Jeg er faktisk ikke helt sikker på om spørgsmålet skal være her eller under salg/marketing/pr. Jeg har udelukkende business kunder og jeg får altid at vide at vores service niveau er så meget højere end andre i min branche og at kunderne er glade for os. Det potentiale vil jeg gerne udnytte og fåmine kunder til at anbefale os til samarbejdspartnere osv.
Jeg ved godt at jeg skal have en eller anden form for motivation derfor vil jeg gerne give dem der har anbefalet os 2 flasker vin hvis en ny kunde kommer gennem en anbefaling. Desuden vil jeg i slutningen af året udlodde et kurophold på et 5 stjerne wellness hotel. Ideen er at hver succesrig anbefaling giver 1 lod som kommer med i puljen.
Nu mit spørgsmål. Er det lovligt?
Markedsføringsloven på det område siger:
§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger, præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse og den samlede gevinstværdi ligger inden for beløbsgrænser, som fastsættes af ministeren for familie- og forbrugeranliggender. Beløbsgrænserne kan fastsættes efter produkttype og modtagerkreds. Stk. 3. Udgiveren af et periodisk skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling af gevinster i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.
---------------------------------------------------------
Jeg forstår det således at det kun er ulovlig hvis vi får folk til at købe. Men det gør vi jo ikke, det er jo bare en henvendelse af deres kunder/samarbejdspartnere men den som får præmien skal jo ikke købe noget.
Er mit udlæg korrekt eller hvad?
Hilsen
Markus |
Kære Random Access
Under aller omstændigheder for snart ny markedsføringslov, der med al sandsynlighed tillader forhandlerkonkurrencer, så du er home-free!
Skulle det være ulovligt nu, så skal sagen bare trækkes til den ny lov træder ikraft. OK, ikke helt fint i kanten, men hvem skulle anlægge sagen? Forbrugerombudsmanden? Hvis han ved, at loven bliver lavet om, er der jo ingen mening i at anlægge en ressourcekrævende sag nu - vel?!?