Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af aps

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et aps, hvor der ikke længere er aktivitet og det skal derfor nedlukkes. I den forbindelse har jeg to spørgsmål:

1) Selskabsskat: Selskabet gav overskud i 2014 og 2015, med deraf følgende selskabsskat, og underskud i 2016 og forventeligt i 2017. Kan underskuddene modregnes i overskuddene ved opgørelse af det samlede skattekrav ved nedlukning?

2) Der findes jo forskellige former for nedlukning. Kan jeg få fradrag for mine kapitalindskud, såfremt jeg nedlukker via betalingserklæring eller sælger aps'et til en 3. part?

Håber der er nogen der kan svare mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - Der er ikke noget skattekrav som sådan ved lukning - og et underskud i slutårene kan ikke trækkes fra i andet end senere overskud, så de forspildes. Eneste skat er din evt gevinst på anparterne ved lukning

2 Når du lukker ved erklæring eller du sælger, så er der ikke skat af det beløb du modtager - op til din oprindelige kapital. Hvis den var 80 eller 50.000 kr - så er de første 80 eller 50t du får ud skattefrie og alt derover belastes med skat af aktieindkomst 27/42%

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Jeg skal bare lige være helt sikker:

1) Kan man ikke generelt - uanset lukning eller ej - modregne underskud i tidligere års overskud? Hvis jeg for 2 år siden giver 100.000 kr. i overskud og året efter 100.000 i underskud - så skal jeg vel ikke betale skal af de 100.000 kr. i overskud, fordi efterfølgende års underskud kan modregnes?

2) Mit spørgsmål gik mere på tabet, da  den indskudte kapital er tabt: Det jeg personligt har indskudt i anpartskapital eller ansvarligt lån, og som dermed tabes, kan det trækkes fra på min selvangivelse, når jeg kukker ved erklæring eller frivillig likvidation? Jeg mener, at man kan få fradrag (som negativ gevinst)?

Håber du kan uddybe.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

1 nej - Du betaler skat af hvert års resultat og du må jo have betalt skat af resultatet for 2 år siden - ellers ville der jo mangle noget. Når du så året efter har underskud, så kan det KUN udnyttes når/hvis du så året EFTER igen får et overskud - det modregnes aldrig i en skat der hører til året inden (og som jo skulle være betalt)

2 - Din tabte kapital kan trækkes fra som negativ gevinst hvis den er indskudskapital eller givet som konvertibelt lån - og giver så fradrag som du skriver - som negativ gevinst = til værdi af aktieindkomst
Mig bekendt er der kun fradrag for evt lån hvis det er givet som konvertibelt _ et alm lån - ansvarligt (som jo blot er, at det træder tilbage for andre kreditorer normalt) tabes MIG bekendt uden det giver fradrag hvis det ikke er konvertibelt - mens alm indskudskapital som jo bindes i selskabet + konvertible lån giver det nævnte fradrag ved tab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)