Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af aktier i personligt ejet selskab

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 130
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt en portion aktier ii et nystartet firma jeg tro har vækst potentiale.

Mit firma er et personligt ejet selskab

Jeg har privat måtte skyde flere penge ind for at kunne købe tilstrækkeligt.

Mit spørgsmål lyder :

Hvordan forholder jeg mig til indberetning i mit årsregnskab ??

Ser frem til evt råd

Mhh
Morten

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det, så har du lånt dit selskab (ivs, aps eller a/s) penge til at købe aktier for.

Du har vel bogført det, på en anden måde? I så fald hvordan.
Har du ikke bogføringen i orden, så har du ikke grundlag for et årsregnskab.

Da du overførte penge fra din private konto til selskabets, kunne bogføringen være således.
D - Selskabets konto
K - Mellemregning kapitalejer

Alternativt et gældsbrev af en slags.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver personligt selskab - Hvis du mener personlig virksomhed - giver det ikke mening at have aktierne der - da de ikke kan indgå i VSO og generelt bare hører til privaten.

Personligt ejet SELSKAB er en lidt sjov betegnelse, men hvis du taler om IVS eller ApS så vil jeg sige at du jo så dels må have skudt midler ind som lån (går ikke ud fra kapitaludvidelse) og så skal det jo være bogført som kortfristet gæld og du skal lovpligtigt beregne markedsrente som selskabet SKAL betale dig dig - med fradrag mens du betaler skat af rente indtægten.

Er der tale om noterede aktier skal du have en lovpligtig LEI kode i selskabet for at have aktier OG - hvorfor køber du dem i det hele taget i selskabsform i så fald, for nu får du jo først 22% selskabsskat skat - også af ikke realiserede kursgevinster (hvor private kun betaler skat af realiserede hvilket kan lettere) og - så får du 27-42% ekstra i udbytteskat = du kommer let op i samlet ca 56%

Ejer du dem privat slipper du jo med 27% og max 42% skat, så det er normalt ikke en ide at skyde private penge ind i et selskab og købe værdipapirer for dem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Må jeg spørge hvorfor du har valgt at købe aktierne i personlig virksomhed frem for bare at købe dem privat? Aktier i personlig virksomhed indgår mig bekendt som personligt ejede og derfor giver det ikke lige mening for mig - ligesom - hvis det er noterede aktier - der skal en lovpligtig LEI kode til.

 Det lyder heller ikke som en aktietype (eller næring) som kan indgå i VSO - så mit umiddelbare spørgsmål er blot - hvorfor du ikke køber dem privat - der er ikke et fradrag eller anden fordel i det
Aktierne indgår i din personlige skat med alt jeg kan se - men du kan jo lige vente på andre svar

vh John Hannover



Vi skal da lige finde ud af om trådstarter har et selskab eller en virksomhed. :)

Trådstarter nævner både "firma" og "selskab" samt "årsregnskab". 
Hvad trådstarter har, ved kun vedkommende.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 130
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - beklager mit uklare indlæg

Jeg har en Enkeltmandsvirksomhed.

Mit grundlag for at skyde kapital ind og købe via mit cvr nr var at samle min forretning med et bestemt eksternt firna 1 sted og ikke blande privat økonomi direkte sammen med min virksomheds økonomi - måske dette var dumt - rådgivning modtages gerne

Jeg har styr på normal bogføring, moms og årsregnskab, men jeg er bare i tvivl om hvordan mit privste indskud til aktie bogføres i regnskabet.....

Tak for jeres hjælp

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal invistere privat bare her - i enkeltmands (OG jeg ville så have sagt samme for selskab med private midler - hvor det havde værste muligt at købe gennem selskabet, men nok ikke klogt)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 130
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok John

Nu har jeg så udført investeringen - hvordan skal jeg så trække den tilbage - ud af firnaet igen ?
Kan det lade sig gøre ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved jo ikke hvordan du har foretaget det - mig bekendt kan du / må du ikke købe/eje enkelt aktier i alm personlig virksomhed og handel med evt ak. Foreninger i aktier og obl kun i VSO hvor det ikke er fordel (du kan således heller ikke bruge en personlig virksomhed som holding selskab) men jeg ved jo ikke hvad du mener med købt dem i virksomheden?

Hvis du har kunne købe aktien og de stod med dit CVR som ejer og køber ved købet så det er CVR og du er alm enkeltmands, så må det med alt jeg ser være en fejl. Den må så rettes på en eller anden måde via der du har handlet - for du skal jo have dem på dit CPR for at få skat korrekt ved senere handler + udbytter osv.

Du skal vel bare bogføre lige modsat af det du har gjort. Du har jo ikke taget købet ind som en udgift vel (for det ville jo være galt) mon ikke du har købt via mellemregning. Har du købt dem som en udgift - som var det en ny forbrugsting - så er det jo helt galt - men igen - bare bogføre lige modsat

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 130
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

John - tak for rådet.

Køb er foregået vha af en transaktion først fra min privstkonto ind på min virksomheds konto - derfra videre på ekstern firma konto ( hvor aktier udstedes )

Det er et svensk Aktie bolag jeg har købt mig ind i. Der er ved køb udstedt et aktie bevis pegende på mit cvr nr med abgivet aktie mængde

Kapitalen er jo således “brugt”

Hvordan fører jeg dem så “baglæns” tilbage til mig selv ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

du må vel bogføre modsat det du gjorde = føre pengene du fra start førte ind i virksomheden via mellemregning skal nu modsat og så må du jo have debet mellemregning og kredit den konto hvor aktienes værdi nu står som modpost - så er de ude af regnskabet

Hvad der kan ske ved at aktiebeviset peger på dit CVR vil jeg ikke rode mig ud i - specielt når det er svensk AB og måske svensk depot. Ligger de i dansk depot så kan banken eller hvem der styrer depotet sikkert sige hvad du evt skal gøre for at de ikke ligger i dit CVR men tilhører dig som CPR -
Man kan ikke eje enkeltaktier i personlig virksomhed - men det vidste udsteder jo sikkert ikke at dit CVR er - og om det så giver problem ved skatteangivelser ved udbytte  og senere handler eller andet - det må du nok finde ud af på andet vis - da der ikke er andre der har meldt ind her - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)