Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Familieoverdragelse af udlejningsejendom

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Mine forældre har en udlejningsejendom med 3 lejemål.  
Er det muligt at benytte familieoverdragelsesreglen, hvor man kan trække 15% fra den offentlige vurdering, på udlejningsejendommen, hvis jeg gerne vil overtage den?

Mvh. Kristoffer

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke sikkert, at SKAT vil godkende værdiansættelsen med -15%, hvis afkastet er alt for højt.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

som udgangspunkt klart nej - det forudsætter det er en privat anvendt ejendom og der er flere nyere afgørelser der viser skat absolut ikke godkender - 15% hvis ikke det er totalt rimeligt i forhold til indtægten - så svaret er nok ret klart NEJ

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar! 

Kan man så blot købe den for den offentlige vurdering?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristoffer :

Hej, 

Mine forældre har en udlejningsejendom med 3 lejemål.  
Er det muligt at benytte familieoverdragelsesreglen, hvor man kan trække 15% fra den offentlige vurdering, på udlejningsejendommen, hvis jeg gerne vil overtage den?

Mvh. Kristoffer

Det er desværre ikke muligt at give dig et klart ja/nej svar på det spørgsmål.
Jf. Højesteret eksisterer der ikke et decideret retskrav på anvendelse af +/- 15% reglen.
Men SKAT skal påvise særlige omstændigheder ved ejendommen / overdragelsen, der viser at værdiansættelsen ved anvendelse af reglen ikke er retvisende.
Det kan fx være tidligere salgsbestræbelser eller realkreditbelåning, der er sket ud fra helt andre (højere) værdier på ejendommen.
Jeg vil anbefale dig og dine forældre at søge et bindende svar hos SKAT inden I gennemfører en handel.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Det er desværre ikke muligt at give dig et klart ja/nej svar på det spørgsmål.
Jf. Højesteret eksisterer der ikke et decideret retskrav på anvendelse af +/- 15% reglen.

og den er vel netop i et par domme klart underkendt - netop når der ikke var tale om direkte overtagelse fra privat bolig - men tale om udlejningsejendom, hvor jeg ikke tror man skal forvente 15% praksis anerkendt overhovedet med mindre det er elendigt udlejet
jeg tror slet ikke man kan forvente 15% praksis i forhold til at overtage 3 udlejningsejendomme - og nej - jeg er heller ikke sikker på selve vurderingen kan bruges i det tilfælde

lidt om det her https://www.kromannreumert.com/Nyheder/2016/03/15-pct-reglen-ved-overdragelse-af-fast-ejendom  

og https://www.bruunhjejle.dk/media/5832359/berlingske_2017-02-01-bruun-hjejle.pdf 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg husker de seneste domme, hvor offentlig vurdering er underkendt på udlejningsejendomme, skyldes det at ejendommen har været udlejet til nærtstående (evt. køberen). 

Der er i den offentlige vurdering givet et nedslag i værdien for den begrænsning som udlejningen giver. Men hvis udlejningen er til familie giver den reelt ikke samme begrænsninger, og ejendommen skal derfor vurderes som værende "fri" ved værdiansættelsen.

Jeg mener ikke, at 15% reglen er helt død, men omvendt kan man heller ikke længere sige, at den altid er gældende.

Hvis der ikke har været salgsbestræbelser, optagelse af nye lån, at ejendommen er købt af forældrene til en væsentligt højere pris eller andre særlige forhold, vil jeg mene at der er en rimelig mulighed for at komme igennem med offentlig vurdering -15%.

Men som sagt, tag et bindende svar for at gardere mod ubehagelige overraskelser.

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange gode svar! 
Det er altid dejligt med god hjælp. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Er - 15% reglen ikke i princip noget med besparelse i forhold til hvad arveafgift ellers ville være - og vil -15% regel kunne bruges med det vi ved idag-  hvis ejendommen er en ren udlejningsejendom? Jeg ville tro nej

Kristoffer :
Mine forældre har en udlejningsejendom med 3 lejemål.  

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Er - 15% reglen ikke i princip noget med besparelse i forhold til hvad arveafgift ellers ville være

15% reglen er relevant både ved arv og gave(afgift).

Den stammer fra Værdiansættelsescirkulæret fra 1982. Formålet med cirkulæret var at ensrette værdifastsættelser ved arv og gave for at undgå et hav af skattesager om værdiansættelser ved overdragelser indenfor gaveafgiftskredsen. 

Reglen er ikke begrænset til parcelhuse eller ejerlejligheder.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)