Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gældsbrev skabelon

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Vi har et nyopstartet IVS, og skal i den forbindelse låne penge til selskabet.

Derfor skal jeg have oprettet gældsbreve som indeholder alt det obligatoriske, og som er lige til at udfylde med beløb, rente, forhold og underskrift.

Grundlæggende skal lånene være afdragsfrie, og rentes sættes til 4% fast (er det for lidt, eller er det ok?).

Lånet skal kunne indfries af debitor når som helst, men kreditor kan først kræve det udbetalt efter x år.

Er det forholdvist ligetil at få lavet sådan et dokument imellem ejer (kreditor) og virksomheden (debitor)?

Mvh

Mattias

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Gældsbrev.

Nyopstartet ApS, herefter Debitor, skylder pr. dd Åge Lånesen, herefter Kreditor, xx kr, herefter Lånet. 

Lånet er afdragsfri og renten sættes til 4% pro anno.

Debitor kan til enhver tid indfri lånet.

Kreditor kan kræve Lånet indfriet efter xx år.

Kreditor By, den dd

___________________

navn, stilling, adresse

Debitor By, den dd

___________________

navn, stilling, adresse

Jeg ville nu nok lige få en advokatfuldmægtig til at løbe det igennem for eventuel rådgivning: Kan Debitor delvist indfri det? Skal hele lånet afvikles den dag, Kreditor forlanger det uden varsel? Kan gældsbrevet omsættes? Hvordan og hvornår (kvartalsvis?) beregnes renten og af hvem? Hvor og hvornår skal den falde? Rente på 4% er efter min mening ok. Er der pant? Kaution?

Det er muligt, at det var dét, du mente med skabelon, altså om du har glemt noget. Mig bekendt findes en sådan ikke, netop fordi der er mange varianter.

Tilmeldt 30. Mar 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret.

Jeg tror at du rammer det hele rigtig fint, både med de punkter som jeg bad om, og de tilføjelser som jeg ikke har overvejet.

Umiddelbart tænker jeg at ovenstående er tilstrækkeligt, for at kunne danne de ønskede gældsbreve, så tak for det :)

Beløbene er af mindre størrelsesorden, så jeg vurderer ikke at det er nødvendigt med advokatbistand.

Mvh

Mattias

Tilmeldt 1. Apr 18
Indlæg ialt: 30
Fra  kursus Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

meriksen87:

jeg vurderer ikke at det er nødvendigt med advokatbistand.

Nej. Det ville være at gå langt over stregen. Det eneste du egentlig trænger er en underskrift og et personnummer som dokumenterer personen skylder dig penge. Stort set alt andet inkl renter er der lovgivning om.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man lave et gældsbrev efter at virksomheden er oprettet?

I mit tilfælde startede jeg mit IVS for ca. 5 måneder siden og skød 10.000 kr. ind i det.

Og skal der ingen vidner skrives på gældsbrevet, selvom det er mig, som er både kreditor og debitor?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jo i alle fald være mere end nyttigt at bevise gælden = have bevis i form af netbanksoverførsel fra dig til dit IVS fra den dato - eller betaling af dig af en vare som så har været bogført den dato som kortfristet gæld til dig - for ellers kan man jo altid lave gældsbrev - det skal jo være let at spore i regnskab og bank hvis man ikke skal kunne få stort problem med skat.

Dernæst  - hvis det er det, så er det vel ikke så kompliceret at lave det på bankoverførselsdato men som hovedaktionær skal du sørge for at det sker med markedsrente, ofte 4- 10% som så skal betales- med fradrag for selskabet og som renteindtægt for dig. Uden betaling kan du blive sat i skat af den fiktive rente

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Så har jeg lige et par yderligere spørgsmål. Kan jeg bare tage et screenshot fra min private netbank eller er det ikke dokumentation nok? Ydermere så er jeg ved at skifte bank privat, så den konto jeg overførte pengene fra, snart ikke længere er min. Kan jeg skrive reg. og konto nr. på min gamle bankkonto på gældsbrevet og IVS'ets reg. og konto nr. på som modtager, og så behøves jeg ikke noget screenshot?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis bankkonto skifter ville jeg da tage screenshot helt klart. Lyder underligt med en privat konto som du har overført fra ikke længere er din - for det er den vel, du har bare ikke den konto mere, men det nummer er vel dit forever hvis skat checker via bank. en  konto der nedlægges eksisterer stadigt som kontonummer med alle de gamle transaktioner men det kan være hundsvært/dyrt at få dokumentation - og så er screenshot bedre end intet - også selv om det at pengene jo går ind i dit IVS tyder på du har ret :) Ingen grund til at spare et screenshot hvis det KAN give bøvl at spare det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle banker skal gemme alt dokumentation og de flest virksomheder også i 5 år.

Ligesom du skal gemme dit regnskab i 5år ellers får du en bøde. Det samme gælder bankerne

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)