Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende bogføring af købsfaktura

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er (meget) ny bogholder i en lille handelsvirksomhed der importerer varer fraTyskland. Jeg har lidt problemer med at få afsluttet 2017. Kreditorkontoen stemmer ikke fordi den i 2016 ikke afstemt rigtigt og der mangler at bogføres købsfakturaer (leverandørfaktura) i e-conomic for ca. 120.000 i 2016 med det resultat at det ikke stemmer for 2017. Betalingerne er dog rigtigt bogført. Men, der er en primosaldo på leverandørkontoen for 2017 som ikke stemmer overens med vores tyske leverandør. Hvad ville I gøre? Bogfør de manglende fakturaer nu i 2017 - og hvordan kommer det til at påvirke resultatet?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville da stemme 2016 af så du kan afslutte 2016 korrekt over i 2017 hvis du ved det er der den er gal - det må som jeg lige hører dig, være statusposter hvor på en eller anden måde betaling er kørt uden om kreditorsystemet - og har 2016 eller stemt, så må det jo være kørt via f.eks en alm kreditor udestående post

Ellers gå til en mere kyndig der lige ser det igennem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John
Tak for svar:)
Det er bogfør på kreditoren, som så har en positiv primo 2017. I årsregnskabet 2016 er kreditoren negativ - fordi det bliver direkte omposteret fra kreditor over på forudbetalte varer (som ligger i Omsætningsaktiver i balancen) og så tilbage igen. I alle tilfælde starter 2017 starter så med en for stor positiv saldo som skulle være varer vi har betalt i 2016, men først får i 2017. De tilhørende leverandørfakturaer har dog dato i 2016, så det har vel været en fejl at de ikke blev bogført i 2016?

Det er nok lidt for kompliceret til sådan et indlæg som her - det er også galt med varelageret, som heller ikke stemmer og som hænger sammen med leverandørfakturaerne - og jeg har forsøgt de sidste par måneder at få nogle svar ud af det firma der lavede vores regnskab sidste år og som også skal lave det i år - men det går ikke så godt med det - de undviger og siger de har travlt og svarer ikke mine direkte spørgsmål i mails. En speget affære.

Et andet muligvis dumt spørgsmål - jeg mener ikke jeg kan bogføre i 2016 da den er lukket og ville det ikke medføre at det regnskab der ligger for 2016 skulle ændres - kan man overhoved det sådan med tilbagevirkende kraft?
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må få et udtog på fakturaerne fra leverandøren for 2016 og 17 og sammenlign med de fakturaer der er bogført og dem der ikke er. Bogfør de manglende fakturaer og tilbagefør dem der eventuel er bogført 2 gange i 2017.

Jeg tror at nogle fakturaer er bogført som kontant betaling selv om de skulle have været bogført over kreditor kontoen.

Det firma der skal lave regnskabet, det er jo egentlig deres problem.

Et år der lukket kan du ikke bogføre i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Et år der lukket kan du ikke bogføre i.
men jo sagtens korrigere regnskabet med efterposteringer normalt i alle de programmer jeg kender  og overføre efterposteringer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også den hurtige  måde, hvis du stoler 100% på at din leverandørs opgørelse er rigtig så bogføre du de forskellige konti så de passer med kassen som modkonto da det jo er den der til sidst skal betale.  

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)