Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af udlejningsbolig - Budget til banken

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg er på udkig efter en lejlighed som jeg gerne vil investere i med udlejning for øje.

I den forbindelse vil jeg gerne lave et solid budget så jeg se om det vil give en sund økonomi.

Jeg har selv 100.000kr at smide i, og jeg kigger på lejligheder til omkring 400.000kr

Lad os sige at jeg har en salgspris på boligen på 400.000 ink omkostninger for etablering af lån og overtagelse af lejlighed.

Salgs pris ink omk. 400.000

Egen betaling         100.000

Lån størrelse         300.000

Så er det jeg kommer til om det hele kan betale sig

Udgifter:

Renter - Hvad kan jeg forvente af årlige renter på et lån på 300.000kr?

Fællesudgift (Ejerforeningen) 11500 

Vedligeholdese                      3000

Leje indtægt                         47400

Balance                                  xxxxx

Hvor henne sætter jeg afdrags delen ind i budgettet?

Er der eventuelt en som man lave en budget oversigt over en fiktiv lejlighed så jeg har lidt inspiration til at lægge sådan en budget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ganske vanskeligt at få stor fortjeneste ved den type udlejning OG ikke spor let at belåne - i alle fald ikke over 60% ved erhverv = her 240.000 forudsat vurderingen er de 400.000

Forsikring må med 

Rente - meget variabelt fra 2 - 10% afhængig af kreditforening eller bank

Afdrag er alene i likviditetsbudget ikke i drift indtægter/udgifter - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan ikke lave et budget uden at kende størrelsen på ejerlejligheden, det gælder både udgifter og især indtægter. På det korte budget du har lavet, mangler ejendomsskatter, som både pålægges ejerforeningen for fællesejendommen (inkl. i fællesudgifter) og den enkelte ejerlejlighed med et mindre beløb

Du skal langt væk fra kbh. for eks. til Slagelse eller Korsør, Jylland, Fyn, osv.for at finde ejerlejligheder til ca. kr. 400.000 hvor du kan tjene penge ved udlejning.

Hvis en mægler har en lejlighed til salg, har han også en salgsopstilling, med den i hånden er du godt rustet til at lave et konkret budget.

Husk at man ikke bare kan tage hvad som helst i husleje, men alle steder hvor der er et huslejenævn, kun kan beregne sig en leje som svarer til "det lejedes værdi", hvilket vil sige en leje som ikke er højre end lejen for en tilsvarende lejlighed i området hvor den lejlighed du vil købe, er beliggende.

Har du brug for det vil jeg gerne hjælpe dig igennem når du ser noget fornuftigt.

mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Det er ganske vanskeligt at få stor fortjeneste ved den type udlejning OG ikke spor let at belåne - i alle fald ikke over 60% ved erhverv = her 240.000 forudsat vurderingen er de 400.000

Forsikring må med 

Rente - meget variabelt fra 2 - 10% afhængig af kreditforening eller bank

Afdrag er alene i likviditetsbudget ikke i drift indtægter/udgifter - 



Du kan sagtens få 80% belåning i en udlejningslejlighed. De 60% er ved ren erhverv (kontor, industri m.v.). I praksis vil man dog kunne opleve, at der i låneudmålingen inddrages kurstab, omkostninger og et eventuelt ejerpantebrev til ejerforeningen (der normalt har 1. prioritet). Er det en ejerforening med pantstiftende vedtægter eller er sikkerheden løbende reguleret, kan sikkerheden til ejerforeningen sagtens være på 40.000 - 50.000 kroner.  Ved en salgspris på 400.000 og med låneomkostninger og kurstab på 25.000 kroner og et ejerpantebrev på 40.000 kroner, så vil man (måske) kunne få 80% af 335.000 kroner - alt afhængig af ens situation. 

Bygningsforsikring er i 99% af tilfældene en udgift, der betales gennem ejerforeningen.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har selv et ejendomsselskab med en del lejligheder, der matcher det, som du beskriver her. Herudover skriver jeg også om mit ejendomsprojekt, du kan f.eks. se dette indlæg om en lejlighed i Maribo

Majlund:

Jeg er på udkig efter en lejlighed som jeg gerne vil investere i med udlejning for øje....



(1) Jeg ville afsætte midler til at sætte lejligheden i stand. Det er nemmere at tiltrække de gode lejere, med en flot, istandsat lejlighed. Det behøver ikke være nyt køkken og bad, men nye radiatorer, stikkontakter, maling og ordnede gulve gør rigtig meget. 

(2) Vedrørende rente så er det svært at sige. Da jeg startede lå jeg vidst på 6% i banklån (lejligheder under 500.000 og 80% belåning), og ellers realkreditpriser med lidt ekstra bidragssats på lejligheder over 500.000 (ved ca 70% belåning). Nu er jeg nede på ca 3,75 - 4% i bankrente.

(3) En bank vil afsætte en udgift til administration - også selvom du selv driver det (og ikke bære den udgift økonomiske, men kun gennem din tid). Det gør de fordi, de gerne vil være sikre på, at de kan overtage lejligheden og lejemålet og få en proff. ejendomsadministrator til at drive uden at de taber penge. Forvent mindst 500 kr/mnd til administration.

(4) Fællesudgifterne slår mig som i den lave ende - er der kommende større projekter på ejendommen? Hvor mange kvm er lejligheden på?

(5) Er der selvstændig vandmåler eller er det en del af fællesudgifter=

(6) Hvor stor er varmeudgiften (en lejer kigger i høj grad på den samlede boligudgift inklusiv forbrug)






Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen. Tak for dit svar og tak for tilbuddet om hjælp. Det vil jeg gerne tage imod. Jeg bor selv i Midtjylland så det er Jylland der har min interesse. Vil jeg senere prøve at sende dig nogle bud på de lejligheder jeg har kigget lidt på og eventuelt du kunne komme med nogle råd om hvad der er vigtig at kigge efter og evt et budget? Mvh Thomas

Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper .

Har kigget en del på din side som du henviser til og prøver at danne mig et overblik over hvad der egentlig er muligt for mig at leje ud og hvad omkostningerne og indtægterne er.. 

Kan se du kan finde en lejlighed i Maribo som samlet set kom til at koste dig ca 375000 kr.

Hvor stor er den lejlighed? Kan se du kan leje den ud for 4500,-

Du skriver at dit lån lyder på  260.000

Derudover skriver du at din årlig afdrag og renter det først år lyder på 23.400 hvor af de 10.000 er renter

Jeg tænker bare hvad er din mdr afdrag uden renter. 13400 lyder af lidt ved afdrag på 15år?

Det jeg har kigget på er fx en lejlighed i Holstebro, da det er en god studie by i det midtjydske. Mange videregående uddannelse osv - Så jeg regner ikke med det bliver rigtig svært at få den lejet ud.

Lejligheden er på 43kvm og har 2 værelser. 

Lige nu vil jeg ikke købe men egentlig bare lære alt det økonomiske så jeg ved hvad jeg skal kigge efter.

Her er et link til lejligheden 

https://www.edc.dk/alle-boliger/holstebro/7500/lyksborgvej-40-2-224/?sagsnr=75203326

Jeg har vedhæftet et salgsopstilling fra mægler her

0726.Salgsopstilling - sagsnr. 75203326 - Lyksborgvej 40, 2., 224, 7500 Holstebro (2).pdf

Når jeg regner llidt på det kan jeg slet ikke få det til at hænge sammen.. 

Har du lyst ti at prøve at sætte regne stykket op herinde, og skrive lidt kommentar til gennemgangen så jeg ved lidt om hvad jeg skal kigge på - Kan se du har en låneberegner på din hjemmeside som jeg også har benyttet mig af.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Det som kendetegner et annuitetslån er, at du betaler en fast ydelse som dækker både renter og afdrag. Det første år vil du betale meget i rente og afdrager lidt, men det vil ændre sig i takt med at lånet bliver betalt ned. Derfor er 23.400kr/år - hvor renter udgør cirka 10.000. Det er helt i harmoni med en 15 årig afbetalingsplan på de lånevilkår, jeg nu engang har. 

Jeg kender ikke lejeniveuet og salgspriserne for Holstebro. Det er en lille 2V (43 kvm), jeg ville nok kigge efter en på lidt flere kvadratmeter.

Ejendomsværdiskat skal du ikke betale og "hybrid lille" lyder som noget TV-pakke, du enten kan afmelde eller få lejer til at betale. Så dine faktiske udgifter falder lidt.

Fra København S
Tilmeldt 20. Aug 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Nem-Ejendomsmægler.dk Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper.

Super fin blog du har.

Jeg går selv med tanker om at starte op.

Må man spørge om hvilken bank du bruger?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

En lokalbank og via dem Totalkredit. Jyske Bank, Nordea, Danske Bank har aldrig rigtig været i nærheden af, at være konkurrencedygtigt med de vilkår, som jeg har via Lollands Bank.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)