|
Hej, Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bogføre udviklingen af det software som er det primære produkt i vores virksomhed. Jeg har indledningsvist oprettet vores eksterne softwareudviklingshus som leverandør med udgiftskonto "5820 Bankkonto" (Aktiv). Yderligere har jeg, til når vi modtager deres fakturaer, i kontoplanen under Anlægsaktiver oprettet et afsnit som jeg kalder "5240 Software (produkt)" (med tilhørende afskrivningskonti - følger samme struktur som 5230 Edb-anlæg). Til dette har jeg 2 spørgsmål. Spørgsmål 1: Det jeg har gjort indtil nu er, at jeg har krediteret leverandøren med det fulde beløb og efterfølgende debiteret konto "5242 Software (produkt), årets tilgang". - Er dette korrekt? - hvis det virker som jeg tror, så tager jeg penge fra én aktiv konto (bank) og indsætter på en anden aktiv konto (software, tilgang). Der er så ikke registreret en omkostning til resultatopgørelsen... Spørgsmål 2: I de tilfælde hvor leverandøren ikke sender fakturaer på den egentlige softwareudvikling, men for drift af server + licensomkostninger til eksternt software som vi har skulle bruge til at drive vores løsning. Har jeg fortsat krediteret leverandøren men i stedet debiteret diverse omkostningskonti under et afsnit jeg kalder for "1500 Driftsomkostninger". - Er dette korrekt? - Så her tager jeg altså penge fra én aktiv konto (bank) og registrerer omkostninger på en stribe driftsomkostningskonti... |
Du har jo to dele i dit regnskab - drift og status. Det du bogfører i drift påvirker dit resultat, mens status påvirker dine beholdinger
Hvis du har en udgift - betaler en leverandør så er det debet en konto i drift for købet og kredit bank hvor du betaler
Om du vil aktivere software driftsmæssigt så det ikke er udgift - eller du ikke vil afskrive software fuldt eller hvad du vil, er jeg ikke med på. Normalt afskriver man software fuldt skattemæssigt = fører udgift i drift - men du kan godt have hver sit regnskab- drift og skat - Overvej at vide mere om regnskab i min Ebog eller paperback Introduktion til regnskab - letlæst introduktion
Bliv gratis medlem