Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Splitleasing - nogle eksperter herinde?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Jeg kontaktede i dag SKAT vedrørende splitleasing, men de vidste tilsyneladende ikke rigtig noget, og henviste mig til at skrive til dem (bindene svar - 400 kr - 3 måneders ventetid).

Jeg er formentlig ikke den eneste, der har søgt svar på følgende spørgsmål, så jeg er lidt forundret over, hvorfor SKAT ikke kunne være mere behjælpelige.

Sagen er den, at jeg overvejer om det kan svare sig at splitlease min næste bil, der er relativ dyr.

Jeg har pt. et enkeltmandsfirma, hvor adressen er på min hjemmeadresse. Jeg har et indrettet kontor, hvorfra jeg arbejder. Derudover har jeg et 300m2 lager 10 km derfra, som jeg skal ind til 2 gange om dagen.

Ved siden af mit firma (som egentlig er der, hvor jeg henter 80% af min indtægt) har jeg et "almindelige" fuldtidsjob.

Min hverdag fungerer sådan i praksis:

Jeg kører hjemmefra bopælen / arbejdsstedet og hen til mit lager. Der samler jeg dagens forsender og får dem afsendt. Derefter kører jeg ca. 1 km hen til min arbejdsplads, og senere retur igen til bopælen.

Om aftenen kører jeg til lageret igen og ordner det, der skal ordnes. Herefter kører jeg ca. 200 m hen til mit træningscenter, hvorefter jeg kører hjem.

En bil er krævet i forhold til lagerarbejdet. Før jeg stiftede virksomheden cyklede jeg bare frem og tilbage.

Kan disse ture helt eller delvist registrere som erhvervskørsel?

I min egen optik synes jeg det virker logisk at hvis turen fra bopæl - lager tur/retur er 10 km, og turen inkl. fitness, arbejdssted eller noget 3. er 11 km, så kan de 10 km trækkes fra som erhverv og 1 km som privat.

Men jeg aner ikke hvordan SKAT forholder sig til det.

Nogle kloge hoveder, der kan svare på dette?

Mvh

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Din revisor kan helt sikkert styre dig igennem reglerne og vejlede dig.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 24. Apr 18
Indlæg ialt: 27
Fra  Virksomhed: Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om du måtte finde svaret herinde, så er et bindende svar altid godt at have som sikkerhed i fremtiden. Man ved aldrig hvad de finder på.

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ingen revisor endnu. Kører enkeltmandsvirksomhed med et regnskab der er rimelig lige til.

Men kan da være jeg skal forhøre mig hos en, medmindre en kyndig person læser med herinde :)

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Anyone? :)

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 9. Mar 16
Indlæg ialt: 52
Fra  Nyt-laan.dk Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kørsel til og fra arbejde - både dit fuldtids, og selvstændige, tæller som privatkørsel. Det er derfor kun reelle erhvervs km som tæller for erhverv. F.eks kørsel ud til kunder eller fragt/til posthuset.

Men det er sådan set ligegyldigt, da du ikke kan lave en splitleasing aftale når du har en enkeltmandsvirksomhed

Find et billigt forbrugslån - mit affiliate eventyr

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan man ikke splitlease som enkeltmandsvirksomhed?

Men, hvordan så hvis jeg har et APS på hjemmeadressen og samme problemstilling?

Mvh

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Minida-plakater:

Jeg har pt. et enkeltmandsfirma, hvor adressen er på min hjemmeadresse. Jeg har et indrettet kontor, hvorfra jeg arbejder. Derudover har jeg et 300m2 lager 10 km derfra, som jeg skal ind til 2 gange om dagen.

Ved siden af mit firma (som egentlig er der, hvor jeg henter 80% af min indtægt) har jeg et "almindelige" fuldtidsjob.

Min hverdag fungerer sådan i praksis:

Jeg kører hjemmefra bopælen / arbejdsstedet og hen til mit lager. Der samler jeg dagens forsender og får dem afsendt. Derefter kører jeg ca. 1 km hen til min arbejdsplads, og senere retur igen til bopælen.

Om aftenen kører jeg til lageret igen og ordner det, der skal ordnes. Herefter kører jeg ca. 200 m hen til mit træningscenter, hvorefter jeg kører hjem.

En bil er krævet i forhold til lagerarbejdet. Før jeg stiftede virksomheden cyklede jeg bare frem og tilbage.

Kan disse ture helt eller delvist registrere som erhvervskørsel?

I min egen optik synes jeg det virker logisk at hvis turen fra bopæl - lager tur/retur er 10 km, og turen inkl. fitness, arbejdssted eller noget 3. er 11 km, så kan de 10 km trækkes fra som erhverv og 1 km som privat.

Men jeg aner ikke hvordan SKAT forholder sig til det.

Nogle kloge hoveder, der kan svare på dette?

Mvh

Dine tal er lidt uklare. 

Du skriver først, at der er 10 km fra din virksomheds kontor til din virksomheds lager.
Dernæst skriver du at der 10 km tur/retur.

Så dine km må jeg lige tage forbehold for.

Som jeg læser det, så ønsker du at bruge din firmabil - som du ikke vil beskattes af - til både at køre privat og erhverv - derfor Splitleasing. 

Du ønsker så rådgivning om hvor meget der er privat/erhverv når du kører "kombinationsture".

Du antager (håber) endvidere, at hvis du kører 10 km fra kontor(=hjem) til lager, og dernæst 1 km til andet lønarbejde, så skal de 11 km deles med 10 km erhverv (kontor->lager) og 1 km privat (lager->lønarbejde). 
Det kan godt være SKAT vil godtage det. 
SKAT kunne måske tilsvarende mene, at du reelt kører 10 km for at komme på arbejde, og så kører forbi lageret på vejen. Det kunne så give fordelingen 10 km privat og 1 km erhverv. 

Når du kører fra dit lønarbejde og hjem kan det vel kun betragtes som rent privat. 

Når du om aftenen skal til fitness, og så lige slår et smut forbi lageret (som du besøger igen 10 timer senere, om morgenen), så vil SKAT muligvis også mene at din kørsel primært er privat motiveret, og vil fordele turen med 20 km privat og 400 meter erhverv. 

Du skriver i øvrigt, at en bil udelukkende er krævet pga. lagerarbejdet, og at du ville cykle, hvis du ikke havde de lageropgaver.
Samtidig skriver du at din næste bil nok er relativt dyr, hvilket lyder mere hen ad en smart privat-agtig bil (snarere end en kassevogn). 

Samlet set kan SKAT muligvis få den tanke, at du reelt ønsker at køre i en lækker, dyr bil privat, og vil henføre stort set hele kørslen til lagerkørsel. 
Det kan lyde som om privatsfæren og erhvervs-sfæren blandes lidt rigeligt sammen - og ensidigt til din privatøkonomiske fordel. 

Mit bedste bud er - som andre skriver - at du formelt anmoder SKAT om bindende svar, og at du beskriver din helt konkrete kørsel i den helt konkrete bil.
Så får du - formentlig - et svar som kan bruges til noget. 

Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg ikke turde regne med at anskaffe en dyr, lækker privatbil, og så regne med at SKAT vil acceptere din forventede fordelingsmodel (10 km erhverv og 1 km privat om morgenen o.s.v.).  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)