Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastsættelse af løn i eget selskab?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Jeg har et måske lidt dumt spørgsmål, men kan simpelthen ikke finde ud af om der er noget, som jeg overser. Jeg har et selskab i ApS form og er eneste ansatte. Løn kører igennem Danløn. Jeg har indtil videre valgt at sætte min løn lige omkring topskattegrænsen. Ikke fordi jeg ikke gerne vil betale topskat, men fordi jeg havde den tanke, at det var bedre at opbygge et lille overskud i virksomheden, som jeg kunne bruge til at udbetale løn hvis der skulle komme perioder med færre kunder og dermed mindre oimsætning. 

Men hvis jeg nu har fx et driftsoverskud på 100.000kr, som jeg skal betale selskabsskat af, så er der 78.000kr tilbage, som overføres til næste år. Hvis der så kommer perioder, hvor jeg spæder til af den pulje - og stadig holder mig under topskat - hvor meget har jeg så egentlig betalt i skat af de oprindelige 100.000kr? 

Jeg er simpelthen kommet i tvivl om det bedre kan betale sig at udbetale mere i løn og betale topskat med det samme og så spare lidt op af de nu fire midler? Selskabsskat er jo 22% og topskat ekstra 15%. 

Håber det giver mening og at der er nogen herinde, som kan give et bud på dette :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46708
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:43

Du gør ret i at tage løn helt op til topskat-  derefter kan du tage 52900 udbytte til 27% = efter dine 22% selskabsskat ca samme som bundskat 41% (dobbelt bundfradrag hvis du har ægtefælle og ikke udnytter fradraget til anden aktieindkomst)

Du kan læse om det her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 18
Skrevet kl. 23:48
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01

Jeg har ikke efterregnet - men deres 43,7% som bundskat lyder nu faktisk høj for 2018 i løn
Gad vide om de regner ret?? Mener (uden kirkeskat) 2018 i snit kommune er 42,4 og med 43,4

Ved udbytte: 100 kr - selskabsskat 22% = 78 kr x 27% = 21,06 kr. - den % er i alle fald ens uanset kommunen.

22 kr selskabsskat + 21,06 kr udbytteskat må vel give 43,06% og om vi nu regner deres 43,7 eller mine 42,4 som korrekt (måske bla.a kirkeskat til forskel) så vil jeg påstå det er ganske samme - om man tager løn til topskat eller udbytte til 27%. Jeg tror bare de komplicerer hos Salary - men ja - med kirkeskat kan der være en lille fordel i visse kommuner og bagdel i andre

Udgangspunktet er blot - også fordi jeg synes udbytte kræver mere gymnastik regnskabsmæssigt end løn, at bundskat og udbytte skat er ret så ens op til topskat-  og så kan man forlænge topskattegrænsen som beskrevet i mit indlæg ved at tage udbytte op til 27% grænsen - og så bliver det lidt lige meget om man tager topskat eller udbytte - (og ja måske i nogle kommuner en lille fordel til udbytte - men der er så lidt mere arbejde i indberetning og årsregnskab og uden løn problemer med kørepenge og og
Jeg siger det enkelt - først løn til topskat - så udbytte til 27% grænse og så hipper som happer - men der kan sagtens være kommuner hvor udbytte giver 1% mere (eller mindre)

vh John Hannover

Tilmeldt 31. Mar 18
Skrevet kl. 00:04

OK. Og enednu engang tak for svar. Men er du enig i, at det ikke kan betale sig at lade overskud blive stående i virksomheden, hvis de ikke skal bruges til investeringer, men til løn (under topskattegrænsen) i efterfølgende år i tilfælde af 'dårligere tider'? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27

blopshop:

OK. Og enednu engang tak for svar. Men er du enig i, at det ikke kan betale sig at lade overskud blive stående i virksomheden, hvis de ikke skal bruges til investeringer, men til løn (under topskattegrænsen) i efterfølgende år i tilfælde af 'dårligere tider'? 

jeg er enig i - at når man har taget  løn til topskattegrænse og så udbytte til 27% grænse - så er det lidt hipper som happer - måske med lille fordel i mange kommuner til 42% som ER de 54,76% mod topskat 56% 

OM det så er bedst at tømme hele tiden? Det ved jeg så ikke. Dels kan man jo have år hvor der ikke er råd til løn af betydning, og hvor man så hæver udbytte til 27% grænsen hele tiden - og derved ikke kommer i topskat - Lidt som at have aktier der stiger i værdi - hvor man hvert år sørger for at udnytte 27% grænsen fuld og helt - når der er plads til det i skatten - og dermed tømmer fortjeneste ud til hvad der svarer til bundskat (22% og så 27% af rest) - så man kan jo sagtens have situationer, hvor man kan have glæde af at bruge buffer - der anvender de der 27% op til over 100.000 om året - i dårligere år

Detil kommer vel, at der kan være fordel ved at ens virksomhed i forhold til omverdenen opbygger noget kapital = styrke?

Ellers jo - det giver ikke skattefordel at bare lade stå hvis man hvert år for evigt er i topskat - men den kan jo også ændre sig (nok mest ned eller i grænse) og 27% kan man jo få glæde af i dårligere år

vh John Hannover

Tilmeldt 31. Mar 18
Skrevet kl. 00:53

Jep. Det er nu ikke forskellen på de knap 55% eller 56%, jeg går op i. Men mere forskellen på de 15% topskat og de 22% selskabsskat, hvor afstanden bliver stor nok til at man måske skulle sadle om og tage et større udbytte. Så er det jo rigtigt at der kan komme perioder, hvor der slet ikke er råd til at udbetale løn, men så skulle der jo helst være en allerede beskattet opsparing til at det alligevel ville være muligt at klare det. 

Men jeg kunen som sagt ikke ehtl gennemskue om der simpelthen er (ca.) 7% i forskel på de to scenarier :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40

Du kan ikke sammenligne 22% selskabsskat med 15% topskat  for du vil altid kunne tage udbytte til 42% 

Topskat ca 56%

Selskabsskat 22% og så 42% af RESTEN giver samme 56% ca - der er ikke 7% i forskel

Det afgørende er, at du tager løn til bundskat først - da du med løn har beskæftigelsesfradraget at tage med (33.300 max)

vh John Hannover

Tilmeldt 31. Mar 18
Skrevet kl. 10:52

Yes, ok. Det giver jo god mening. Tror så jeg vil holde fast i løn op til topskat og tage et større udbytte, selvom det løber lidt ud over progressionsgrænsen. Tak igen! :-) 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)