Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Formulering af ejerforhold i stiftelsesdokument - reel eller legal ejer?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg ejer et holdingselskab og vil gerne oprette et nyt IVS selskab, som mit holding skal eje 100%. Kapitalen er på 1kr som skydes ind i IVS’et.

Stiftelsesdokument for mit IVS starter med: “Undertegnede, ***navn***, opretter pr. d.d. iværksætterselskab under navnet "XYZ IVS” etc.  

Hvordan skal ejerskabet formuleres i stiftelsesdokumentet hvis mit holding skal eje det nyoprettede IVS? Skal jeg erstatte mit navn, som reel ejer, med navnet til legal ejer, dvs mit holdingselskab? Eksempelvis: "Undertegnede "ABC Holding IVS" opretter pr. d.d. iværksætterselskabet under navnet "XYZ IVS"? 

Eller opretter man bare IVS'et som reel ejer og registrerer ejerforholdet senere?

Kan være at jeg blander tingene. Sætter pris på jeres hjælp! 

 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

På stiftelsesdokumentet indsætter du dit holdingselskab som stifter; "ABC Holding IVS opretter d.d. iværksætterselskabet XYZ IVS..." Du skriver dokumentet under på vegne af dit holdingselskab.

Ved indberetningen til ES angiver du dit holdingselskab som legal ejer. Når selskabet er oprettet, tilføjer du dig selv personligt som reel ejer.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper, 

Mange tak for svar :)

"Du skriver dokumentet under på vegne af dit holdingselskab."

Er det nok at skrive  "Som stifter og kapitaltegner:......."? Eller skal jeg skrive "På vegne af "ABC Holding"? 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mircea:

Hej Kasper, 

Mange tak for svar :)

"Du skriver dokumentet under på vegne af dit holdingselskab."

Er det nok at skrive  "Som stifter og kapitaltegner:......."? Eller skal jeg skrive "På vegne af "ABC Holding"? 

Begge formuleringer er brugbare. 

Tilmeldt 27. Feb 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for hjælpen! God karma og weekend til dig :)

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)