Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af Fri bil for selvstændige i virksomhedsordningen

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
I forbindelse med bogføring af skattemæssig værdi af fri bil, er jeg kommet så langt at denne skal krediteres i regnskabets resultatopgørelse. Samtidig kan jeg forstå at beløbet anses som hævet... Vil det sige jeg skal debittere tilsvarende på fx "mellemregning med ejer"? Eller hvordan? På forhånd tak for hjælpen!
/qlausras

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

qlausras:

Hej
I forbindelse med bogføring af skattemæssig værdi af fri bil, er jeg kommet så langt at denne skal krediteres i regnskabets resultatopgørelse. Samtidig kan jeg forstå at beløbet anses som hævet... Vil det sige jeg skal debittere tilsvarende på fx "mellemregning med ejer"? Eller hvordan? På forhånd tak for hjælpen!
/qlausras

Enig med Thomas, har man ikke styr på en VSO bør man få lidt hjælp.

 

Forsøger du selv; så har du ret i at beløbet er en hævning.

I din bogføring er der 2 steder den kan placeres. Du kan bogføre den på mellemregningskontoen SÅFREMT du har et tilgodehavende på mellemregningskontoen, hvis ikke det er tilfældet skal den bogføres sammen med dine øvrige hævninger og dermed indgå i din opgørelse af overskudsdisponering/hæverækkefølge.

Tilmeldt 25. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for hurtige og oplysende svar! Jeg har lige et par bonusspørgsmål :-) : når jeg så debiterer som en hævning, som jo så ikke er en faktisk hævning, skal det så gøres på en særskilt hævekonto ? (Det skal det sikkert, da hævekontoens nuværende navn er "Hævet kontant") Resultatet er at jeg kommer til at skulle betale den fulde skat af beløbet som anses hævet. Og så er spørgsmålet, hvorfor man som enkeltmandsvirksomhed, ikke bare påskiver den skattemæssige værdi af fri bil "direkte" i personskatten? (Som man gør hvis der var tale om et selskab hvor man som almindelig ansat fik fri bil) /qlausras
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Blander mig måske unødigt så vent på andre men

Dels kan man jo kun have fri bil i enkeltmands ved at bruge VSO dels kan jeg ikke se hvordan det gør en forskel. Man betaler jo - uanset det sker via hævning i hæverækkefølgen - eller det sker ved indberetning af beløbet som personlig indkomst - sin personlige skat af beløbet - i VSO eller som ansat i selskab

Du mener måske at det var lettere at bare lægge det til den personlige indkomst, men sådan fungerer VSO jo ikke - og skattemæssigt er du givet med på det ikke har betydning

Du har vel regnet på det i det hele taget, for mens ansatte som måske ikke går ned i løn for at få fri bil let kan regne - så er det lidt mere kompliceret, når man ud over skatten jo selv betaler bilen og alt - dog med fradrag i virksomheden. Det var jo sjovere for en ansat hvor en anden betalte end som selvstændig

mere du er sikker på fri bil betaler sig

vh John Hannver

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak John Det var som du så rigtigt skriver, for at være sikker på den rigtige måde at gøre det på i virksomhedsordningen. Jeg har ganske rigtigt lavet en beregning, men der havde jeg netop blot lagt den skattemæssige værdi til som personlig indkomst. Det gav umiddelbart en lille fordel for at placere bilen i virksomhedsordningen (100kr./md) Ikke meget, men alligevel. Og så nogle supplerende betragtninger, som jeg da gerne vil høre andres syn på: 1)Den oplagte fordel ved fri bil i virksomhedsordningen er vel at firmaets (opsparede) overskud kan bruges til købet, og hævningen af dette overskud således fordeles over årene (som beskatning af værdi af fri bil). 2)Det er vel også en fordel at "øgede omkostninger", fx som følge af flere værkstedsbesøg end forudset, betales med firmaets penge (som der jo ikke er skattet af. ) Groft sagt kan man være lidt mindre bekymret over at bilen for en skade, fordi udgiften hertil kun resulterer i et mindre overskud. 3) Set fra privatøkonomien har man således bil til den erhvervsmæssige og private kørsel til et helt kendt og forudsigeligt beløb (nemlig skatten af værdien af fri bil) /qlausras
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det er en fordel hvis man får større omk end ventet - i forhold til den oprindelige bereging - selv om an selv hænger på 44 til 59% af de ekstra omk ved en skade osv- og tilsvarende bliver det jo mindre fordel hvis omk bliver mindre fordi skatten jo ikke falder af den grund.

Jeg kan ikke se fordelen ved at købet gør at det fordeles over årene - det afgør man jo helst selv ved sin hævning - lidt som hvis man købte på afdrag - måske en lille fordel i forhold til renten på afdraget

Man skal køre rigtigt mange privat km og ret få firma før det normalt betaler sig i forhold til i stedet at få fradrag med statens takst for al firmakørsel i den private babubil

Man kan vel sige at hele regnestykket som med meget VSO er lettere hvis man ved man ALTID er i topskat og ikke indimellem har bundskattte år

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)