Jeg har drevet en lille konsulent virksomhed i Canada i 12 år hvor jeg også boede fuldtid. Denne jul besluttede jeg mig at flytte tilbage til Danmark (yaaay!) hvor jeg nu har stiftet et datterselskab.
Moderselskabet i Canada har udviklet en masse websites og codebases. Altså Intellectual Property (IP). Yderligere har den også udviklet hjemmesiden der skaffer mig kunder - både i Canada og Danmark.
For at skaffe flere kunder i Danmark, vil jeg gerne opgradere og oversætte hjemmesiden til det Danske markede. Vil det være passende at købe denne ydelse fra moderselskabet? I så fald, er jeg nød til at købe dyrt rådgivning omkring Transfer Pricing fra de store firmaer (Deloitte, BDO osv)? De har nemlig sagt det nemt kan koste 75.000 kr.
Jeg vil meget gerne sikre at jeg gør alt ordentligt, men omkostningerne ser ud til at være out-of-reach for os lige p.t.
Først og fremmest skal du bare være overbevist om, at du kan sandsynliggøre overfor skat at den pris du betalte "dig selv" svarer til den pris du kunne have købt det til hos andre - Kan du det så skal du ikke bruge flere penge på det
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du er under reglerne for at have fuld TP dokumentation, men bør stadig som min. Have gjort dig overvejelserne og et lille dokument hvor du redegører for dine tanker om dette, samt hvorfor du mener dette er på arms længde vilkår.
Så kan du altid købe den dyre rådgivning hvis du bliver udtrukket til kontrol (hvilket aktuelt er et fokus område).
Læs evt. Afsnittet omkring transfer pricing i regnskabshåndbogen fra PwC.
Tak for svaret, og dine gode e-books, John! Og tak Cef!
Hvis jeg nu arbejder på koden mens jeg er i Danmark, er det stadigt passende at sige jeg egentlig arbejder for det Canadiske selskab? I andre ord, kan jeg arbejde for begge firmaer (det Canadiske og Danske) mens jeg er i Danmark?
Jeg er godt klar over at jeg nok skal bruge en prof. rådgiver/revisor, men ville bare lige høre jeres holdning om det generelt.
Selve TP delen ville jeg ikke være så bange for, men det kunne godt betale sig at få en nærmere vurdering af din skattemæssige situation iforhold til dispositioner for de forskellige selskaber.
Herunder også lønforhold og setup mv.
Er du i København/Nordsjælland giver jeg gerne en kop kaffe og en uforpligtende snak, smid en PM.
Tak for svaret, og dine gode e-books, John! Og tak Cef!
Hvis jeg nu arbejder på koden mens jeg er i Danmark, er det stadigt passende at sige jeg egentlig arbejder for det Canadiske selskab? I andre ord, kan jeg arbejde for begge firmaer (det Canadiske og Danske) mens jeg er i Danmark?
Jeg er godt klar over at jeg nok skal bruge en prof. rådgiver/revisor, men ville bare lige høre jeres holdning om det generelt.
Mvh
Julian
Ubetinget kan du ikke arbejde med koden i Danmark og angive at du arbejder for det Canadiske selskab, uden at det giver store problemer!
Praksis var indtil Kinnock/Thorning sagen og Højesterets stillingtagen til den i forbindelse med Camilla West sagen, at enhver form for arbejde som en udenlandsdansker udførte kunne give fuld skattepligt. Det er senere blødet en meget lille smule op, men der har været hundredvis af sager som skulle gå om efter praksis ændredes - folk som var blevet fuldt skattepligtige for at deltage i et møde. Der er et bolig aspekt, tilknytningsforhold... men pas utrolig meget på hvad du gør og få råd fra en revisor eller bindende tilsagn fra skat.
I praksis tror jeg ikke du vil få de store problemer med TP-delen. Jeg har i en årrække arbejdet med TP-dokumentation hos et par af de store revisionsfirmaer, og der er da ingen tvivl om at de gerne vil sælge dig en pakkeløsning. Generelt er det signifikant dyrere at få lavet TP dokumentationen i USA end i DK. Så vælger du (måske lidt ubegrundet) at gå den vej ville jeg tage kontakt til en af de danske spillere (eller mig).
Et andet aspekt som du givetvis skal holde for øje er beskatningen af det Canadiske selskab. Det er ikkke meget vi ved om det men hvis DU er den reelle ledelse af selskabet kan det betyde at det Canadiske selskab er fuldt skattepligtigt til DK. I så fald skal der indleveres en selvangivelse for selskabet i DK. Derudover kan det medføre exitbeskatning/ophørsbeskatning i Canada. Igen, det er kun gisninger ud fra de begrænsede oplysninger som du giver.