Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat og studielegater

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Mar 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. Jeg har et spørgsmål vedrørende legat uddeling.
Må jeg i mit holdingselskab give et studielegat til en studerende efter eget valg? Et legat der udelukkende skal betale for den studerendes undervisningsafgift (universitet i udlandet). Og hvordan er reglerne i forhold til beskatning?
Hvor kan jeg blive klogere på reglerne omkring betaling af undervisningsafgift?
Jeg er vel ikke nødsaget til at hæve pengene som udbytte, betale skat af dem og derefter indbetale dem til universitetet?

Jeg har fundet frem til nedenstående, men da der står "Legater og uddelinger fra fonde og foreninger" er jeg ikke sikker på hvorvidt samme regler er gældende for et helt almindeligt holdingselskab.

"Der er også skattefrihed for den del af legatet, der dækker dokumenterede udgifter til undervisning og anden betaling til studiestedet."
Kilde: http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234749

Vh. Christian.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46708
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00

Det link er vel til den der modtager legatet. Jeg ville høre en revisor om du overhovedet bare kan give et studielegat med fradrag i et alm holding  Hvad skulle formålet være med det - Alm selskaber har ikke fradrag for velgørenhed (med mindre til skattegodkendt formål) og fonde skal være godkendt til det - og inden for grænser (mener 10.000 mm) og jeg kan ikke lige se et alm holding have frarag for et studielegat - og heller ikke for at betale egentlig uddannelse hvis det var en ansat

Vent på andre eller gå til en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:16

Okay, tak for svaret. Håber på flere svar, ellers må jeg snakke med revisoren efter påsken.
God påske.
Christian

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)