Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min første returvare er ikke i oprindelig stand - hvordan forholder jeg mig?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 13
Fra  www.lillejumbo.dk Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg har webshoppen www.lillejumbo.dk og har for første gang fået en vare retur. Jeg har tjekket varen, som er et sæt blomster wallstickers. Den ene blomst er foldet to steder, og derfor kan jeg ikke sælge dette sæt igen. Jeg er ret ærgerlig over det, for  nu får jeg garanteret min første utilfredse kunde, da jeg jo ikke kan give pengene retur for varen. Bør jeg blot sige at den ikke kan tages retur - og i så fald, hvem skal så betale fragten for at hun får den tilbage igen??

Eller, bør jeg give et tilgodebevis til webshoppen og smide denne vare ud (vejl. udsalgspris 1.299,-) ? Det er jo også mange penge bare at smide ud. 

Det skal også lige siges at kunden har fået lov til at returnere 3 uger efter de 14 dages returnering, som jeg har fordi hun først havde åbnet pakken nu, og det ikke var som hun havde forestillet sig, så jeg synes allerede jeg har prøvet at give god service.

Dbh Louise

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvom du ikke direkte skriver det, tager jeg udgangspunkt i, at der foreligger et forbrugerkøb og fjernsalg. 

Det følger af forbrugeraftalelovens § 24, stk. 5: 

"Forbrugeren hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Forbrugeren hæfter dog ikke for eventuel forringelse af varen, hvis den erhvervsdrivende ikke har givet meddelelse om fortrydelsesretten, jf. § 8, stk. 1, nr. 9."

Der er således to forhold som bliver relevante: 

1) Er der tale om en almindelig håndtering fra forbrugerens side af, som er nødvendig for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. 

- Hertil vil jeg klart sige nej, såfremt der foreligger et decideret knæk på midten, som ikke kan tilskrives mangelfuld forsendelse fra din side af (således at knækket er kommet inden forbrugeren modtog varen), hvilket umuliggør salg. Hvis salg umuliggøres, må der jo ske et fradrag på 100%. 

2) Du skal have oplyst forbrugeren om sin fortrydelsesret. De nærmere betingelser står i forbrugeraftalelovens § 8. 

Da jeg desværre fra tid til anden ser erhvervsdrivende som ikke gør særligt meget ud af forsendelsen, skal du altså have undersøgt om du har sendt varen forsvarligt - er det et wallsticker, bør det som minimum være i en hård papkuvert eller lignende. Har du sendt wallstickeren i en almindelig kuvert, kan du skyde en hvid pil efter dit krav mod forbrugeren. 

Hvis du kommer frem til, at du har sendt varen forsvarligt, bør du tage kontakt til forbrugeren - gerne på skrift. Her kan du så fortælle om situationen, din formodning og konsekvensen - det skal du gøre på en pæn, objektiv og ikke-beskyldende måde (bare vær objektiv i din forklaring). Endeligt kunne du jo evt. give forbrugeren sit beløb tilbage, fratrukket dine produktionsomkostninger ved produktet. Således har du ikke et tab og du kan håbe på, at forbrugeren erkender sin fejl. 

Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 13
Fra  www.lillejumbo.dk Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne.

Mange tak for dit gode svar. Jeg oplyser om fortrydelsesretten på webshoppen, og har sendt varen afsted i i forsvarlig emballage (en hård papkasse).

Ja, det kunne jeg selvfølgelig godt overveje at gøre.

Tak!

Dbh Louise

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Lbang87:
Mange tak for dit gode svar. Jeg oplyser om fortrydelsesretten på webshoppen, og har sendt varen afsted i i forsvarlig emballage (en hård papkasse).

Det skal faktisk stå på et varigt medium såsom ordrebekræftelsen eller lignende. https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/kundens-fortrydelsesret/

Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 13
Fra  www.lillejumbo.dk Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai.

Mange tak for dit svar!

Det du henviser til,  har med længden af fortrydelsesretten at gøre, ikke? Men det må jeg da også få sat ind i ordrebekræftelsen!

Dbh Louise

Nicolai Lundgaard:

Lbang87:
Mange tak for dit gode svar. Jeg oplyser om fortrydelsesretten på webshoppen, og har sendt varen afsted i i forsvarlig emballage (en hård papkasse).

Det skal faktisk stå på et varigt medium såsom ordrebekræftelsen eller lignende. https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/kundens-fortrydelsesret/

Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 178
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Louise.

Jeg synes bestemt du har ydet go' service. 
Det bliver sværere og sværere at skille sig ud i mængden af shops på nettet. Men en måde at gøre det på er bestemt ved god og personlig service.

Var jeg i din kundes sted, ville jeg foretrække en henvendelse der beskrev situationen, og et valg imellem at få et tilgodebevis eller varen sendt hjem til mig igen. (Den der sender betaler porto, efter min mening)

Det enkle svar er selvfølgelig: Nej, kunden kan ikke få det fulde beløb returneret, hvis kunden har beskadiget varen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lbang87:

Hej Nicolai.

Mange tak for dit svar!

Det du henviser til,  har med længden af fortrydelsesretten at gøre, ikke? Men det må jeg da også få sat ind i ordrebekræftelsen!

Dbh Louise

Nicolai Lundgaard:

Lbang87:
Mange tak for dit gode svar. Jeg oplyser om fortrydelsesretten på webshoppen, og har sendt varen afsted i i forsvarlig emballage (en hård papkasse).

Det skal faktisk stå på et varigt medium såsom ordrebekræftelsen eller lignende. https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/kundens-fortrydelsesret/

Jeg synes det er beklageligt, når jeg nu længere oppe opfordrer dig hertil, at du ikke læser forbrugeraftaleloven, med særlig fokus på § 8. Det kan godt være, at det er kedeligt og måske ikke i første forsøg giver 100% mening, men det er dit ansvar som erhvervsdrivende at have sat dig ind i gældende lovgivning. 

Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 13
Fra  www.lillejumbo.dk Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arne.

Jeg mener at have sat mig ind i gældende lovgivning, men måske er der noget jeg har misforstået? Hvad er det du synes der er beklageligt?

De bedste hilsner

Louise

Arne G.:

Lbang87:

Hej Nicolai.

Mange tak for dit svar!

Det du henviser til,  har med længden af fortrydelsesretten at gøre, ikke? Men det må jeg da også få sat ind i ordrebekræftelsen!

Dbh Louise

Nicolai Lundgaard:

Lbang87:
Mange tak for dit gode svar. Jeg oplyser om fortrydelsesretten på webshoppen, og har sendt varen afsted i i forsvarlig emballage (en hård papkasse).

Det skal faktisk stå på et varigt medium såsom ordrebekræftelsen eller lignende. https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/webshopguide/kundens-fortrydelsesret/

Jeg synes det er beklageligt, når jeg nu længere oppe opfordrer dig hertil, at du ikke læser forbrugeraftaleloven, med særlig fokus på § 8. Det kan godt være, at det er kedeligt og måske ikke i første forsøg giver 100% mening, men det er dit ansvar som erhvervsdrivende at have sat dig ind i gældende lovgivning. 

Tilmeldt 8. Mar 18
Indlæg ialt: 13
Fra  www.lillejumbo.dk Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jannox

Mange tak for dit gode svar! :) 

De bedste hilsner

Louise

jannox:

Hej Louise.

Jeg synes bestemt du har ydet go' service. 
Det bliver sværere og sværere at skille sig ud i mængden af shops på nettet. Men en måde at gøre det på er bestemt ved god og personlig service.

Var jeg i din kundes sted, ville jeg foretrække en henvendelse der beskrev situationen, og et valg imellem at få et tilgodebevis eller varen sendt hjem til mig igen. (Den der sender betaler porto, efter min mening)

Det enkle svar er selvfølgelig: Nej, kunden kan ikke få det fulde beløb returneret, hvis kunden har beskadiget varen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)