Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af annoncør-faktura fra Partner-ads i Dinero

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er kommet i tvivl om, hvordan jeg bedst bogfører en faktura.

Hos partner-ads indbetaler får man en faktura på fx. 1.000 kr. inkl. moms, som bliver ens saldo hos dem.

Når/hvis de genererer salg via deres partnere, så trækker de kommissionen fra de indbetalte 1.000 kroner.

Jeg skal dog have bogført den faktura, jeg har fået fra dem.

Umiddelbart kan den debiteres som markedsføring - og hvis jeg senere i år får en kreditnota, fordi jeg fx stopper og ikke har brugt alle pengene, så kan jeg blot kreditere den oprindelige faktura.

Mit problem er, at jeg sagtens kan forestille mig at følgende sker

Jeg får ikke 'brugt' de 1.000 kroner i år - men kun noget af det (eller måske slet ikke noget) - og måske får jeg brugt noget af det næste år - og så kan det være, jeg at fx om et år vælger at stoppe og skal have tilbagebetalt fx 800 kroner fra partner-ads. 

Hvad gør jeg så med min oprindelige postering, som jo er udgiftsført i år? Får jeg så blot bogført krediteringen i 2019? Hvis vi når forbi regnskabsafslutning, kan jeg ikke længere kreditere ud fra den oprindelige faktura, vel?

Det lyder ret voldsomt at til at skulle periodisere sig ud af det.

Eneste alternativ for mig er at opsige min konto med stop 31.12.18 og så starte igen 01.01.19, så jeg får lavet opgørelsen i indeværende regnskabsår, men sådan tvivler jeg på de fleste håndterer det.

Det blev et langt indlæg på et spørgsmål, der sikkert har et simpelt svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du ikke bare - istedet for en faktura - bogføre det som et depositum du har betalt, for det er vel reelt det som det er? Dermed er det ikke en udgift men et tilgodehavende du har hos partner ads - og på et tidspunkt forsvinder det tilgodehavende i et eller andet omfang

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Kan du ikke bare - istedet for en faktura - bogføre det som et depositum du har betalt, for det er vel reelt det som det er? Dermed er det ikke en udgift men et tilgodehavende du har hos partner ads - og på et tidspunkt forsvinder det tilgodehavende i et eller andet omfang

vh John Hannover

Mjoeh - men jeg HAR jo fået en faktura (som jeg har betalt). Skal jeg bare lave et finansbilag og lave tilgodehavende hos partner-ads - ligesom jeg gør med pakkelabels.dk - og så bruge fakturaen som bilag?

Og når jeg så betaler kommission, så debitere markedsføring/kommission og kreditere deres tilgodehavende? 

Hvis det er en lovlig måde at gøre det på, så er det klart at foretrække. Men hvad skal jeg bruge som bilag ved de enkelte kommissionssalg så? Det bliver noget print af salgsoversigtssiden i deres dashboard, for jeg modtager ikke andet bilag på det.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Der er ikke tale om et depositum, men om køb af markedsføring, dvs. du har købt annoncering via Partner-ads for 1000 inkl. moms.

Hvis du stopper annoncering laves der en kreditnota på markedsføring.

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen så er det jo bare at bogføre som helt alm faktura og så får du jo åbenbart kreditnota når du evt stopper - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ken

Den er jeg helt med på :)

Men rent regnskabsmæssigt, så har jeg ikke købt det, hvis det ikke bliver afviklet i regnskabsperioden, er min opfattelse.

Hvis jeg nu vælger at stoppe i juni 2019, så kommer der jo en kreditnota på beløbet der hidrører 2018-regnskabet - og hvis jeg fx har brugt for 200,- af de 1.000,- markedsføring, så skal mit regnskab afspejle, at de 200,- er brugt i 2018 og resten krediteres.

Derfor tror jeg ikke bare, jeg kan bogføre det som markedsføring nu uden at kunne løbe ind i problemer, hvis de senere skal krediteres og skal bogføres korrekt.

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jamen så er det jo bare at bogføre som helt alm faktura og så får du jo åbenbart kreditnota når du evt stopper - 

vh John H

John - hvad vil du så gøre, hvis der kommer en kreditnota medio 2019 på fx 500,- af de 1.000 kroner? Så er 2018-regnskabet jo lukket og de 1.000 i markedsføring er bogført og medregnet - uden at være retvisende for 2019, ikke?

Jeg kan ikke se, hvordan jeg skal kunne komme uden om en periodisering ultimo året for at det skal være retvisende.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Mit svar gik udelukkende på om det var et depositum og det er det ikke.

Du kan naturligvis godt periodisere hvad du har 'tilgode'/ikke har forbrugt endnu.

Men udgangspunktet er at du skal bogføre hele fakturaen med det samme.

Når du så kommer til 31/12-2018, så kigger du på hvad saldoen er i Partner-ads systemet, og laver en periodisering hvor du indtægtsfører det der ikke er forbrugt endnu og modposterer på en konto til periodeafgrænsning i balancen.

Den 1/1-2019 udgiftfører du så det samme beløb igen og udligner periodiseringen.

Mvh. Ken

Fra Hørning
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 107
Fra  authentic.dk Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ken

Perfekt - tak. Det var også det, jeg nok var kommet frem til.

Må jeg anbefale at I laver en FAQ til det på siden? Nu blev jeg så nødt til at spørge - hvor fx pakkelabels.dk har lavet en guide til, hvordan man bogfører for sådan nogle uvidende væsener som mig :)

Det gør det så meget lettere, hvis der lige er en guide med eksempler på bogføring i de mest gængse programmer.

Men nu har jeg fået svar - det er super Yes

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)