere på 2 flasker rødvin og udlodning af et weekendophold hos et 5 stjerne hotel i Flensborg som jeg har som kunde. Jeg har allerede snakket med dem og de vil gerne give mig opholdet til halv pris da de gerne vil markedsføres over for 500 potentielle kunde emner

Hilsen
Markus
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 16:14
[QUOTE]Dato: 3/6/2006 12:20:54 PM Forfatter:RandomAccess
Jeg har udelukkende business kunder .... klip og derefter quote igen
§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb.
unquote

Jeg tror kodeordet du kan henholde dig til er ordet "Forbruger" som loven henviser til. Du nævner selv at det er business kunder du har, og de er ikke nær så beskyttede som den almindelige forbruger.

Ikke at jeg har det lovmæssige grundlag for at udtale mig om det, men det virker logisk i mine ører at du kan motivere dine erhvervskunder alt hvad du vil. Det må bare ikke være hr og fru Danmark.

mvh
Helle

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:51
Jeg kender ikke loven på dette område, men vil da sige at FitnessDK giver 1 gratis træningssæt hvis du skaffer 1 ny kunde eller en flybillet efter frit valg (indenfor Europa) hvis du skaffer 2 kunder. Umiddelbart skulle man tro, at de burde have fået ballade hvis det var ulovligt, men det er selvfølgelig ikke en 100% garanti
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)