Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. opstart af IT-virksomhed - Dokumentation, reklamation mm.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Fra  itsupport Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino 

Jeg overvejer at starte en lille it virksomhed.
Primært skal jeg:

* Yde support til private med deres it problemer (hardware, software, gaming pc’er)

* Købe brugte bærbare/stationære computere ---> optimere dem og så sælge disse maskiner videre.


Jeg har nogle spørgsmål (og kommer sikkert i tanke om flere)

1. Hvilken type virksomhed skal jeg vælge? PMV eller enkeltmandsvirksomhed? – hvad er fordele/ulemper?

Jeg regner ikke med at have en omsætning(køb+salg) på over 50,000 i løbet af 12mdr.  
Er regnskabs året fra 1-1-2018 til 31-12-2018 eller starter det den dag man registrere sin virksomhed?
Fx 1-5-2018 til 1-5-2019 ?


2. Når jeg køber en PC fra en privat person og skal bruge dokumention på dette køb - hvad er vigtigt?
Hvilken slags kvittering skal jeg have med?
Jeg tænkte nemlig på at lave en slags standard-papir/kvittering som sælgeren kan udfylde ved et salg?
Er det nok til at dokumentere et brugt køb? Og ved er vigtigt at nævne i denne kvittering?

 

3. Når jeg fx køber en brugt pc til 1000 og sælger denne til 1400 – hvad skal jeg så indberette til skat?
Det er vel kun differencen (altså overskuddet) som jeg skal indberette? Hvad med moms?

4. Også et vigtigt spørgsmål: Hvad med garanti / reklamation til de private kunder jeg sælger til?
Hvordan er loven? Kan man nøjes med at tilbyde 1 måneds garanti – netop fordi det er brugte varer?

Eller SKAL jeg skrive ”2 års reklamation” på fakturaen? (eller undlade at skrive det?)

Jeg kan jo godt give en bedre garanti for helt NYE dele i pc’en, så jeg fx deler det op således:
1 måneders garanti på harddisk, bundkort, grafikkort, processor

3 måneders garanti på strømforsyning, kabinet, ram osv.

Eller hvordan?


Jeg vil jo ikke have at alle jeg sælger til, kan komme tilbage efter 14måneder fx og vil reklamere over en død harddisk, defekt grafikkort eller lignende.
De vidste jo godt på købstidspunktet, at varen er brugt og dermed har mindre levetid?



Jeg håber på at få nogle af disse spørgsmål besvaret :-)

Mange tak på forhånd

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

1 -  ingen stor forskel ud over moms - som er ligemeget hvis du sælger til andre momsregistrerede - men er det værd at starte noget hvis man VED man holder sig under 50 t i omsætning. Overvej http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html som for små penge har meget mere om stiftelse, skat moms og alt muligt andet i PMV/enkeltmands

2 Beskrivelser af varen + sælgers navn og adresse er nok

3 ja skat er af indtægter minus udgifter og moms er ikke hverken indtægt eller udgift som momsregistreret  og ellers er det en del af udgiften - igen se bogen

4 du har samme betingelser  for reklamation som alle andre - læs mere i https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/koeb-brugt-her-er-dine-rettigheder 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jun 14
Indlæg ialt: 29
Fra  Cognition Webdesign Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Fra  itsupport Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar.

Når du nævner om det er værd at starte noget hvis man holder sig under de 50t... Hvordan kan jeg ellers gøre det?
Mener du så, at jeg ligeså godt kan arbejde og tjene penge - bare jeg indbetter overskuddet til skat og jeg holder regnskab (gemmer udgifter og indtægter) ..

Og hvis jeg så en dag kan se, at jeg er ved at tjene mere end 50t på 12 sammenhængende måneder, så kan jeg der registrerer mig som enkeltmandsvirksomhed?

er regnskabsåret fra 1-1-2018 til 31-12-2018?

mange tak.

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Fra  itsupport Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon.

Mange tak for dit link.
Den vil jeg tage et kig på og lave min egen :-)

God dag

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mustaa:

Hej John

Tak for dit svar.

Når du nævner om det er værd at starte noget hvis man holder sig under de 50t... Hvordan kan jeg ellers gøre det?
Mener du så, at jeg ligeså godt kan arbejde og tjene penge - bare jeg indbetter overskuddet til skat og jeg holder regnskab (gemmer udgifter og indtægter) ..

Og hvis jeg så en dag kan se, at jeg er ved at tjene mere end 50t på 12 sammenhængende måneder, så kan jeg der registrerer mig som enkeltmandsvirksomhed?

er regnskabsåret fra 1-1-2018 til 31-12-2018?

mange tak.

hvis du udfører arbejde for momsregistrerede så giver PMV ikke mening synes jeg. De skal stadigt indberette det som honorar til skat - blot på dit CVR nummer frem for på dit CPR så det er ens for dem - og virker måske bare mystisk med ikke momsregistreret regning

Du KAN sagtens køre det i PMV - eller som honorar til CPR og ja - så snart du kan se du vil kunne ramme 50.000 kr så skal du være momsregistreret (normalt når du rammer 4000 per måned hvor det er klart - det er ikke en  bundgrænse men på "forventning - " når det er åbenlyst du vil nå de 50

Ja altid kalenderår for personlig virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Fra  itsupport Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit fine svar.

I starten skal jeg kun arbejde for private personer - kunne godt forestille mig at jeg efter godt stykke tid kunne hjælpe mindre virksomheder med deres IT. 



Så det vil sige, at jeg SKAL registrere enten PMV eller enkeltmands for at det er lovligt?

Jeg kan fx. ikke arbejde/tjene uden at være registreret i et stykke tid - både for at se hvor mange kunder jeg har og hvor meget jeg mener jeg kan tjene?
Selvfølgelig vil jeg lave nøjagtig bogføring (ind og udgifter)

Sætter pris på du tager dig tid til at hjælpe.
Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du må som godt udfører IT hjælp som CPR person for private og selv angive til skat - så længe du ved du er under 50 t
OM kunderne så synes det giver mere troværdighed med et CVR er en anden sag - men du må som godt udføre det som CPR person
Overvej om du skal have en forsikring - sæt nogen mener du har ødelagt deres udstyr?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 6
Fra  itsupport Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for din tid.

Kan man have sådan en forsikring selvom man IKKE har en registreret virksomhed? :-)


Det var en stor hjælp, mange tak John.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mustaa:

Tusind tak for din tid.

Kan man have sådan en forsikring selvom man IKKE har en registreret virksomhed? :-)


Det var en stor hjælp, mange tak John.

tøt ikke sige om forsikringsselskaber tegner sådanne ansvar for andet end CVR  tror det ikke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)