Jeg hedder Tanja og er EUX studerende i Frederikshavn, jeg skal til eksamen her til sommer og vores innovationslærer har startet os op i vores eksamensprojekt, hvor vi selv skal skabe eller opfinde et innovativt produkt, som i teorien skal være fiktivt, men realistisk. Der skal udarbejdes en komplet forretningsplan.
Min ide er at jeg vil lave nogle engangsstrømper som kan tilbydes daginstitutioner, plejehjem og sygehuse.
Ideen kommer af at jeg en dag, hvor jeg skulle aflevere min søn i børnehaven stod med en pædagog der have fået en tusse i halsen, og udbrød at det altid var strømperne i børnenes ekstra tøj der slap først op. Jeg tog det ret personligt fordi jeg et eller andet sted godt ved jeg ikke er for god til at tjekke om det er strømper der mangler. Ligeledes satte det tanken i gang om, at det som forældre nogen gange kan være svært at følge med i forhold til vasketøjet og ikke mindst når man tænker på hvor mange gange at man står med en enkelt sok og mangler makkeren, også skal der jo lige købes nogle nye inden der kan komme strømper i børnehaven igen. Men det er jo hverken pædagogen eller jeg som mangler noget at putte på fødderne. Plejecentrene kan stå i samme problemer med måske ikke at have nået at komme i bund med vasketøjet hos borgeren, eller en medarbejder der har fået våde strømper under en badning eller en tur ud i regnen? Påtænker det kunne være godt til evt. undersøgelser og operationer, at folk lige iklædes et par engangsstrømper, af hensyn til hygiejnen, ligesom vi ofte skal benytte ”hårnet”. Det i sig selv synes jeg jo er en super god ide, men for at gøre dem innovative skal det være engangsstrømper som er nemme at ”fordøje” for miljøet og derfor kunne det være godt hvis de kunne komposteres. Derfor har jeg tænkt at man kunne producere dem af det samme papir som man laver kaffefiltre af, dog de brune som ikke er afbleget, men en lille tynd elastik ved anklen. Jeg mener godt man kan forsvare at lade folk benytte dette materiale, da det er engangsstrømper, det kan nemt forme sig efter foden, og huden kan ånde igennem. Men hvis man lavede dem af papir i flere lag, i form med sokkeletter men en elastik ved anklen, og så i nogle størrelser hvor det alligevel kan fungere som (one size) til børn og voksne. Min tanke var at pakke dem i en form for kasse ligesom man gør med engangshandsker, men bare med 30 stk. / 15 par pr. kasse. Yderlige kunne man finde en måde evt. efter princippet med en limpistol til at lave små dutter under strømpen så den er skridsikker. Jeg står i den situation at jeg ikke ved hvordan jeg kommer videre, det er ret svært at finde ud af hvordan jeg finder en producent af papiret og ligeledes mangler jeg sparringspartner til at få denne ide solgt eller finde nogle som også kan se det smarte i ideen. Håber i vil dele jeres tanker omkring mit projekt og evt. vil komme med inputs til hvordan jeg kommer videre? Med Venlig Hilsen Tanja Larsen
|
Innovativt ? Prøv at søge på "disposable socks" + "non skid socks" + "non slip socks" på google.
Lynnerup:Det i sig selv synes jeg jo er en super god ide, men for at gøre dem innovative skal det være engangsstrømper som er nemme at ”fordøje” for miljøet og derfor kunne det være godt hvis de kunne komposteres.
I Danmark brændes husholdnings- og hospitalsaffald. Når man kigger på den samlede miljøbelastning, skal sokkerne genbruges (uvasket) mere end 40 gange, før det belaster miljøet mindre at bruge ubleget papir frem for plastik.
Selv om det ikke er helt samme produkt, kan du skæve til følgende publikation fra mst, som kan give dig et billede af, hvilket materiale, som i forhold til miljøbelastningen, er bedst egnet til dit produkt. Om ikke andet har du dokumentation for, hvorfor (økologisk) bomuld ikke bør bruges til et engangsprodukt.
https://www2.mst.dk/Udgiv/publications/2018/02/978-87-93614-73-4.pdf