Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

GDPR og hjemmesider

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Snart træder GDPR reglerne i kraft. Jeg har en række hjemmesider der bruger AdSense, Affiliate Marketing og Google Analytics. Alle disse tjenester indsamler i princippet data om den besøgende. En del af disse data er det nok mest leverandøren der har overblik over.

Er der noget jeg skal være opmærksom på, når det kommer til GDPR og almindelige hjemmesider?

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 550
Fra  HD Trading Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

følger med, da vi har lignende udfordringer

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Oct 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Indexed Webbureau Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan prøve at kigge her efter hjælp https://khfjura.dk/ han har lavet en gratis bog om emnet

Tilmeldt 14. Oct 12
Indlæg ialt: 255
Fra  Opbygning Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger også lige med i denne tråd ;)

Se hjemmeside tips på opbygning.dk

Fra Skovlunde
Tilmeldt 6. May 09
Indlæg ialt: 470
Fra  WebGain Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en lidt gammel tråd, men kan ikke se at der er kommet et klart svar, så her er mit input:

Du har som virksomhed ansvaret for, at alle dine databehandlere overholder lovgivningen. Du bør desuden indgå databehandleraftaler med dem alle, så du har en kontrakt med hver af dem omkring hvad der indsamles, hvordan, hvad det må bruges til osv. Det er ikke tilstrækkeligt blot at tænke, at databehandlerne (eksempelvis Google) håndterer det for dig, blot fordi det er dem der har adgang til den indsamlede data. Det er den dataansvarlige (din virksomhed) der har ansvaret.

Derudover skal du som virksomhed sikre, at du overholder alle de andre elementer i GDPR, herunder oplysningspligten for dine besøgende. Det kræver en lovlig hjemmel for at indsamle og behandle persondata. Denne hjemmel kan være: 

  • Samtykke
  • Kontraktlig forpligtelse
  • Retslig forpligtelse
  • Behov for at beskytte f.eks. kundes vitale interesser
  • Samfundets interesse
  • Interesseafvejning

På mange hjemmesider har indehaverne implementeret værktøjer såsom Cookiebot (dansk værktøj) til at indsamle samtykke til alt der ikke er absolut nødvendigt for hjemmesidens fungeren, eksempelvis tracking, marketing scripts, analyseværktøjer, adsense osv. Afgives der ikke samtykke, må disse scripts ikke aktiveres.

GDPR er ret omfattende, så ovenstående er ikke fyldestgørende for compliance. Men jeg tænker det kan hjælpe nogen til at forstå nogle af de forpligtelser og dét at man ikke kan sende ansvaret videre til ens databehandlere.

Webdesign, optimering og online markedsføring. Se mere på WebGain.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)